DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5204

Title: ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยทางสังคมกับการตัดสินใจชมละครจีนของผู้ชม Generation Z ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The relationship between social factors and generation Z’s decision-making in watching Chinese drama in Bangkok
Authors: กฤติยาภรณ์ โตสมภาพ
Keywords: ปัจจัยทางสังคม
การตัดสินใจชมละครจีน
เจนเนอเรชันซี
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยเรื่อง ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยทางสังคมกับการตัดสินใจชมละครจีน ของ Generation Z ในเขตกรุงเทพมหานคร มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยทางสังคมของผู้ชม Generation Z ในเขตกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อศึกษาการตัดสินใจชมละครจีนของผู้ชม Generation Z ในเขตกรุงเทพมหานคร 3) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยทางสังคมกับการตัดสินใจ ชมละครจีนของผู้ชม Generation Z ในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ Gen Z ที่มีอายุระหว่าง 18-24 ปี และอาศัยอยู่ ในเขตกรุงเทพมหานคร เป็นผู้ที่ติดตามชมละครจีน จำนวน 129 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือ ในการเก็บรวบรวมข้อมูล และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติสหสัมพันธ์อย่างง่าย เพียร์สัน (Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient) ผลการศึกษา พบว่า 1) กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ให้ความสำคัญกับปัจจัยทางสังคม ด้านกลุ่มอ้างอิง เนื่องจากได้รับการเชิญชวนจากสื่อสังคม (Social Media) เช่น Twitter Facebook ให้ชมละครจีน 2) พฤติกรรมหลังการชม เป็นขั้นตอนที่สำคัญที่สุด ในการตัดสินใจชมละครจีนของกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เพราะได้รับความสนุกสนาน และความผ่อนคลายหลังจากชมละครจีน 3) ปัจจัยทางสังคมมีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจชมละครจีน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01
A study of the relationship between social factors and Generation Z’s decision-making in watching Chinese drama in Bangkok. The purpose of study are 1) To study the social factors of Generation Z viewers in Bangkok 2) To study the Generation Z’s decision-making in watching Chinese Drama in Bangkok 3) To study the relationship between social factors and Generation Z’s decision-making in watching Chinese drama in Bangkok. Samples were 129 ages between 18-24 years in Bangkok, who were viewers of Chinese drama. The study used questionnaires as a tool for data collection. The data were analyzed by multiple regression analysis. The results revealed that 1) Most of the samples emphasized the reference group of social factors due to they are invited by social media such as Twitter, Facebook to watch Chinese drama. 2) Viewers’ post-watching behavior is the most significant factor in their decision to watch Chinese drama because Chinese drama is very fun and the viewers are relaxed. 3) There is a significant relationship between Social factors and Generation Z’s decision-making in watching Chinese drama in Bangkok at 0.01 level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: ละครโทรทัศน์
ผู้ชมโทรทัศน์
พฤติกรรมผู้บริโภค
มหาวิทยาลัยกรุงเทพ -- การค้นคว้าอิสระ
Advisor(s): พรพรหม ชมงาม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5204
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kittiyaporn_toso.pdf3.1 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback