DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5141

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสมาร์ทโฟนแบรนด์จีนของผู้บริโภค ในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Other Titles: Factors affecting the purchase of Chinese smartphones in Bangkok metropolitan region
Authors: เฉิน เฉิง
Keywords: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
การตัดสินใจซื้อ
สมาร์ทโฟนแบรนด์จีน
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสมาร์ทโฟน แบรนด์จีนของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริโภคที่ซื้อสมาร์ทโฟน แบรนด์จีนที่อยู่ในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล โดยใช้การสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก จำนวน 400 คน ซึ่งใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการรวบรวมข้อมูล และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์การถดถอย (Regression Analysis) ผลการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 18-25 ปี การศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี สถานภาพโสด ประกอบอาชีพนักเรียน/นักศึกษาและพนักงานบริษัทเอกชน และมีรายได้ต่ำกว่า 15,000 บาท ส่วนใหญ่มีพฤติกรรมการเลือกซื้อสมาร์ทโฟนแบรนด์ Huawei มีอายุการใช้งานเฉลี่ย 1-2 ปี เหตุผลในการซื้อคือราคาถูก ผู้มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อคือตัวเอง สถานที่ซื้อคือศูนย์บริการ ชำระเงินด้วยเงินสด นอกจากใช้เพื่อการสื่อสารคือใช้เล่น Social Network และมีงบประมาณซื้อในอนาคตต่ำกว่า 10,000 บาท สรุปผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า 1) ปัจจัยส่วนบุคคลที่แตกต่างกัน ในด้านระดับการศึกษาและด้านรายได้ มีระดับต่อการตัดสินใจซื้อสมาร์ทโฟนแบรนด์จีนของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานครและปริมณฑลที่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 2) พฤติกรรมการเลือกซื้อของผู้บริโภคด้านการใช้ประโยชน์ และด้านงบประมาณแตกต่างกันมีระดับการตัดสินใจซื้อสมาร์ทโฟนแบรนด์จีนที่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 และ 3) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา และด้านการส่งเสริมการตลาด มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสมาร์ทโฟนแบรนด์จีนของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05
The purpose of this study was to examine the factors influencing the decision to buy a smartphone. Chinese brands for consumers in Bangkok and its vicinity the sample group is consumers who buy smartphones. Chinese brands located in Bangkok and its vicinity A simple random sampling of 400 people was used as a data collection tool. The data were analyzed by descriptive statistics such as percentage, mean, standard deviation and regression analysis. The results of the study found that Most of the respondents were female, aged 18-25 years old, bachelor's degree, single status, students/students and employees of private companies, and earning less than 15,000 baht, most of them have a habit of buying smartphones, the Huawei brand, with an average lifespan of 1-2 years. The reason for buying is cheap. Influence on purchasing decisions is yourself. Place of purchase is a service center. Payment is made by cash. Besides being used for communication, it is used to play Social Network and have a future purchase budget of less than 10,000 baht. Summarizing the hypothesis testing results, it was found that (1) different personal factors in terms of education and income There are different levels of decision making for Chinese smartphone brands in Bangkok and surrounding provinces. Significantly at the 0.05 level (2) the consumer's purchasing behavior in terms of utilization and on the budget side, there are different levels of decision making for Chinese smartphone brands to buy. Significantly at the 0.05 level and (3) the marketing mix factor. Product, price, and marketing promotion Influence consumers' decision to buy smartphones from Chinese brands in Bangkok and its vicinity significantly at the 0.05 level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: โทรศัพท์เคลื่อนที่ -- ไทย -- การตลาด
ธุรกิจโทรคมนาคม -- ไทย -- การตลาด
สมาร์ทโฟน -- การศึกษาเฉพาะกรณี
สินค้าแบรนด์เนม
พฤติกรรมผู้บริโภค
Advisor(s): ณัฎฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5141
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chen_cheng.pdf3.8 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback