DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Independent Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/861
|
Title: | ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการเลือกใช้บริการเครือข่ายโทรศัพท์เคลื่อนที่ True Move ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร (กรณีศึกษาเฉพาะเพศหญิงวัย 25-35 ปี ที่อาศัยอยู่ในเขตบางรักเท่านั้น) |
Other Titles: | Demographic factors that affect the customer's behavior of choosing mobile phone network operator True Move in Bangkok (case study of women aged of between 25-35 years old living in Bangkok) |
Authors: | ภัทราวุธ โตธนายานนท์ |
Keywords: | โทรศัพท์เคลื่อนที่ True Move พฤติกรรมผู้บริโภค |
Issue Date: | 2555 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ศึกษาถึงพฤติกรรมและความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านประชากรกับพฤติกรรมการใช้บริการ โทรศัพท์เคลื่อนที่ True Move ของผู้บริโภคเพศหญิงวัย 25-35 ปี ในกรุงเทพมหานครเขตบางรัก
ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษามาจากประชากรที่เป็นเพศหญิงวัย25-35 ปีในกรุงเทพมหานครเขตบางรัก
โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน จำนวน 400 คนซึ่งแบ่งตัวอย่างเป็น 2 กลุ่ม จำแนกเกณฑ์พื้นที่ เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือแบบสอบถามที่มีความน่าเชื่อถือได้เท่ากับ 0.9173 และมีการการตรวจสอบความเที่ยงตรงของเนื้อหาจากผู้ทรงคุณวุฒิ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิงที่ใช้ในการทดสอบสมมุติฐานคือ การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว (Analysis of
Variance หรือ ANOVA)
ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นผู้หญิงวัย 25-35 ปีที่อาศัยอยู่ในกรุงเทพมหานครเขตบางรัก มีการศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน สถานภาพ
โสด รายได้ต่อเดือนเฉลี่ยประมาณ 20,000 – 30,000 บาท ใช้โทรศัพท์เคลื่อนที่แบบรายเดือน ความถี่ในการใช้งานโทรศัพท์เคลื่อนที่ประมาณ 5-10 ครั้งต่อหนึ่ง ระยะเวลาในการใช้งานประมาณ5-10 นาทีต่อหนึ่งครั้ง ค่าใช้จ่ายในการใช้โทรศัพท์เคลื่อนที่ 501-1,000 บาทต่อหนึ่งเดือน เมื่อพิจารณาปัจจัยทางด้านประชากรกับพฤติกรรมการเลือกใช้บริการโทรศัพท์เคลื่อนที่ True Move ได้แก่ 1) ความต้องการและจุดประสงค์ในการใช้สินค้าหรือบริการ 2) การค้นหาข้อมูลของสินค้าและบริการ (แหล่งรับรู้ข้อมูลสินค้าและบริการ) 3) การตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าและบริการ (ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อ) 4) การใช้สินค้าและบริการและ
5) การประเมินผลคุณภาพผลิตภัณฑ์และการใช้บริการของลูกค้า พบว่าไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ 0.05 The purpose of this study is to investigate the behavior and relation between
demographic factors and behavior of mobile phone operator True Move female consumers aged
of between 25 to 35 years old in Bangkok, Bangrak District.
The samples used in the study were female population, aged of between 25 to 35 years
old in Bangkok, Bangrak District, by using the Multi Stage Random Sampling method, with 400
samples divided into 2 groups over the area. The tools used in the study were a questionnaire with
reliability equal to 0.9173 and with accuracy detection of content from experts. The statistics used
for the primary data analysis were Descriptive Statistics included Percentage, Mean and Standard
Deviation. The inferential statistics used for hypothesis testing were T-Test and Analysis of
Variance or ANOVA.
The results showed that most respondents were women aged of 25-35 years old living in
Bangkok, Bangrak District, with a Bachelor's degree, private companies' employees, single, with
an average montly income of 20,001 to 30,000 Baht, using monthly mobile phone contract;
frequency of mobile phone usage was about 5 - 10 times; the duration of usage was about 5 - 10
minutes per time; the cost of mobile phone usage was 501-1000 Baht per month. When
considering the demographic factors on the behavior of choosing the mobile phone operator True
Move by 1) Need and the purpose of using product or service 2) Searching information of
products and services (sources of product and service information) 3) Decision to purchase goods
and services (factors that affect the decision to buy) 4) Use of goods and services 5) Evaluation
of product quality and customer services, no difference was found, with statistical significance at
level 0.05. |
Description: | การศึกษาเฉพาะบุคคล (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2554 |
Subjects: | พฤติกรรมผู้บริโภค--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย โทรศัพท์เคลื่อนที่--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย บริษัททรู คอร์ปอเรชั่น--วิจัย |
Advisor(s): | วิเชียร วงศ์ณิชชากุล |
URI: | http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/861 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master Independent Studies
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|