DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5054

Title: แรงจูงใจที่มีอิทธิพลต่อการเดินทางมาตลาดน้ำดอนหวายของนักท่องเที่ยวชาวไทยในสถานการณ์โควิด-19
Other Titles: Motivation Influencing Thai Tourists Travelling to DonWai Float Market During COVID-19 Situation
Authors: สยมภู พิเชษฐนาวิน
Keywords: แรงจูงใจ
อิทธิพลต่อการเดินทาง
นักท่องเที่ยวชาวไทย
สถานการณ์โควิด-19
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแรงจูงใจที่มีอิทธิพลต่อการเดินทางมาตลาดน้ำ ดอนหวายของนักท่องเที่ยวชาวไทยในสถานการณ์โควิด-19 กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางมาตลาดน้ำดอนหวายในสถานการณ์โควิด-19 จำนวน 160 ตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ แบบสอบถาม โดยการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างผ่านทางออนไลน์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐาน คือ การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ โดยกำหนดค่านัยสำคัญทางสถิติไว้ที่ระดับ 0.05 ผลการวิจัยพบว่า นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 21-30 ปี มีสถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี เป็นนักเรียน/นักศึกษา มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่ำกว่าหรือเท่ากับ 15,000 บาท จากการศึกษาพบว่า แรงจูงใจด้านภาพลักษณ์แหล่งท่องเที่ยว ไม่มีอิทธิพลต่อการเดินทางมาตลาดน้ำ ดอนหวายของนักท่องเที่ยวชาวไทยในสถานการณ์โควิด-19 อย่างไรก็ตามตลาดน้ำดอนหวายควรต้องรักษาภาพลักษณ์ที่ทำให้ผู้บริโภคมีความมั่นใจต่อสินค้าและบริการในด้านต่าง ๆ ต่อไป แรงจูงใจด้านการจัดการมาตรฐานสาธารณสุข ไม่มีอิทธิพลต่อการเดินทางมาตลาดน้ำดอนหวายของนักท่องเที่ยวชาวไทยในสถานการณ์โควิด-19 แม้ว่าตลาดน้ำดอนหวายได้ปฏิบัติในด้านสาธารณสุขตามมาตรฐาน SHA อันเป็นมาตรการเบื้องต้นที่เพียงพอสำหรับสถานการณ์โควิด-19 ดังนั้นการเพิ่มมาตรการที่เข้มงวดกว่าปกติ อาจส่งผลให้นักท่องเที่ยวไม่ได้รับความสะดวกในการท่องเที่ยวเท่าที่ควร แรงจูงใจด้านมาตรการช่วยเหลือประชาชนจากรัฐบาล มีอิทธิพลต่อการเดินทางมาตลาดน้ำดอนหวายของนักท่องเที่ยวชาวไทยในสถานการณ์โควิด-19 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ดังเช่น โครงการ“คนละครึ่ง ที่สามารถช่วยเหลือประชาชนในทุกกลุ่มอาชีพและเป็นการช่วยเหลือประชาชนในระดับฐานรากได้อย่างแท้จริง ในสถานการณ์ที่มีการแพร่ระบาดของโรคโควิด-19
The purpose of this research is to study the Motivation Influencing Thai Tourists Travelling to DonWai Float Market during COVID-19 Situation. The sample group of this research consists of 160 samples of Thai tourists who visit Don Wai Floating Market during COVID-19 situation. The research instrument was the online questionnaire which used to collect the data from the sample group, where the collected data were analyzed descriptively with percentage, mean score, standard deviation (S.D.). Besides, the research hypotheses were analyzed statistically with a Multiple Regression Analysis method where the statistical significance was restricted to 0.05. The results showed that Most of the tourists were female, aged 21-30 years, single. Bachelor's degree being a student/student have an average monthly income of less than or equal to 15,000 baht. The results of this study as for the motivation in tourist attraction appearance no influence tourists to visit Donwai Float Market in Covid-19 Situation. However, the market should maintain consumer confidence in their products and services. Motivation in managing health standard have no influence on travel to Don Wai Floating Market in the situation of COVID-19 although Don Wai Floating Market has complied with SHA standards in public health as an adequate preliminary measure for the COVID-19 situation therefore, stricter measures may lead to inconvenient tourists. Motivation in helping from the government influence tourists to visit Donwai Float Market in Covid-19 Situation, where the statistical significance. As a project can help people of all professional groups and really help the grass-roots people, in a situation where there is an epidemic of COVID-19.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Subjects: นักท่องเที่ยว
ตลาดน้ำดอนหวาย
ตลาดน้ำ -- ไทย
ไทย -- ภูมิประเทศและการท่องเที่ยว
การระบาดใหญ่ของโควิด-19, ค.ศ. 2020-
พฤติกรรมผู้บริโภค -- การศึกษาเฉพาะกรณี
อุตสาหกรรมการท่องเที่ยว -- การจัดการ
Advisor(s): นนทวรรณ ส่งเสริม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5054
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sayompoo.phic.pdf1.46 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback