DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5402
|
Title: | กลยุทธ์การสร้างความแตกต่างที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องดื่มผสมวิตามิน VIT A DAY ของผู้บริโภคในประเทศไทย |
Other Titles: | Differentiation strategies affecting the decision to select VIT A DAY Water of the consumers in Thailand |
Authors: | วโรธร หงษ์ทอง |
Keywords: | กลยุทธ์การสร้างความแตกต่าง การตัดสินใจเลือกซื้อ เครื่องดื่มผสมวิตามิน |
Issue Date: | 2566 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | วิจัยฉบับนี้จัดทำขึ้นมีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษากลยุทธ์การสร้างความแตกต่างมีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องดื่มผสมวิตามิน VIT A DAY ของผู้บริโภคในประเทศไทย โดยมีตัวแปรอิสระ คือ กลยุทธ์การสร้างความแตกต่าง และมีตัวแปรตาม คือ กระบวนการตัดสินใจเลือกซื้อ
ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษามาจากประชากรที่เป็นกลุ่มตัวอย่าง โดยใช้วิธีการเลือกสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงผู้ที่เคยดื่มเครื่องดื่มผสมวิตามิน VIT A DAY อย่างน้อย 1 ครั้ง จำนวน 400 คน โดยเครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ แบบสอบถามที่ผู้ตอบแบบสอบถามทำด้วยตัวเอง และเลือกสถิติที่ใช้ ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ สถิติเชิงพรรณนา แสดงผลการวิเคราะห์เป็น ร้อยละค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน อนุมานโดยวิธีการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณเพื่อศึกษาอิทธิพลของกลยุทธ์การสร้างความแตกต่างที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อ
ผลการวิเคราะห์ การถดถอยพหุคูณ แบบแยกตามรายปัจจัยย่อย พบว่า การสร้างความแตกต่างด้านภาพลักษณ์ ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อ โดยพิจารณาจากค่านัยยะสำคัญทางสถิติ ของตัวแปร ซึ่งส่งผลต่อกันอย่างมีนัยสําคัญที่ 0.05 ส่วนการสร้างความแตกต่างด้านผลิตภัณฑ์ การสร้างความแตกต่างด้านการบริการ การสร้างความแตกต่างด้านบุคลากร ไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อ โดยพิจารณาจากค่านัยยะสำคัญทางสถิติ ของตัวแปร ซึ่งมีค่าสูงกว่าระดับนัยสําคัญ ทำให้ไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจ This research was conducted to study the differentiation strategies that impact consumers' decision to purchase VIT A DAY vitamin drinks in Thailand. The independent variable in this study is the differentiation strategy, and the dependent variable is the purchase decision process.
The study utilized a purposive random sampling method to select a sample of 400 individuals who had consumed at least one VIT A DAY vitamin drink from the population. In this study, a questionnaire was utilized as the research tool, and the respondents completed it themselves. The collected data was analyzed using selected statistical methods, including descriptive statistics. The analysis results were presented as average percentages and standard deviations. To examine the impact of differentiation strategies on purchasing decisions, multiple regression analysis was performed, and inferences were drawn from the results of this analysis.
The results of the multiple regression analysis, separated by sub-factors, showed that creating differences in image significantly affected the purchase decision, with a significance level of 0.05. The section on product differentiation, service differentiation and personnel differentiation with a significance respectively. Indicated that did not significantly affect the purchase decision. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564 |
Subjects: | อุตสาหกรรมเครื่องดื่ม -- การตลาด VIT A DAY (ชื่อตราผลิตภัณฑ์) การสร้างชื่อตราผลิตภัณฑ์ โฆษณา -- ชื่อตราผลิตภัณฑ์ เครื่องดื่ม -- วิตามิน -- วิจัย โฆษณา -- เครื่องดื่ม -- วิจัย พฤติกรรมผู้บริโภค การส่งเสริมการขาย |
Advisor(s): | ศศิประภา พันธนาเสวี |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5402 |
Appears in Collections: | Independent Studies Independent Studies - Master Independent Studies
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|