DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5612

Title: การประยุกต์ใช้กระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์และวิธีการให้คะแนน ปัจจัยในการประเมิน เพื่อคัดเลือกผู้จัดจำหน่ายเหล็กแผ่น กรณีศึกษาบริษัทผลิตประตูเหล็กทนไฟ
Other Titles: Sheet metal supplier's selection using analytic hierarchy process and the factor-rating method: A case study of a steel fireproof door company
Authors: สุภาพร ศิริพงษ์
Keywords: กระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์
วิธีการให้คะแนนปัจจัย
การคัดเลือกผู้จัดจำหน่าย
ประตูเหล็กทนไฟ
Issue Date: 2567
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อคัดเลือกผู้จัดจำหน่ายเหล็กแผ่น กรณีศึกษาบริษัทผลิตประตูเหล็กทนไฟ ด้วยวิธีการประยุกต์ใช้กระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์และวิธีการให้คะแนนปัจจัยในการประเมิน ร่วมกับการการประยุกต์ใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์ไมโครซอฟท์ เอ็กซ์เซล (Microsoft Excel) ในการวิเคราะห์ข้อมูล และมีการใช้แบบสอบถาม (Questionnaire) เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล ผลจากการทำแบบสอบถามจากผู้เชี่ยวชาญและผู้มีอำนาจใน การตัดสินใจคัดเลือกผู้จัดจำหน่าย ของบริษัทกรณีศึกษาจำนวน 7 คน ซึ่งแต่ละคนมีประสบการณ์การทำงานอยู่ที่ 3-10 ปีขึ้นไป ปัจจัยที่ใช้ในการตัดสินใจมีอยู่ 5 ปัจจัย ได้แก่ ปัจจัยด้านคุณภาพ ปัจจัยด้านราคา ปัจจัยด้านการส่งมอบ ปัจจัยด้านการบริการ และปัจจัยด้านความน่าเชื่อถือ ในส่วนของตัวเลือกมี 3 ทางเลือก คือ ผู้จัดจำหน่าย A ผู้จัดจำหน่าย B และผู้จัดจำหน่าย C หลังจากการวิเคราะห์ผลพบว่าค่าน้ำหนักของแต่ละปัจจัย ได้ดังนี้ปัจจัยด้านคุณภาพค่าน้ำหนักอยู่ที่ 0.39 ปัจจัยด้านราคาค่าน้ำหนักอยู่ที่ 0.25 ปัจจัยด้านการส่งมอบค่าน้ำหนักอยู่ที่ 0.17 ปัจจัยด้านการบริการค่าน้ำหนักอยู่ที่ 0.07 และปัจจัยด้านความน่าเชื่อถือค่าน้ำหนักอยู่ที่ 0.12 ในส่วนผลการคัดเลือกผู้จัดจำหน่าย โดย Factor-Rating Method นั้นพบว่าคะแนนของแต่ละผู้จัดจำหน่ายได้ดังนี้ อันดับที่ 1 ผู้จัดจำหน่าย A ได้คะแนน 9.43 อันดับที่ 2 ผู้จัดจำหน่าย B ได้คะแนน 8.56 และอันดับที่ 3 ผู้จัดจำหน่าย C ได้คะแนน 8.39 ตามลำดับ ผลการวิเคราะห์จาก Factor-Rating Method นั้นผู้จัดจำหน่ายที่ถูกเลือกจะเป็นผู้จัดจำหน่ายที่ได้คะแนนมากที่สุดนั่น คือ ผู้จัดจำหน่าย A
The purpose of this research is to select a steel sheet supplier using a fireproof steel door manufacturing company as a case study via the analytical hierarchy process (AHP) and the Factor-Rating Method as the evaluation together with Microsoft Excel for data analysis. A questionnaire was used as a tool for collecting data for the analysis. 7 experts and decision makers participated in the questionnaire for selecting the steel sheet suppliers for the company in the case study. Each of them had work experience of 3-10 years or more. The result of the questionnaire showed that there are 5 factors in the selection of the steel sheet suppliers. Those factors are Quality, Price, Delivery, Service, and Reliability. In terms of the option of the suppliers, there are 3 options: Supplier A, Supplier B, and Supplier C. After analyzing the results, it is found that the weight of each factor is as follows. The Quality factor has a weight of 0.39, the Price factor has a weight of 0.25, the Delivery factor has a weight of 0.17, the Service factor has a weight of 0.07, and the Reliability factor has a weight of 0.12. As for the results of selecting the supplier using the method Factor-Rating Method, it is found that the scores of each supplier were as follows: Supplier A is in 1st place with a score of 9.43, the 2nd place is Supplier B with a score of 8.56, and Supplier C is in the 3rd place with a score of 8.39.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Advisor(s): ชยากานต์ บำรุงบุตร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5612
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
supaporn_siri.pdf5.62 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback