DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5371

Title: การเปรียบเทียบการรับชมซีรีส์วายไทยบนแอปพลิเคชัน WeTV, iQIYI และ Bilibili ที่มีต่อทัศนคติและความตั้งใจท่องเที่ยวประเทศไทยในยุค COVID-19 ปี 2022 ของวัยรุ่นจีนในเขตมณฑลยูนนาน
Other Titles: Comparison of watching Y-Thai series on WeTV, iQIYI and Bilibili applications on attitudes and intentions to travel to Thailand in the COVID-19 era of 2022 among Chinese teenagers in Yunnan province
Authors: เถา ซือ
Keywords: ทัศนคติ
ความตั้งใจ
การท่องเที่ยว
วัยรุ่นจีน
ซีรีส์วายไทย
การเปิดรับชม
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความแตกต่างทางลักษณะทางประชากรของวัยรุ่นจีนในเขตมลฑลยูนนาน ได้แก่ เพศ อายุ ระดับการศึกษา และอาชีพที่แตกต่างกันกับทัศนคติต่อประเทศไทยในยุค COVID-19 2) ศึกษาความแตกต่างทางลักษณะทางประชากรของวัยรุ่นจีนในเขตมลฑลยูนนาน ได้แก่ เพศ อายุ ระดับการศึกษา และอาชีพที่แตกต่างกันกับความตั้งใจท่องเที่ยวประเทศไทยในยุค COVID-19 3) ศึกษาการเปิดรับแอปพลิเคชันการรับชมซีรีส์วายไทยระหว่าง WeTV iQIYI และ Bilibili ของวัยรุ่นจีนในเขตมลฑลยูนนานกับทัศนคติที่มีต่อประเทศไทยในยุค COVID-19 4) ศึกษาการเปิดรับแอปพลิเคชันการรับชมซีรีส์วายไทยระหว่าง WeTV iQIYI และ Bilibili ของวัยรุ่นจีนในเขตมลฑลยูนนานกับความตั้งใจท่องเที่ยวประเทศไทยในยุค COVID-19 5) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติที่มีต่อประเทศไทยของวัยรุ่นจีนในเขตมณฑลยูนนานกับความตั้งใจท่องเที่ยวประเทศไทยในยุค COVID-19 โดยผู้วิจัยได้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลทั้งหมด 408 ชุด วิธีการทางสถิติแบ่งออกเป็น 2 ประเภท คือ สถิติเชิงพรรณนาและสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ สถิติทดสอบหาความแตกต่างค่าที (T-test) สถิติทดสอบความแปรปรวนทางเดียว (One Way ANOVA) และสถิติค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน (Pearson Product Moment Correlation Coefficient) ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างนักเรียนที่มีอายุ 13-15 ปี ระดับการศึกษาประถมศึกษา และ อายุ 16-18 ปี ระดับการศึกษามัธยมศึกษาหรือเทียบเท่า เลือกใช้แอปพลิเคชัน iQIYI รับชมซีรีส์วายไทยที่มีทัศนคติที่ดีที่สุดต่อประเทศไทย และมีความตั้งใจท่องเที่ยวประเทศไทยสูงที่สุด จากการทดสอบสมมติฐานพบว่า 1) กลุ่มตัวอย่างที่มีอายุ ระดับการศึกษา และอาชีพที่แตกต่างกันมีทัศนคติต่อประเทศไทยที่แตกต่างกัน 2) กลุ่มตัวอย่างที่มีอายุ ระดับการศึกษา และอาชีพที่แตกต่างกันมีความตั้งใจท่องเที่ยวประเทศไทยแตกต่างกัน 3) การใช้แอปพลิเคชัน iQIYI รับชมซีรีส์วายไทยส่งผลต่อทัศนคติของวัยรุ่นจีน วัยรุ่นในเขตมลฑลยูนนานที่เลือกใช้แอปพลิเคชันแตกต่างกันเปิดรับชมซีรีส์วาย มีทัศนคติต่อประเทศไทยแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 4) วัยรุ่นในเขตมลฑลยูนนานที่เปิดรับชมซีรีส์วายผ่านแอปพลิเคชันแตกต่างกัน มีความตั้งใจเที่ยวประเทศไทยแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 5) ทัศนคติที่หลังดูซีรีส์วายไทยของวัยรุ่นจีนมีความสัมพันธ์กับความตั้งใจท่องเที่ยวประเทศไทยของวัยรุ่นจีนในเขตมลฑลยูนนาน เป็นความสัมพันธ์ที่เป็นไปทิศทางเชิงบวก โดยมีค่า Sig. มีค่าเท่ากับ 0.000 ซึ่งน้อยกว่าระดับนัยสำคัญ 0.05 มีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ 0.724 นั่นคือมีความสัมพันธ์กันสูงมาก
The objectives of this research were: 1) to study the differences in demographic characteristics of Chinese adolescents in Yunnan Province, namely gender, age, educational level. and different occupations and attitudes towards Thailand during the COVID-19 era 2) To study the differences in demographic characteristics of Chinese adolescents in Yunnan Province, namely gender, age, educational level. and different occupations with the intention of traveling to Thailand in the COVID-19 era 3) To study the application exposure for viewing the Y-Thai series between WeTV, iQIYI and Bilibili of Chinese teenagers in the metropolitan area Yunnan Province and attitudes towards Thailand in the COVID-19 era 4) to study the exposure of the Y-Thai series viewing application between WeTV iQIYI and Bilibili of Chinese teenagers in the province. Nanan plans to travel to Thailand during the COVID-19 era 5) to study the relationship between attitudes towards Thailand among Chinese youths in Yunnan province. With the intention to travel to Thailand during the COVID-19 era, the researcher used a questionnaire as a tool to collect a total of 408 sets of data. The statistical methods were divided into 2 types: descriptive statistics and descriptive statistics; T-test, One Way ANOVA, and Pearson Product Moment Correlation Coefficient. The results showed that the sample of students aged 13-15 years old in elementary education and aged 16-18 years old in secondary education or equivalent. Choose to use the iQIYI application to watch Y Thai series with the best attitude towards Thailand and have the highest intention to travel to Thailand from the hypothesis, it was found that 1) samples with age education level and different occupations had different attitudes towards Thailand. 2) the samples with age, education level and different occupations have different intentions to travel to Thailand. 3) Using the iQIYI application to watch Y Thai series affects the attitudes of Chinese adolescents. Teenagers in Yunnan Province who choose different applications open to watch Y series. There were significant differences in attitude towards Thailand at the 0.05 level. 4) Teenagers in Yunnan province who watch Y series through different applications, There was no significant difference in intention to visit Thailand at the 0.05 level. 5) Chinese adolescents' attitudes after watching Y-Thai series were related to the intentions of traveling to Thailand of Chinese adolescents in Yunnan Province. It is a positive relationship with a Sig. value of 0.000, which is less than the significance level of 0.05, with a correlation coefficient of 0.724, with a very high correlation.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Subjects: นักท่องเที่ยวต่างชาติ -- พฤติกรรม -- วิจัย
อุตสาหกรรมท่องเที่ยว -- ไทย -- วิจัย
การสื่อสารทางการตลาด -- วิจัย
ภาพยนตร์กับละคร
WeTV
iQIYI
Bilibili
Advisor(s): วีรพงษ์ พวงเล็ก
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5371
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tao_si.pdf14.87 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback