DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5115

Title: การสื่อสารเชิงเนื้อหาและยุทธวิธีส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อความพึงพอใจของผู้บริโภคในการซื้อสินค้าหรือบริการทางออนไลน์
Other Titles: Content communication and marketing mix tactics influencing customer’s satisfaction toward online buying decision
Authors: วิมลสิริ สุทพัฒน์แก้ว
Keywords: การสื่อสารเชิงเนื้อหา
ยุทธวิธีส่วนประสมทางการตลาด
ความพึงพอใจของผู้บริโภค
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงความสำคัญและอิทธิพลของกลยุทธ์การตลาดออนไลน์ที่ส่งผลต่อความพึงพอใจของผู้บริโภคในการทำธุรกิจออนไลน์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ ผู้บริโภคที่เคยซื้อสินค้าหรือบริการจากธุรกิจออนไลน์ ในจังหวัดกรุงเทพมหานคร เป็นผู้ที่เคยใช้บริการหรือซื้อสินค้าผ่านช่องทางสื่อสังคมออนไลน์ต่าง ๆ จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ใน การเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์การถดถอยอย่างง่าย และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการศึกษาพบว่า 1) การสื่อสารเชิงเนื้อหา (Content Communication) ส่งผลต่อความพึงพอใจในการซื้อสินค้าหรือบริการผ่านทางออนไลน์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า การสื่อสารเชิงเนื้อหา ด้านสื่อประเภทโพสต์และบทความ ด้านสื่อประเภทวีดีโอคอนเทนต์ และด้านสื่อประเภทรูปภาพและอินโฟกราฟฟิก ส่งผลต่อความพึงพอใจในการซื้อสินค้าหรือบริการผ่านทางออนไลน์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 2) ยุทธวิธีส่วนประสมทางการตลาดส่งผลต่อความพึงพอใจในการซื้อสินค้าหรือบริการผ่านทางออนไลน์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านการให้บริการส่วนบุคคล ส่งผลต่อความ พึงพอใจในการซื้อสินค้าหรือบริการผ่านทางออนไลน์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และสำหรับด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการรักษาความเป็นส่วนตัว ไม่ส่งผลต่อความพึงพอใจใน การซื้อสินค้าหรือบริการผ่านทางออนไลน์
The objectives of this study were: To study the importance and influence of online marketing strategies that affect consumer satisfaction in doing business online. The sample group used in this study was consumers who previously purchased goods or services from an online business in Bangkok 400 people who have previously used the service or made a purchase through various social media channels. The tool used for data collection was a questionnaire. The statistics used for data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation simple regression analysis and multiple regression analysis. The study found that: 1) Content Communication Influence the satisfaction of consumers in business online. Were statistically significant at the level of 0.05 and when considered individually, it was found that Content Communication posts and articles media, video content media, and media aspects such as images and infographics influence the satisfaction of consumers in business online. Statistically significant at a level of 0.05. 2) Marketing Mix Tactics influences consumer satisfaction in business online. It was found statistically at the level 0.05 and when considering each aspect, it was found that the price, promotion product, and personal service have a statistically significant influence on consumer satisfaction in business online at 0.05 level. For distribution channels and Privacy have no influence on consumer satisfaction in business online.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: พฤติกรรมผู้บริโภค
การตลาดอินเตอร์เน็ต
การพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์
เครือข่ายสังคมออนไลน์ในธุรกิจ
สื่อสังคมออนไลน์
Advisor(s): หนึ่งหทัย อินทขันตี
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5115
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wimolsiri_sutp.pdf3.09 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback