DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5265

Title: ปัจจัยที่ส่งผลในการตัดสินใจใช้กระเป๋าเงินออนไลน์ (Digital Wallet) ทำธุรกรรมทางการเงินในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Other Titles: Factors that affect the decision to use an online wallet (digital wallet) financial transactions in Bangkok metropolitan region
Authors: ณภัชฐ์ศริน กะโห้ทอง
Keywords: กระเป๋าเงินออนไลน์
ธุรกรรมทางการเงิน
สินค้าออนไลน์
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลในการตัดสินใจใช้กระเป๋าเงินออนไลน์ (Digital Wallet) ทำธุรกรรมทางการเงินในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล โดยใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คน ใช้วิธีสุ่มตามสะดวก (Convenience Sampling) โดยมีตัวแปรต้น คือ ประชากรศาสตร์ พฤติกรรม การยอมรับเทคโนโลยีและส่วนผสมทางการตลาด ตัวแปรตาม คือ การตัดสินใจใช้กระเป๋าเงินออนไลน์ (Digital Wallet) ทำธุรกรรมทางการเงินในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนาและการวิเคราะห์การถดถอย ผลการศึกษา พบว่า พฤติกรรมผู้บริโภคมีความถี่ในการใช้การชำระเงินผ่านเงินแอปพลิเคชันเดือนละ 1-3 ครั้ง เลือกใช้จ่ายผ่านกระเป๋าเงินออนไลน์อยู่ในช่วง 101-500 บาท ใช้กระเป๋าเงินออนไลน์สำหรับซื้อสินค้าออนไลน์ ตัดสินใจชำระเงินผ่านแอพลิเคชันเพราะได้รับโปรโมชั่น/ส่วนลด ตัดสินใจเติมเงินทำธุรกรรมทาง การเงินผ่านระบบออนไลน์โดยเฉลี่ย ครั้งละ 101-500 บาท การยอมรับเทคโนโลยีเมื่อพิจารณาจากตัวแปลอิสระ พบว่า การรับรู้ความเสี่ยงด้านความปลอดภัย การรับรู้ประโยชน์จากการใช้งาน ความง่านในการใช้งาน ทัศนคติต่อการใช้งาน และความไว้ใจในการใช้งานของผู้บริโภคส่งผลในการตัดสินใจใช้กระเป๋าเงินออนไลน์มากตามลำดับ และส่วนผสมทางการตลาดผ่านสื่อสังคมออนไลน์เมื่อพิจารณาตัวแปรอิสระพบว่า การส่งเสริมการตลาด การให้บริการส่วนบุคคล ราคาบุคลากรส่งผลในการตัดสินใจใช้ผ่านกระเป๋าเงินออนไลน์มากตามลำดับ
The objective is to study the factors that affect the decision to use an online wallet (Digital Wallet) for financial transactions in Bangkok and its vicinity. Using a questionnaire to collect data from a sample of 400 people using a convenient random sampling method (Convenience Sampling) with the underlying variables being demographics, behavior, technology acceptance and marketing mix, the dependent variable being the decision to use via an online wallet (Digital Wallet). Conduct financial transactions in in Bangkok Metropolitan Region. The data were analyzed by using descriptive statistics and regression analysis. The results of the study revealed that the frequency of using payments via money applications was 1-3 times a month. Range 101-500 baht. Use an online wallet for online shopping. Decided to pay through the application because of the promotion/discount. Decided to top-up for online financial transactions on average 101-500 baht per time. Acceptance of technology when considering freelancers found that perceived security risks Recognizing the benefits of using ease of use attitude to use and the trust in the use of consumers has resulted in the decision to use online wallets a lot, respectively. and social media marketing mix when considering independent variables. marketing promotion personal service Personnel prices greatly influence the decision to use via online wallets respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5265
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
naphacharin_kaho.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback