DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4871

Title: การศึกษาพฤติกรรมการบริโภคอาหาร และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการเข้าใช้บริการร้านย่างเนย สาขาราชมงคลคลอง 6 ในเขตคลองหลวง
Other Titles: Study of consumer behavior and marketing mix factors affecting the consumption of “Yang Noey” buffet restaurant (Rajamangala Klong 6 Branch) in Khlong Luang District
Authors: วรรณิศา เสาวรส
Keywords: บริโภคอาหาร
บุฟเฟต์
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาพฤติกรรมการบริโภคอาหาร และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการเข้าใช้บริการร้านย่างเนย สาขาราชมงคลคลอง 6 ในเขตคลองหลวง โดยใช้แบบสอบถามปลายปิด ในการเก็บรวมรวมข้อมูลจากผู้บริโภคในเขตคลองหลวง ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจงจากผู้ที่เข้ามาใช้บริการจำนวน 400 ตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ แบบสอบถาม โดยสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ Chi-Square Independent t-test และ Least Significance Difference เพื่อทดสอบสมมติฐานที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 15 – 24 ปี กำลังศึกษาอยู่ในระดับมัธยมศึกษา มีสถานภาพโสด อาชีพเป็นนักเรียน/นักศึกษา มีรายได้โดยประมาณต่ำกว่า/เท่ากับ 10,000 บาท และมีลักษณะที่อยู่อาศัยเป็นอพาร์ทเมนท์/หอพัก เข้ามาใช้บริการเพื่อพบปะสังสรรค์ รับประทานที่ร้านย่างเนยนานกว่า 2 ชั่วโมง เวลาที่เข้ามาใช้บริการอยู่ระหว่าง 17.00 – 19.00 น. ใช้บริการในวันศุกร์ – วันอาทิตย์ มีคนที่ร่วมรับประทานในแต่ละครั้ง 3 – 5 คน จ่ายค่าอาหารในแต่ละครั้ง 400 บาทขึ้นไป มารับประทานประมาณ 3 – 5 ครั้งต่อเดือน เหตุผลที่ตัดสินใจเลือกเข้ามาใช้บริการ คือ รสชาติอร่อย มีความคิดที่จะกลับมาใช้บริการที่ร้านย่างเนยซ้ำอีกและจะแนะนำให้คนรู้จักเข้ามาใช้บริการ อย่างไรก็ตามกลุ่มตัวอย่างคิดว่าสิ่งที่ต้องปรับปรุงมากที่สุดในร้านย่างเนย คือ เครื่องดื่ม นอกจากนี้ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ลักษณะด้านประชากรศาสตร์ ไม่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการบริโภคอาหารของร้านย่างเนย สาขาราชมงคลคลอง 6 ในเขตคลองหลวง และยังพบว่าการทดสอบความแตกต่างของเพศ อายุ สถานภาพสมรส อาชีพ รายได้ การศึกษา และลักษณะที่อยู่อาศัยกับความคิดเห็นด้านปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดแตกต่างกัน
This study has the objectives To study food consumption behavior And marketing mix factors that affect access to a grilled butter shop Rajamangala Branch, Khlong 6, in Klong Luang District By using a close-end questionnaire To collect information from consumers in the Klong Luang area A specific sampling method was used from 400 people who visited the service.The tool used in this study was a questionnaire.The primary data analysis statistic was descriptive statistics such as percentage, mean and deviation. standard And inferential statistics such as Chi-Square Independent t-test and Least Significance Difference to test the hypothesis at the significance level 0.05. The results of the study showed that most of the samples were female. Age between 15 - 24 years old, studying at the secondary level, have unmarried status, occupation, student/student Have an estimated income of less than / equal to 10,000 baht and have a residential type of apartment/dormitory Came to use the service to meet and socialize Eat at the grilled butter shop for more than 2 hours, the time to come to use the service is between 5:00 pm - 7:00 pm, use the service on Friday - Sunday, with 3 - 5 people joining each time, paying 400 baht for each meal. And up and eat about 3 - 5 times a month The reason for choosing to come to the service is delicious taste, the idea of ​​returning to the grilled butter shop again and introducing people to you, However, the sample group thought that the greatest improvement in the butter roast shop was beverages. Demographic characteristics There was no relationship with the food consumption behavior of the butter grilled shop. Rajamangala Branch, Khlong 6, in Klong Luang. It was also found that the tests for differences in sex, age, marital status, occupation, income, education, and housing characteristics with opinions on marketing mix factors were different.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: การจัดการร้านอาหาร
ร้านย่างเนย ราชมงคลคลอง 6
ร้านอาหาร -- ไทย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การสื่อสารทางการตลาด
พฤติกรรมผู้บริโภค
ผู้บริโภค -- ทัศนคติ
ความสำเร็จ -- ไทย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): ดร.นิสิต มโนตั้งวรพันธุ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4871
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wannisa_saow.pdf1.81 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback