DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5253

Title: ทัศนคติและพฤติกรรมการเปิดรับซีรีส์จีนบนแอปพลิเคชัน WeTV ของผู้ชมในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Attitudes and Chinese series exposure behavior towards WeTV application among of audiences in Bangkok
Authors: ชยานิษฐ์ รงคะพิสิทธิ์กุล
Keywords: ทัศนคติการรับชม
ทัศนคติการเปิดรับ
พฤติกรรมการเปิดรับ
ผู้ชมละคร
ซีรีส์จีน
แอปพลิเคชัน WeTV
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยเรื่อง “ทัศนคติและพฤติกรรมการเปิดรับซีรีส์จีนบนแอปพลิเคชัน WeTV ของผู้ชมในเขตกรุงเทพมหานคร” เป็นงานวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) โดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาลักษณะทางประชากรศาสตร์ของผู้ชมซีรีส์จีนบนแอปพลิเคชัน WeTV ในเขตกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมของผู้ชมซีรีส์จีนบนแอปพลิเคชัน WeTV ในเขตกรุงเทพมหานคร 3) เพื่อศึกษาทัศนคติของผู้ชมซีรีส์จีนบนแอปพลิเคชัน WeTV ในเขตกรุงเทพมหานคร และ 4) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะทางประชากรศาสตร์ พฤติกรรมและทัศนคติของผู้ชมซีรีส์จีนบน แอปพลิเคชัน WeTV ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยกลุ่มตัวอย่างมีอายุ 18-45 ปี และเคยรับชมซีรีส์จีนบนแอปพลิเคชัน WeTV มาแล้ว จำนวนทั้งสิ้น 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ สถิติ Chi-square (2) ผลการวิจัยพบว่า ด้านประชากรศาสตร์ กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 18-45 ปี ส่วนใหญ่จบการศึกษาระดับปริญญาตรี มีอาชีพเป็นนักเรียน/นักศึกษา รายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ที่ 15,001 - 30,000 บาท อาศัยอยู่ในเขตพื้นที่บางบอนมากที่สุด โดยทัศนคติส่วนใหญ่ผู้ชมให้ความสำคัญแอปพลิเคชัน WeTV ที่สามารถรับชมซีรีส์จีนผ่านอุปกรณ์อิเล็กทรอนิกส์ต่าง ๆ ได้มากที่สุด คิดเป็นค่าเฉลี่ยร้อยละ 4.62 รองลงมามีการบันทึกประวัติการรับชมแบบอัตโนมัติ คิดเป็นค่าเฉลี่ยร้อยละ 4.56 และพฤติกรรมส่วนใหญ่ที่ผู้ชมให้ความสำคัญคือการใช้งานแอปพลิเคชัน WeTV รับชมซีรีส์จีน เพื่อผ่อนคลายความตึงเครียดอยู่ในระดับมากที่สุด คิดเป็นค่าเฉลี่ยร้อยละ 4.49 รองลงมาใช้งานแอปพลิเคชัน WeTV เพื่อสนับสนุนและชื่นชมนักแสดงหรือศิลปินที่ชื่นชอบมากน้อย คิดเป็นค่าเฉลี่ยร้อยละ 4.43 ลักษณะทางประชากรศาสตร์ของผู้ชมในเขตกรุงเทพมหานครที่แตกต่างกัน มีผลต่อทัศนคติของผู้ชมซีรีส์จีนบนแอปพลิเคชัน WeTV ผู้รับชมซีรีส์จีนบนแอปพลิเคชัน WeTV ที่มีเพศและอายุต่างกัน มีระดับความพึงพอใจที่ไม่แตกต่างกัน ส่วนระดับรายได้ต่างกัน มีความต้องการต่อการรับชมแตกต่างกันนั้นเอง ลักษณะทางประชากรศาสตร์ของผู้ชมในเขตกรุงเทพมหานครที่แตกต่างกัน มีผลต่อพฤติกรรมของผู้ชมซีรีส์จีนบนแอปพลิเคชัน WeTV ปริมาณการใช้งาน และเวลาการใช้งานและทัศนคติและพฤติกรรมของผู้ชมซีรีส์จีนบนแอปพลิเคชัน WeTV ความสัมพันธ์กัน
The study of attitudes and Chinese series exposure behavior towards WeTV application among of audiences in Bangkok is a quantitative research by using online questionnaires as a data collection tools. The objectives of this research 1) To study the demographic characteristics of Chinese series viewers on the WeTV application in Bangkok. 2) to study the behavior of Chinese series viewers on the WeTV application in Bangkok 3) to study the attitudes of the Chinese series viewers on the WeTV application in Bangkok 4) to study the relationship between demographic characteristics, attitudes and Chinese series exposure behavior towards WeTV application among of audiences in Bangkok. The samples were aged 18-45 years who have watched Chinese series on the WeTV application in the past, a รวม of 400 people. The statistics used in the data analysis were descriptive statistics such as frequency, mean, percentage. The inferential statistics section includes Chi-square statistics (X2). The results of the research indicated that demographics most of the samples were female age between 18-45 years. Most of them graduated with a bachelor's degree, occupation as a student, average monthly income is 15,001 - 30,000 baht. Most live in Bang Bon area. By the attitude of many viewers to focus on the WeTV application that can watch Chinese series through various electronic devices the most. Representing an average of 4.62% followed by automatic recording of viewing history representing an average of 4.56% and most of the behavior that viewers pay attention to is using the WeTV application. Watching Chinese series to relieve stress is at the highest level. Representing an average of 4.49% followed using the WeTV application to support and admire the actors or artists that they like representing an average of 4.43%. Demographic characteristics of different audiences in Bangkok affects the attitude of Chinese series viewers on the WeTV application. Viewers of Chinese series on the WeTV application of different genders and ages. There are different levels of satisfaction. Different income levels there are different viewing needs. Demographic characteristics of different audiences in Bangkok affects the behavior of Chinese series viewers on the WeTV application traffic and the usage time and attitude and behavior of Chinese series viewers on the WeTV application are related.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: โทรทัศน์ทางอินเทอร์เน็ต
ผู้ใช้อินเทอร์เน็ต
อินเทอร์เน็ต
ความบันเทิงทางอินเทอร์เน็ต
พฤติกรรมผู้บริโภค
ผู้ชมภาพยนตร์
Advisor(s): วิโรจน์ สุทธิสีมา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5253
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chayanit_rong.pdf2.9 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback