DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4976

Title: พฤติกรรมการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขสำเร็จรูประดับพรีเมี่ยม ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Purchasing decision making behavior of premium packaged dog food among consumers in Bangkok
Authors: ชนิดา เกตุแก้ว
Keywords: พฤติกรรมการตัดสินใจซื้อ
อาหารสุนัขสำเร็จรูประดับพรีเมี่ยม
กรุงเทพมหานคร
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขสำเร็จรูประดับพรีเมี่ยม ในเขตกรุงเทพมหานคร เพื่อศึกษาความความสัมพันธ์ระหว่างประชากรศาสตร์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขสำเร็จรูประดับพรีเมี่ยมในกรุงเทพมหานคร และเพื่อศึกษาความ สัมพันธ์ระหว่างประสมทางการตลาดกับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขสำเร็จรูประดับพรีเมี่ยม ในกรุงเทพมหานคร ซึ่งกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือผู้ที่เลี้ยงสุนัขเพื่อเป็นเพื่อนแก้เหงาหรือสมาชิกในครอบครัว เลี้ยงสุนัขด้วยอาหารสุนัขสำเร็จรูประดับพรีเมี่ยม และมีประสบการณ์ในการเลี้ยงสุขนัขมากกว่าหรือเท่ากับ 1 ปี ทั้งเพศชายและเพศหญิง อีกทั้งยังอาศัยอยู่ในกรุงเทพมหานคร จำนวน 406 คน จากการศึกษาพบว่ากลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่จะเป็นเพศหญิงมากกว่าเพศชาย มีสถานโสด อยู่ในระหว่างช่วงอายุ 20 ปี – 30 ปี และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ที่ 10,001 บาท – 20,000 บาท และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ที่ 20,001 บาท – 30,000 บาท ในด้านของส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขสำเร็จรูประดับพรีเมี่ยม ภาพรวมอยู่ในระดับการตัดสินใจมาก นอกจากนี้ ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านประชากรศาสตร์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขระดับพรีเมี่ยม พบว่า อายุ สถานภาพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขระดับพรีเมี่ยม อย่างมีนัยสำคัญที่สถิติอยู่ที่ระดับ 0.05 จากข้อมูลดังกล่าว ผู้ประกอบการเกี่ยวกับอาหารสุนัขสำเร็จรูป หรือกิจการอื่นๆ ที่เกี่ยวข้อง สามารถนำข้อมูลที่ได้ไปวิเคราะห์พฤติกรรมกลุ่มเป้าหมายและสร้างกลยุทธ์ทางการตลาด เพื่อตอบสนองความต้องการให้ตรงจุดของกลุ่มเป้าหมาย และสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขันในตลาดที่รุนแรงมากขึ้น ได้อย่างมีประสิทธิภาพ
The objectives of this research were to study the purchasing decision behavior of premium packaged dog food among consumers in Bangkok, to study the relationship between demographic factors and decision-making behavior of premium packaged dog food among consumers in Bangkok, and to study the relationship between marketing mix and purchasing decision behavior of premium packaged dog food among consumers in Bangkok. The sample of this study was 406 dog owners raising it for easing loneliness or as a family member using premium dog food with at least one year of dog raising experience. They are both male and female living in Bangkok. The results of this study indicated that most of the respondents were females, single people, aged between 20 and 30 years old, and earned average monthly income between 20,001 baht and 30,000 baht. In addition, overall opinion of the respondents towards marketing mix affecting the purchasing decision behavior of premium packaged dog food was at a high level. Demographic factors, including age, marital status, and average monthly income were related to purchasing decision behavior of premium packaged dog food with a statistical significance level of 0.05. The findings of this study would be beneficial as the guidelines for related operators or other business operators to analyze target group behavior and create marketing strategies in order to directly meet their needs as well as effectively build competitive advantage under highly competitive market.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: สุนัข -- อาหาร
สารเสริมอาหารสัตว์
อุตสาหกรรมอาหารสัตว์
พฤติกรรมผู้บริโภค
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4976
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chanida_ketk.pdf6.21 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback