DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5258

Title: กลยุทธ์การสื่อสารผ่านสื่อใหม่ของพระภิกษุสงฆ์ในการเผยแผ่พระพุทธศาสนา กรณีศึกษาวัดพระธรรมกาย จังหวัดปทุมธานี
Other Titles: Communication strategies used in new media for Buddhism Propagation : A case study of Dhammakaya Temple, Pathum Thani Province
Authors: มนต์กนิษฐ์ ขัตติยากรจรูญ
Keywords: การเผยแผ่ศาสนา
การสื่อสารการตลาด
สื่อใหม่
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: ความก้าวหน้าของเทคโนโลยีสื่อใหม่ทำให้สังคมของมนุษย์เปลี่ยนแปลงไปจากเดิมกลายเป็นสังคมบริโภคนิยมที่ผู้คนใช้ชีวิตส่วนใหญ่อยู่บนโลกออนไลน์ ขาดปฏิสัมพันธ์กับวิถีชีวิตเดิม ๆ งานศึกษาค้นคว้าอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลยุทธ์การสื่อสารผ่านสื่อใหม่ที่พระภิกษุสงฆ์ใช้ในการเผยแผ่พระพุทธศาสนา กรณีศึกษา วัดพระธรรมกาย จังหวัดปทุมธานี และเพื่อศึกษาวิธีการใช้เทคโนโลยีการสื่อสารผ่านสื่อใหม่ที่วัดพระธรรมกายใช้ในการเผยแผ่พระพุทธศาสนา โดยมีการเก็บข้อมูลด้วยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) และการสัมภาษณ์กลุ่มแบบ Focus Group จากผู้ให้ข้อมูลหลักพระสงฆ์ จำนวน 22 รูป ผลการศึกษาพบว่า แนวคิดในการสื่อสารของวัดพระธรรมกายมีความสอดคล้องกับรูปแบบการสื่อสาร SMCR ของ David Berlo และหลักการตลาดแบบ 4Ps อีกทั้งมีการนำนวัตกรรมสื่อใหม่ (New Media) เข้ามาร่วมใช้ ทำให้การเผยแผ่พระพุทธศาสนาของวัดพระธรรมกายประสบผลสำเร็จในการขยายงานอย่างรวดเร็วไปทั่วโลก การศึกษาวิจัยนี้แสดงให้เห็นว่าเทคโนโลยีสื่อใหม่ที่วัดพระธรรมกายนำมาใช้ในการเผยแผ่พระพุทธศาสนานั้น ถือเป็นกระบวนการที่นำเอาประโยชน์ของนวัตกรรมสื่อใหม่มาใช้เพื่อช่วยส่งเสริมการสื่อสารและเผยแผ่พระพุทธศาสนาให้ขยายออกไปในวงกว้างได้อย่างรวดเร็ว ทำให้ประหยัดทั้งเวลาและงบประมาณ
According to the advancement of new technology, human society has turned into a consumeristic society. Most people spend more time online than living a normal life as usual. The purposes of this Independent study are 1) to study the communication strategies used in new media for Buddhism propagation and 2) to study the use of communication technologies used in new media for Buddhism propagation by Dhammakaya Temple. The researcher conducted in-depth interviews and a group discussion with a total of 22 key informants. The result shows that the communication concept of the Dhammakaya Temple is the same as David Berlo’s communication model, SMCR, and marketing Mix–4Ps. The concept also adopts new media technologies to improve and succeed in the propagation of Buddhism worldwide expeditiously. This research shows that the New Media used by the Dhammakaya Temple is the essential communication tool to spread Dhamma teaching widely and rapidly, and reducing time consumption and budget saving.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: วัดพระธรรมกาย
พุทธศาสนา -- การเผยแผ่
การเผยแผ่ศาสนา
การศึกษาทางพุทธศาสนา
พุทธศาสนา -- การศึกษาและการสอน
การสื่อสารทางการตลาด
Advisor(s): องอาจ สิงห์ลำพอง
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5258
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
monakanit_khat.pdf5.04 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback