DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Independent Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/857

Title: ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ที่มีผลต่อทัศนคติของผู้บริโภค ที่เกี่ยวกับการให้บริการเครือข่ายเทคโนโลยี 3G ของผู้ประกอบการเฉพาะเขตกรุงเทพมหานครตอนเหนือ
Other Titles: Demographic factors that influence consumers' attitudes relating to provision of the 3G network technology services of the operators in the Northern Bangkok only
Authors: สรพจน์ ทองสันติ
Keywords: เทคโนโลยี 3G
โทรศัพท์เคลื่อนที่
พฤติกรรมผู้บริโภค
Issue Date: 2555
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: This study aims at determining the general demographic characteristics of individuals who use 3G technology by studying factors of the marketing mixes influencing the selection of 3G network technology; and the comparative analysis of Mean, levels of importance between the demographic factors with the service marketing factors that affect the choice of 3G network technology. A questionnaire was used as a tool to collect data from the samples who used 3G technology in northern Bangkok for 400 people only. The results showed that most samples were females; aged between 28-30 years old; with undergraduate education level; earning a monthly income of 10,000 to 30,000 Baht, and selfemployed. The levels of importance of service marketing mix factors that influenced the selection the 3G network technology of the samples found that the factors of channels of distribution in terms of service process, human resources, physical environment, product, and marketing promotion had a high level of significance, respectively. However, in terms of price, it affected the service at a medium level. A difference has been found between the Mean level of importance between demographic, age, educational levels, monthly incomes, and occupation factors with the 7 factors of marketing mixes, including product, pricing, channels of distribution, marketing promotion, personnel, process of service provision, and physical environment, with the statistical significanceat the level 0.05, except gender demographic factors.
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะทั่วไปทางประชากรศาสตร์ของผู้ที่ใช้บริการเทคโนโลยี 3G โดยศึกษาถึงปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีอิทธิพลในการเลือกใช้บริการเครือข่ายเทคโนโลยี 3G และศึกษาวิเคราะห์เปรียบเทียบค่าเฉลี่ย ระดับความสำคัญ ระหว่างปัจจัยประชากรศาสตร์กับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีอิทธิพลในการเลือกใช้บริการเครือข่ายเทคโนโลยี 3G โดยแบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง ผู้ที่ใช้บริการเทคโนโลยี 3G เฉพาะเขตกรุงเทพมหานครตอนเหนือ จำนวน 400 คน ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 28-30 ปี ส่วนใหญ่ศึกษาระดับปริญญาตรี มีรายได้สะสมต่อเดือน ระหว่าง 10,000-30,000 บาท และประกอบอาชีพธุรกิจส่วนตัว เป็นส่วนใหญ่ ระดับความสำคัญของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีอิทธิพลในการเลือกใช้บริการเครือข่ายเทคโนโลยี 3G ของกลุ่มตัวอย่าง แต่ละด้านพบว่า ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านกระบวนการให้บริการ ด้านบุคลากร ด้านสิ่งแวดล้อมทางกายภาพ ด้านผลิตภัณฑ์ และ ด้านการส่งเสริมการตลาด มีระดับความสำคัญมาก ตามลำดับ ส่วนด้านราคา มีผลต่อการเลือกใช้บริการในระดับความสำคัญปานกลาง มีความแตกต่างของค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญระหว่างปัจจัยประชากรศาสตร์ อายะ ระดับการศึกษา รายได้ต่อเดือน และอาชีพ กับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด 7 ด้าน ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการให้บริการและด้านสิ่งแวดล้อมทางกายภาพ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ยกเว้นปัจจัยประชากรศาสตร์เพศ
Description: การศึกษาเฉพาะบุคคล (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2554
Subjects: เทคโนโลยี 3 จี (ระบบสื่อสารเคลื่อนที่)--ไทย--การศึกษาเฉพาะกรณี
เทคโนโลยี 3 จี (ระบบสื่อสารเคลื่อนที่)--การตลาด--การศึกษาเฉพาะกรณี
เทคโนโลยี 3 จี (ระบบสื่อสารเคลื่อนที่)--การศึกษาเฉพาะกรณี
ระบบโทรศัพท์เคลื่อนที่--การตลาด--การศึกษาเฉพาะกรณี
ระบบโทรศัพท์เคลื่อนที่--ไทย--การศึกษาเฉพาะกรณี
ระบบโทรศัพท์เคลื่อนที่--การศึกษาเฉพาะกรณี
ผู้บริโภค--ทัศนคติ--การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค--ทัศนคติ--การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): วิเชียร วงศ์ณิชชากุล
URI: http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/857
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
soraphot_thon.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback