DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5008

Title: แผนธุรกิจหม้ออบไอน้ำสมุนไพร
Other Titles: Business plan for steam herbal generator
Authors: อรประภา จันทร์ขวัญ
Keywords: อบไอน้ำ
อบไอน้ำสมุนไพร
แพทย์แผนไทย
Steam
Herbal Steam
Thai Traditional Medicine
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: เนื่องด้วยประเทศไทยกำลังก้าวเข้าสู่สังคมผู้สูงอายุและด้วยสถานการณ์ Covid-19 ทำให้เพิ่มโอกาสในการประกอบธุรกิจจำหน่ายเครื่องหม้ออบไอน้ำสมุนไพรเพื่อการบริการทางด้านสุขภาพ เช่น รักษาอาการเมื่อยล้าทางกล้ามเนื้อ ต้องการผ่อนคลายความเครียด ต้องการลดน้ำหนัก และเป็นการอยู่ไฟของหมู่สตรีที่คลอดบุตร โดยใช้ความร้อนบำบัดร่างกายขับเหงื่อออกมา พร้อมทั้งบำรุงผิวพรรณให้ขาวใสขึ้น ซึ่งผู้ใช้บริการต้องเข้ารับบริการในโรงพยาบาลหรือสถานพยาบาลต่าง ๆ หรือร้านนวด ร้านสปา ที่ให้บริการด้านการดูแลผิวพรรณโดยการอบไอน้ำสมุนไพรพร้อมการขัดผิว ซึ่งในส่วนนี้จะไม่เกี่ยวกับธุรกิจของผู้เขียน แต่เป็นเพียงขั้นตอนการเข้ารับบริการใช้งานเครื่องหม้ออบไอน้ำสมุนไพรอย่างถูกวิธีเท่านั้น ธุรกิจนี้เป็นธุรกิจเจ้าของคนเดียว ไม่มีหน้าร้าน จดทะเบียนในนามร้านค้าที่มีชื่อว่า “เจริญชัยเกียรติ ซัพพลาย” โดยสินค้านั้นผลิตขึ้นมาเอง มีจุดเด่น คือ ระบบการทำงานแบบอัตโนมัติ เป็นภาพจำของลูกค้าเนื่องจากช่วยประหยัดเวลาได้มาก ใช้เครื่องมืออุปกรณ์นำเข้าจากต่างประเทศ ด้านการออกแบบสินค้าให้ความสำคัญถึงความเหมาะสมและอำนวยต่อสถานที่ของลูกค้าเพื่อใช้งานได้เต็มประสิทธิภาพ ซึ่งกลุ่มลูกค้าคือแผนกแพทย์แผนไทยของโรงพยาบาลต่าง ๆ ในประเทศไทย และกลุ่มลูกค้าเอกชน คือ ลูกค้าใช้ในครัวเรือน หรือซื้อเพื่อใช้ในการดำเนินธุรกิจส่วนตัว ต้องการสร้างรายได้จากสินค้าของเรา เช่น ธุรกิจร้านสปา ร้านนวดแผนโบราณ รีสอร์ทและโรงแรม ในด้านการแข่งขันของอุตสาหกรรมนี้ยังไม่รุนแรงมากนักเพราะยังมีผู้ประกอบการเกี่ยวกับธุรกิจนี้น้อยราย ธุรกิจนี้ยังเป็นเพียงธุรกิจเล็ก ๆ ของครอบครัว ซึ่งผู้เขียนได้กำหนด กลยุทธ์ทางการตลาดโดยมีการวางแผนและต้องการต่อยอดธุรกิจให้ดำเนินต่อไป มีความมุ่งมั่นในการส่งเสริมการขายสินค้าและต้องการพัฒนาสินค้าให้มีความน่าสนใจมากขึ้นเพื่อดึงดูดลูกค้าใหม่และเก่า ต้องการมีเว็บไซต์ส่วนตัวเพิ่มมาตรฐานการให้บริการและเป็นทางการมากขึ้น ให้ลูกค้าศึกษาข้อมูลเบื้องต้นของสินค้าผ่านทางหน้าเว็บไซต์ได้ด้วยตนเอง แต่ในปัจจุบันลูกค้าของเราส่วนมากมาจากการแนะนำกันเองแบบปากต่อปากในกลุ่มงานหรือสินค้าทางด้านแพทย์แผนไทย ในด้านกลยุทธ์ทางการเงิน ได้ลงทุนด้วยเงินทุนเริ่มแรกซึ่งเป็นเงินส่วนตัว เป็นจำนวนเงิน 486,000 บาท และได้ทำการวิเคราะห์แผนการเงินหรือความเป็นไปได้ของโครงการตลอดระยะเวลา 5 ปีในอนาคต พบว่าในสถานการณ์ปกติ (Base Case) มีมูลค่าปัจจุบันสุทธิของกิจการ (Net Present Value: NPV) เป็นบวก หรือเท่ากับ 368,131 บาท อัตราผลตอบแทนภายในของโครงการ (Internal Rate of Return: IRR) เท่ากับ 35.12% และมีระยะเวลาในการคืนทุน (Payback Period) เท่ากับ 2.8 ปี
Thailand is stepping into an aging society and with the Covid-19 situation. That increases the opportunity to do business selling the steam herbal generator for health services such as treating muscle fatigue, want to relieve stress, want to lose weight and lying-in period for the women who giving birth by using heat to treat the body sweating out. As well as nourishing the skin to be whiter. The users have to receive services in hospitals or other medical institutions or a massage parlor, a spa that offers skin care services by using herbal steam and body scrubs. In this part isn't about the author's business but it's just the process of getting a service to use the herbal steamer properly. This business is a sole proprietorship, no storefront and registered in the name of a merchant named Charoenchaikiat Supply. The product is produced by us and the highlight is automatic system. This is the image of the customer because it saves a lot of time. The tools and equipment imported from abroad. For the product design, we pay attention to the suitability and convenience of the customer's location to use it at full efficiency. The target group is the Thai traditional medicine department of various hospitals in Thailand. The private customers are household customers. Buy it for use in their own business. Their want to earn money from our products such as a spa business, traditional Thai massage, resorts and hotels. In terms of competition in this industry isn't very intense because there are still few entrepreneurs in this business. This business is still a small family business. The author has a marketing strategy with a plan and wants to continue the business. We have the committed to promoting products and wants to develop products to be more attractive to attract new and old customers. We want to have a personal website to increase the standard of service and more official. The customers can search the basics of the product through the website by themselves. But nowadays we get most of our clients by word of mouth in the Thai traditional medicine group. Results were that financially, invest with initial capital which is personal money. In the amount of 486,000 baht. We have analyzed the financial plan or feasibility of the project over 5 years in the future. The normal case had the net present value (NPV) of the business in positive or 368,131 baht. The internal rate of return (IRR) is 35.12%, and payback period (PB) is 2.8 years.
Description: การค้นคว้าอิสระ (กจ.ม.)--สาขาวิชาความเป็นผู้ประกอบการ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Advisor(s): สุชาติ ไตรภพสกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5008
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
aonprapa_junk.pdf3.23 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback