DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5888

Title: พฤติกรรมการเปิดรับสื่อ Facebook ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรร ของกลุ่มคน Gen Y ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Facebook media exposure behavior affecting housing estate purchase decisions of generation Y in Bangkok
Authors: วิภาวรรณ ผลัญชัย
Keywords: พฤติกรรมในการเปิดรับสื่อ
เฟซบุ๊ก
การตัดสินใจซื้อ
บ้านจัดสรร
เจนเนอเรชัน วาย
Issue Date: 2567
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้ศึกษาเรื่อง พฤติกรรมการเปิดรับสื่อ Facebook ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรรของกลุ่มคน Gen Y ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรร ของกลุ่มคน Gen Y ในเขตกรุงเทพมหานคร 2) พฤติกรรมการเปิดรับสื่อ Facebook ของกลุ่มคน Gen Y ในเขตกรุงเทพมหานคร 3) การตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรรบ้านจัดสรรของกลุ่มคน Gen Y ในเขตกรุงเทพมหานคร 4) พฤติกรรมการเปิดรับสื่อ Facebook ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรรของกลุ่มคน Gen Y ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างทั้งหมด จำนวน 172 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลผ่านช่องทางออนไลน์ และนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ผลหาค่าทางสถิติ ตามวัตถุประสงค์ของงานวิจัยด้วยโปรแกรมสำเร็จรูป SPSS ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถาม ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง จำนวน 109 คน ส่วนใหญ่ มีสถานภาพโสด จำนวน 140 คน ระดับการศึกษาส่วนใหญ่อยู่ที่ระดับปริญญาตรี จำนวน 134 คน มีอาชีพส่วนใหญ่เป็นพนักงานบริษัท จำนวน 102 คน และส่วนใหญ่มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ที่ 40,000 บาทขึ้นไป จำนวน 74 คน โดยในด้านพฤติกรรมการเปิดรับสื่อ Facebook อันดับหนึ่ง คือวัตถุประสงค์ในการเปิดรับสื่อ Facebook กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ให้ความสำคัญกับวัตถุประสงค์ในการเปิดรับสื่อตามความชอบและความสนใจ อันดับสอง คือความถี่ในการเปิดรับสื่อ Facebook อันดับสาม คือระยะเวลาในการเปิดรับสื่อ Facebook และในด้านการตัดสินใจซื้อบ้านจัดดสรร อันดับหนึ่ง คือการรับรู้ถึงความต้องการ โดยในกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ให้ความสำคัญกับการรับรู้ถึงความต้องการ เริ่มจากการค้นหาข้อมูลที่ต้องการผ่านแพลตฟอร์มที่สนใจ และให้ความสำคัญที่แตกต่างกันออกไป อันดับสอง คือ การประเมินทางเลือก อันดับสาม คือ การตัดสินใจซื้อ อันดับสี่ คือ พฤติกรรมหลังการซื้อ และอันดับสุดท้าย คือ การค้นหาข้อมูล ตามลำดับ
This research studies Facebook media exposure behavior affecting housing estate purchase decisions of Generation Y in Bangkok. The objectives are to study: 1) Demographic factors affecting housing estate purchase decisions of Generation Y in Bangkok, 2) Facebook media exposure behavior of Generation Y in Bangkok, 3) Housing estate purchase decisions of Generation Y in Bangkok, 4) Facebook media exposure behavior affecting housing estate purchase decisions of Generation Y in Bangkok. Data was collected from a total sample of 172 respondents using an online questionnaire as a tool for data collection. The collected data was analyzed for statistical values according to the research objectives using the SPSS software package. The research results show that the majority of respondents were female (109 people), single (140 people), with a bachelor's degree education level (134 people), mostly employed as company employees (102 people), and with an average monthly income of 40,000 baht or more (74 people). Regarding Facebook media exposure behavior, the top priority was the purpose of Facebook media exposure, with most respondents prioritizing media exposure based on personal preferences and interests. The second priority was the frequency of Facebook media exposure, and the third was the duration of Facebook media exposure. In terms of housing estate purchase decisions, the top priority was needing recognition, with most respondents emphasizing need recognition, starting from searching for desired information through platforms of interest, and giving varying importance to different aspects. The second priority was alternative evaluation, the third was purchase decision, the fourth was post-purchase behavior, and the last was information search, respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2566
Advisor(s): องอาจ สิงห์ลำพอง
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5888
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wipawan_pala.pdf7.48 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback