DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5467

Title: การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจของความคาดหวังการตลาดบริการ สำหรับผู้โดยสารชาวไทยที่ใช้บริการท่าอากาศยานนานาชาติอุบลราชธานี
Other Titles: The survey component analysis of service marketing expectations for Thai passengers using Ubon Ratchathani International Airport
Authors: ภูวนาถ อมรสิน
Keywords: ตลาดบริการ
ความคาดหวัง
ผู้ใช้บริการ
ท่าอากาศยานนานาชาติอุบลราชธานี
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจของความคาดหวังการตลาดบริการสำหรับผู้โดยสารชาวไทยที่ใช้บริการท่าอากาศยานนานาชาติอุบลราชธานี มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจ วิเคราะห์ และเปรียบเทียบความคาดหวังด้านการตลาดบริการสำหรับผู้โดยสารชาวไทยที่ใช้บริการท่าอากาศยานนานาชาติอุบลราชธานี ข้อมูลที่ได้นำมาจากกลุ่มผู้ใช้บริการในท่าอากาศยานนานาชาติอุบลราชธานี จำนวน 400 คน เลือกกลุ่มตัวอย่างโดยวิธีการสุ่มแบบสะดวก (Convenience Sampling) ผลการวิจัยพบว่าผู้โดยสารส่วนใหญ่ที่มีลักษณะประชากรศาสตร์ที่แตกต่างกัน มีความคาดหวังด้านตลาดบริการของท่าอากาศยานนานาชาติอุบลราชธานีไม่แตกต่างกัน จึงเป็นส่วนที่ชี้ให้เห็นว่า ผู้โดยสารที่มาใช้บริการสนามบินแห่งนี้ ถึงแม้จะมีพื้นฐานและมีภูมิหลังแตกต่างกัน แต่ก็มีความคาดหวังด้านตลาดบริการไม่แตกต่างกัน ดังนั้นการพัฒนาคุณภาพการให้บริการของสนามบินจึงให้ความสำคัญกับการพัฒนาเพื่อเอื้อประโยชน์ให้กับผู้โดยสารทุกกลุ่ม โดยไม่ใช่เพื่อเอื้อประโยชน์ให้กับผู้โดยสารกลุ่มใดกลุ่มหนึ่ง ข้อเสนอแนะแสดงเพิ่มเติมให้เห็นว่า ท่าอากาศยานนานาชาติอุบลราชธานี ยังไม่ได้จัดพื้นที่สิ่งอำนวยความสะดวกให้แก่ผู้มาใช้บริการมากเท่าที่ควร เพื่อทำให้เกิดศักยภาพในการแข่งขันและมีปริมาณผู้โดยสารมาใช้บริการมากขึ้น โดยลักษณะความคาดหวังของผู้โดยสารประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านบุคคล ด้านกระบวนการ และด้านลักษณะทางกายภาพซึ่งผู้โดยสารมีมุมมองการให้ความสำคัญมาก ซึ่งเป็นผลทำให้ผู้ที่เกี่ยวข้องกับการบริหารจัดการสนามบินให้ความสำคัญกับลักษณะความคาดหวังด้านตลาดบริการของสนามบินนานาชาติในมุมองผู้โดยสาร ในด้านที่ผู้โดยสารรับรู้ในระดับน้อยก็จะเป็นแนวทางในการปรับปรุงคุณภาพการให้บริการของสนามบินให้สูงขึ้น เพื่อให้ผู้โดยสารเกิดความพึงพอใจสูงสุด
The Survey Component Analysis of Service Marketing Expectations for Thai Passengers Using Ubon Ratchathani International Airport aimed to survey, analyze and compare service marketing expectations for Thai passengers using Ubon Ratchathani International Airport. The data were selected from 400 passengers who used the Ubon Ratchathani International Airport. The samples were selected by purposive sampling and convenience sampling. The results of the research revealed that the majority of passengers with different demographic characteristics had the exact expectations of the service market at Ubon Ratchathani International Airport. It is thus pointed out that, despite their different backgrounds, passengers who come to the airport have the exact service market expectations. Therefore, the development of the airport's service quality focuses on development to benefit all groups of passengers, not on any particular group of passengers, is essential. The recommendations further show that Ubon Ratchathani International Airport has not provided as many facilities spaces for users as it should. This creates the potential for competition and increases the number of passengers using the service. Passenger expectations include product, price, channel, promotion, marketing, human, process, and physical aspects, which are of great importance to passengers. This allows those involved in airport management to focus on the service market expectations of international airports from a passenger perspective. In the aspect that the passenger perceives to a lesser extent, it is a way to improve the service quality of the airport in order to achieve the highest passenger satisfaction.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Subjects: ท่าอากาศยานนานาชาติอุบลราชธานี
ความพอใจของผู้ใช้บริการ
ท่าอากาศยานนานาชาติอุบลราชธานี -- ความพอใจของผู้ใช้บริการ
อาคารผู้โดยสารท่าอากาศยาน
พฤติกรรมผู้บริโภค
ผู้โดยสารเครื่องบิน
Advisor(s): ดวงธิดา นันทาภิรัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5467
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
phuwanat_amon.pdf7.34 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback