DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5374

Title: ปัจจัยทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้ออัญมณีและเครื่องประดับของคนไทย
Other Titles: Marketing factors that affect buying decision of gems stone and jewelry among Thai consumer
Authors: มณีรัตน์ญามาศ ดวงเจริญพรลาภ
Keywords: ปัจจัยทางการตลาด
อัญมณีและเครื่องประดับ
การตัดสินใจซื้อ
ธุรกิจ
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้ออัญมณี และเครื่องประดับของคนไทย ผลการศึกษาพบว่า ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงซึ่งมีอายุ 31-40 ปี มีระดับการศึกษาปริญญาตรี มีอาชีพเป็นพนักงานเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001-30,000 บาท มีสถานภาพโสด ประเภทที่อยู่อาศัยส่วนใหญ่คือบ้านเดี่ยว และส่วนใหญ่อาศัยอยู่ในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ส่วนใหญ่ซื้อเพชร ซื้อเป็นสร้อย มีความถี่ซื้อไม่แน่นอน ส่วนใหญ่มีค่าใช้จ่ายในการซื้ออัญมณีและเครื่องประดับ 5,001-10,000 บาท ผลการวิเคราะห์ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ในการตัดสินใจเลือกซื้ออัญมณีและเครื่องประดับของคนไทยโดยภาพรวม พบว่า มีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านทั้ง 4 ด้าน มีค่าความคิดเห็นมากน้อยเรียงตามกันไป คือ อันดับหนึ่ง ด้านผลิตภัณฑ์ อันดับสอง ด้านราคา อันดับสาม ด้านการส่งเสริมการตลาด และอันดับสี่ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า เพศมีผลต่อการตัดสินใจซื้ออัญมณีและเครื่องประดับของคนไทย ด้านการตัดสินใจซื้ออัญมณีและเครื่องประดับของคนไทยด้านการเลือกซื้ออัญมณีและเครื่องประดับในโอกาสใด อายุมีผลต่อการตัดสินใจซื้ออัญมณีและเครื่องประดับของคนไทย ด้านความถี่ในการซื้อเครื่องประดับอัญมณี ระดับการศึกษามีผลต่อการตัดสินใจซื้ออัญมณีและเครื่องประดับของคนไทย ด้านอัญมณีที่เคยซื้อ อาชีพมีผลต่อการตัดสินใจซื้ออัญมณีและเครื่องประดับของคนไทย ด้านผลิตภัณฑ์เครื่องประดับอัญมณีที่เลือกซื้อ รายได้เฉลี่ยมีผลต่อการตัดสินใจซื้ออัญมณีและเครื่องประดับของคนไทย ด้านค่าใช้จ่ายแต่ละครั้งในการซื้อเครื่องประดับอัญมณี สถานะมีผลต่อการตัดสินใจซื้ออัญมณีและเครื่องประดับของคนไทย ด้านค่าใช้จ่ายแต่ละครั้งในการซื้อเครื่องประดับอัญมณี ประเภทที่อยู่อาศัย มีผลต่อการตัดสินใจซื้ออัญมณีและเครื่องประดับของคนไทย ด้านอัญมณีที่เคยซื้อ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 0.05
The research aims to study the effect of marketing factors on buying decision of gems stone and jewelry among Thai people. It was found that most of samples were female, single, aged from 31 to 40 years. They had bachelor’s degree and work as public employees. Their average monthly income was 20,001 -30,000 baht. The type of habitation was Single-family house and they lived in Bangkok Metropolis and vicinity. For buying behavior, most respondents decided to buy diamond. Bracelets were the products they bought. For purchase frequency, most bought gems stone occasionally and They spend 5,001-10,000 baht for each purchase. They had high level of opinion on the overall Marketing Mix factors. When each aspect was considered, the product was perceived at the high level. Price, Promotion, and Place. From the hypotheses testing, it was found that gender was correlated with buying decision and, the reason to buy. Age was correlated with buying decision and, frequency of buying gems stone. Educational level was correlated with the type of gems stone they bought. The occupation was correlated with product selection. Average monthly income and marital status were correlated with expense for each purchase. The type of habitation was correlated with the type of gems stone they bought at the statistical significance level of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: เครื่องประดับ -- การตลาด -- วิจัย
อัญมณี -- การตลาด -- วิจัย
อุตสาหกรรมเครื่องประดับ
การจัดการตลาด
การเลือกซื้อสินค้า -- การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): นิสิต มโนตั้งวรพันธุ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5374
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
maniratyamas_duan.pdf18.27 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback