DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5138

Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางเคาน์เตอร์แบรนด์ผ่านทางแอพพลิเคชั่นออนไลน์ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors affecting the decision to purchase cosmetics at the counter brands via online applications in Bangkok
Authors: จอย พันธ์แตง
Keywords: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
เครื่องสำอางเคาน์เตอร์แบรนด์
การตัดสินใจซื้อ
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยเรื่อง ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางเคาน์เตอร์แบรนด์ผ่านทางแอพพลิเคชั่นออนไลน์ ในเขตกรุงเทพมหานคร มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาพฤติกรรมของประชาชนในการซื้อเครื่องสำอางเคาน์เตอร์แบรนด์ผ่านทางแอพพลิเคชั่นออนไลน์ และศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางเคาน์เตอร์แบรนด์ผ่านทางแอพพลิเคชั่นออนไลน์ของประชาชน เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative research) ในรูปแบบของการวิจัยเชิงสำรวจ กลุ่มตัวอย่างเป็นประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูล การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีทางสถิติและคำนวณค่าต่าง ๆ ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบสมมติฐานการวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression Analysis) ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 ผลการวิจัย พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุอยู่ในช่วง 31-40 ปี ระดับการศึกษาจบปริญญาตรี มีรายได้ต่อเดือนอยู่ที่ 25,001-35,000 บาท และประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน/พนักงานของรัฐ มีพฤติกรรมการเลือกซื้อเครื่องสำอางเคาน์เตอร์แบรนด์ผ่านช่องทางออนไลน์ Shopee มากที่สุด โดยประเภทเครื่องสำอางที่เลือกซื้อ คือ ครีมบำรุงผิวหน้า สาเหตุที่เลือกซื้อเครื่องสำอางเคาน์เตอร์แบรนด์ผ่านทางแอพพลิเคชั่นออนไลน์ เนื่องจากมีบริการสินค้าส่งถึงที่ และมีโปรโมชั่นหลากหลาย ราคาที่ซื้อต่อครั้งมากกว่า 3,000 บาท เหตุผลที่ซื้อผ่านทางแอพพลิเคชั่นออนไลน์ คือ มีความปลอดภัย เช่น การชำระเงิน โดยส่วนใหญ่เลือกชำระเงินสดโดยตรงกับแอพพลิเคชั่นนั้น ๆ และเครื่องมือที่ใช้ในการเข้าถึงมากที่สุด คือ โทรศัพท์มือถือ/สมาร์ทโฟน ส่วนระดับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด และด้านการตัดสินใจซื้อ โดยรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุด ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ในด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางเคาน์เตอร์แบรนด์ผ่านทางแอพพลิเคชั่นออนไลน์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
A study on factors affecting the decision to purchase cosmetics at the counter brands via online applications in Bangkok. The objectives of this study were to study people's behavior and to study the marketing mix factors affecting the decision to purchase cosmetics at the counter brands via online applications of people in Bangkok. The sample consisted of 400 residents, using questionnaires to collect data, analyzing data using statistical methods and calculating various values including frequency, percentage, mean, standard deviation and multiple regression analysis hypothesis. The results showed that most of the sample groups were female, aged between 31-40 years old, with a bachelor's degree, with a monthly income of 25,001-35,000 baht and working as a company employee/government employee. The behavior of purchasing cosmetics at the brand counters is the most through Shopee online channels, by the type of cosmetics that you choose to buy is facial cream. The reason for choosing to buy cosmetics at counter brands via online applications is because there are delivery services and various promotions. The purchase price per time is more than 3,000 baht. The reason for purchasing through online applications is that it is as secure as payment. Most of them choose to pay in cash directly to the application. And the tool that is used the most to access is a mobile phone/smart phone. As for the level of marketing mix factor and overall purchasing decision, the average was at the highest level. The hypothesis testing results showed that the marketing mix factor in terms of price the distribution channel and marketing promotion had a statistically significant effect on the purchasing decision of brand counters via online applications at 0.05 level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: ครีมถนอมผิว
เครื่องสำอาง -- การติดฉลาก
การสื่อสารทางการตลาด
การวางแผนธุรกิจ
สินค้าแบรนด์เนม
ช่องทางการตลาด
การตลาดอินเทอร์เน็ต
พฤติกรรมผู้บริโภค
ผู้บริโภคสตรี
การจัดการตลาด
Advisor(s): ธนกฤต วงศ์มหาเศรษฐ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5138
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
joy_pant.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback