DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Independent Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/915

Title: การรับรู้ข้อมูลผ่านสื่อทางการตลาดกับการตัดสินใจซื้อคอนโดมิเนียม Life ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: A study of the influence of marketing media on the decision of consumers in Bangkok to buy a Life condominium unit
Authors: ธนภัทธ์ ทองคำใส
Keywords: สื่อทางการตลาด
คอนโดมิเนียม
การตัดสินใจซื้อ
Issue Date: 2555
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณโดยมีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาการรับรู้ข้อมูลเกี่ยวกับ คอนโดมิเนียม Life ผ่านสื่อทางการตลาดของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อศึกษาการ ตัดสินใจซื้อคอนโดมิเนียม Life ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร และ 3) เพื่อศึกษา ความสัมพันธ์ของการรับรู้ข้อมูลผ่านสื่อทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อคอนโดมิเนียม Life ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร โดยใช้การสำ รวจด้วยแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็น เจ้าของมิใช่ผู้เช่าคอนโดมิเนียม Life จำนวน 400 คน ผลการวิจัย พบว่า การรับรู้ข่าวสารเกี่ยวกับโครงการฯ อยู่ในระดับปานกลาง ทั้งนี้พบว่า สื่อที่ กลุ่มตัวอย่างรับรู้ข่าวสารผ่านสื่อสูงที่สุดสามลำดับคือ สื่อโทรทัศน์ สื่อหนังสือพิมพ์ และสื่อป้าย โฆษณากลางแจ้งตามลำดับ ส่วนสื่อที่กลุ่มตัวอย่างรับรู้ข่าวสารผ่านสื่อที่น้อยที่สุดคือ สื่อภายนอก เช่น โปสเตอร์ แผ่นพับ ป้ายโฆษณา ใบปลิว สำหรับระยะเวลาในการตัดสินใจซื้อพบว่ากลุ่มตัวอย่าง ส่วนใหญ่ใช้เวลาในการตัดสินใจซื้อคอนโดมิเนียม life ภายใน 2 สัปดาห์ ทั้งนี้พบว่าการรับรู้ข้อมูล ผ่านสื่อทางการตลาดมีความสัมพันธ์แบบผูกผันกับการตัดสินใจซื้อคอนโดมิเนียม Life อย่างมี นัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ผลการทดสอบสมมุติฐานข้อที่ 1 พบว่า กลุ่มตัวอย่างที่มี เพศ อายุ สถานภาพสมรส ระดับ การศึกษา อาชีพ รายได้ต่อเดือน แตกต่างกันมีการรับรู้ข้อมูลเกี่ยวกับคอนโดมิเนียม Life ผ่านสื่อทาง การตลาดแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 จึงเป็นไปตามสมมติฐานที่ตั้งไว้ ผลการทดสอบสมมุติฐานข้อที่ 2 พบว่าการตัดสินใจซื้อคอนโดมิเนียม Life ของประชาชน ในเขตกรุงเทพมหานคร ด้านระยะเวลาในการตัดสินใจ , แหล่งข้อมูลประกอบการตัดสินใจ , ลักษณะการตัดสินใจ ,ระดับบทบาทของสื่อทางการตลาด และข้อมูลที่ได้รับจากสื่อของโครงการมี ความสัมพันธ์กับการรับรู้ข้อมูลผ่านสื่อทางการตลาดอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 จึงเป็นไป ตามสมมติฐานที่ตั้งไว้
The Objectives of this quantitative research were 1) to study the awareness of information about the Life Condominium through marketing media among consumers in Bangkok, 2) to study factor in marketing their decision to buy a Life Condominium unit, and 3) to study the relationship between the information awareness through marketing media and the decision to buy a Life Condominium unit. Questionnaires were distributed to 400 owners of the Life Condominium unit. The result to the study showed that the awareness of information about the project was at a medium level. The top three media channels that the participants were exposed to the most were television, newspaper, and outdoor signs, respectively. The media channels that they got exposed to the lease included posters, leaflets, advertisement boards, and flyers. It was also found that it took most participants approximately 2 weeks to make their decision to buy the condominium unit. There was an inverse relationship between the awareness of information through marketing media and the decision to buy the Life Condominium unit with a statistic significance at p<0.05. The hypothesis testing revealed the participants in the study who had different genders, ages, marital statuses, academic degrees, occupations, and monthly incomes showed different levels of their awareness of the Life Condominium information through marketing media with a statistical significance at p<0.05. In addition, there was a relationship between factors in making a decision to buy the Life Condominium including decision time, additional source of information, decision making pattern, role of media, and information received from the project’s advertising media, and the awareness of information through marketing media with a statistical significance at p<0.05.
Description: การศึกษาเฉพาะบุคคล (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2554
Subjects: การสื่อสารทางการตลาด--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
อาคารชุด--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
พฤติกรรมผู้บริโภค--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
Advisor(s): สันติธร ภูริภักดี
URI: http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/915
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tanapat_Thon.pdf8.72 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback