DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4326

Title: แผนธุรกิจร้านเครื่องดื่มชานมไข่มุก โออิฉะ
Other Titles: Business plan for Oicha boba milk tea
Authors: ศุภรัตน์ เรือนเพ็ชร
Keywords: เครื่องดื่มชานมไข่มุก
แผนธุรกิจ
ธุรกิจเครื่องดื่ม
Buble tea
Business plan
Beverage business
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อสร้างตราสินค้าให้เป็นที่รู้จักอย่างน้อยร้อยละ 50 ของผู้บริโภคกลุ่มเป้าหมายและ เพื่อสร้างยอดขายเพิ่มขึ้น ร้อยละ 10 ต่อปี ในการจัดทำแผนธุรกิจนี้ ได้ทำการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทางธุรกิจ การวิเคราะห์การแข่งขัน และการวิจัยเชิงคุณภาพกับลูกค้าเป้าหมายจำนวน 10 คน โดยแบบสัมภาษณ์เชิงลึกและใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหาในการวิเคราะห์ข้อมูล ผลการการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทางธุรกิจ พบว่า จุดแข็งของธุรกิจคือ ทำเลที่ตั้งของร้าน และเมนูพิเศษ จุดอ่อน คือเป็นแบรนด์ใหม่ ยังไม่เป็นที่รู้จัก ในขณะที่โอกาส คือยังไม่มีคู่แข่งในตลาดชานมไข่มุกราคาประหยัด ผู้บริโภคให้ความสำคัญกับราคา และความหลากหลาย และอุปสรรค คือผู้บริโภคมีร้านค้าประจำอยู่แล้ว ผู้บริโภคไม่มั่นใจในคุณภาพสินค้า สำหรับการวิเคราะห์การแข่งขันพบว่าไม่มีคู่แข่งขันทางตรงที่อยู่ภายในบริเวณเดียวกัน แต่มีคู่แข่งขันหลักที่สำคัญคือ Chamichi ส่วนผลการวิจัยการตลาด พบว่าผู้บริโภคส่วนใหญ่เลือกดื่มชานมรสต้นตำรับ ราคาระหว่าง 35-45 บาท โดยมีเหตุผลในการเลือกดื่มแตกต่างกันไป เช่น ดื่มตามเพื่อน เป็นต้น เลือกรับประทานไข่มุกที่ทำจากแป้ง ชอบดื่มชานมไข่มุกมากกว่าเครื่องดื่มชนิดอื่นเพราะมีไข่มุกให้เคี้ยว ไม่พอใจกับชานมไข่มุกที่มีราคาสูง ผู้ให้สัมภาษณ์มีความสนใจในร้านชานมไข่มุกราคาประหยัด ส่วนใหญ่ยังไม่รู้จักเมนูเครื่องดื่มที่ดัดแปลงมาจากขนมเบเกอรี่ โดยให้ความสนใจหากมีเมนูดังกล่าว โดยส่วนใหญ่เลือกเป็นเมนูประเภทชีสเค้กสำหรับเมนูที่ดัดแปลงมาจากขนมเบอเกอรี่ ธุรกิจนี้ต้องใช้เงินลงทุนเท่ากับ 275,000 บาท โดยมีค่าปัจจุบันของเงินสดสุทธิ (NPV) เท่ากับ 1,615,082.49 บาท อัตราผลตอบแทนภายในโครงการเท่ากับ 253% ระยะเวลาคืนทุนเท่ากับ 0.466 ปี สรุปธุกิจนี้น่าลงทุน
The objective of this business plan was to create brand recognition at least 50 percent of target consumer and to increase the selling revenue 10 percent per year. The methodology using in this business plan was business environment analysis, competition analysis and qualitative research. In-depth interview was conducted with 10 target customers while content analysis was used to analyze data. The result from business environment analysis found that the strength of this business was the location and special menu, the weakness was new brand and less recognition, while the opportunity was no competitor, cheap price, consumer paid more attention to prices and its variety, and the trait was the consumers had their own favorite brand, consumers were not confident in product quality. For the competition analysis, it found that there was no direct competitor in the same area but the main competitor was Chamichi. For the marketing research, it found that most of the consumer chose original milk tea with price between 35-45 baht, the choosing reasons were different ie; suggestion from friend, chose bubble that made from starch, chose bubble tea more than other drink because it contained bubble to chew, not satisfied with high prices bubble tea, the interviewee paid attention on the bubble tea shop with affordable prices, most of them did not know the drink menu applied from dessert, they expressed their interest if the shop had those menu, most of them chose cheesecake from the drink menu applied from dessert. This business must invest 275,000 baht. At the present value of net cash (NPV) was 1,615,082.49 baht, the internal rate of return was 253%. The payback period is 0.466 years. As conclusion, this project was worth investing.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
เครื่องดื่ม
ชา
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4326
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
suparat_ruan.pdf2.46 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback