DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5503

Title: การศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลกับพฤติกรรมการซื้อของที่ระลึกในกลุ่มนักท่องเที่ยวชาวจีน
Other Titles: A study of relationship between personal factors and souvenir shopping behavior of Chinese tourists
Authors: รุ่ยถง จาง
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาด
พฤติกรรมการซื้อ
นักท่องเที่ยวชาวจีน
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อของ ที่ระลึกในกลุ่มนักท่องเที่ยวชาวจีน การศึกษาฉบับนี้ กลุ่มตัวอย่าง คือ นักท่องเที่ยวชาวจีนที่มีอายุระหว่าง 18-50 ปี ที่เคยเดินทางมาประเทศไทย จำนวน 400 คน ใช้แบบสอบถามออนไลน์ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ใช้โปรแกรม SPSS เพื่อประมวลและวิเคราะห์ผลการศึกษา และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนาและเชิงอนุมาน ผลการวิจัย พฤติกรรมการซื้อของที่ระลึกของนักท่องเที่ยวชาวจีน พบว่า ส่วนใหญ่นักท่องเที่ยวชาวจีนสนใจของที่ระลึกประเภทอาหาร/ขนม/เครื่องดื่ม ซื้อในช่วงก่อนเดินทางกลับประเทศซื้อเพราะราคาสมเหตุสมผล ซื้อของที่ระลึกจากห้างสรรพสินค้า รู้จักของที่ระลึกจากคนในครอบครัวหรือเพื่อนฝูงแนะนำ ชำระค่าสินค้าโดยอาลีเพย์ และซื้อของที่ระลึกให้ซื้อปีละ 1-2 ครั้ง ค่าใช้จ่ายในการซื้อมากกว่า 300 หยวน และซื้อในช่วงเวลา 19.00-22.00 น. ผลการตรวจสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคล ได้แก่ เพศ อายุ สถานภาพสมรส ระดับการศึกษาลักษณะที่อยู่อาศัย อาชีพ และรายได้/เดือน มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อของที่ระลึกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
The purpose of this study was to study personal factors affecting souvenir buying behavior among Chinese tourists. The sample group of this study was 400 Chinese tourists who had bought souvenirs. The online questionnaires were used to collect data. The SPSS program was used to analyze data. The statistics used to analyze the data were descriptive and inferential statistics. The analysis results revealed that most Chinese tourists interested type of products purchased in food/snack/drink purchase before travel back to the country, reason of purchase was from reasonable price, purchase to souvenirs from department stores, known the souvenirs from family members or recommended by friends, payment method by Alipay Online Banking, and purchase to souvenirs 1-2 times a year, cost of purchase was more than 300 Yuan, And purchase in period 19.00-22.00 The results of the hypothesis test revealed that the personal factors were gender, age, marital status, education, residential, occupation, and monthly income affecting souvenir shopping behavior, with statistically significant at the 0.05 level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Advisor(s): นิสิต มโนตั้งวรพันธุ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5503
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ruitong_zhan.pdf17.91 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback