DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4963

Title: อิทธิพลของการรับรู้การใช้นวัตกรรมที่ส่งผลต่อความตั้งใจใช้ธนาคารออนไลน์ ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานครในยุคโควิด-19
Other Titles: The influence of Bangkok residents’ perception towards uses of innovations on their intention to use online banking during the COVID-19 pandemic
Authors: หนึ่งฤทัย ผ่องศรี
Keywords: ธนาคารออนไลน์
การรับรู้นวัตกรรม
ความตั้งใจในการใช้งาน
การรับรู้ความง่าย
การรับรู้ประโยชน์
การรับรู้ความเสี่ยง
การรับรู้ความไว้วางใจ
โควิด-19
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ของการศึกษาปัจจุบัน คือ 1) ศึกษานวัตกรรมที่รับรู้ของผู้ใช้บริการธนาคารออนไลน์ในกรุงเทพมหานคร 2) ตรวจสอบความตั้งใจที่จะใช้ผู้ใช้บริการธนาคารออนไลน์ในกรุงเทพฯ ในสถานการณ์โควิด-19 และ 3) คาดการณ์ความตั้งใจที่จะใช้ผู้ใช้บริการธนาคารออนไลน์ในกรุงเทพฯ โดยวิเคราะห์ผ่านการรับรู้ของนวัตกรรม ซึ่งรวมถึงปัจจัยการรับรู้ที่หลากหลาย (ความง่ายในการใช้งาน ความเสี่ยง ประโยชน์ และความไว้วางใจ) การวิจัยเชิงสำรวจเชิงปริมาณรวบรวมข้อมูลโดยแบบสอบถามออนไลน์ ผู้ตอบแบบสอบถามทั้งหมดต้องอาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานครในช่วงสถานการณ์ COVID-19 และมีอายุต่ำกว่า 18 ปี คิดเป็นประมาณ 5,588,222 คนโดยประมาณ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ขนาดตัวอย่าง 117 ของการศึกษานี้กำหนดโดยการคำนวณขนาดตัวอย่าง G*Power เพื่อทำการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ นอกจากนี้เพื่อสร้างข้อมูลที่ถูกต้องแม่นยำสำหรับการสรุปเนื่องจากขนาดตัวอย่างต่าง ๆ มีพลังทางสถิติต่างกันวิธี Taro Yamane ยังดำเนินการในการคำนวณขนาดกลุ่มตัวอย่างที่ระดับความเชื่อมั่น 95 % และการวิจัยครั้งนี้ทำการสำรวจคนทั้งหมด 345 คน โดยขึ้นอยู่กับปัจจัยการรับรู้ของนวัตกรรม ผลการศึกษาพบว่า ความตั้งใจของธนาคารออนไลน์ ส่วนใหญ่ได้รับอิทธิพลจากผลประโยชน์ที่รับรู้ มีค่าเฉลี่ย 3.34 รองลงมาคือการรับรู้ถึงความง่ายในการใช้งานมีค่าเฉลี่ย 3.30 และการรับรู้ของ ความไว้วางใจ มีค่าเฉลี่ย 3.24 ตามลำดับ สุดท้ายผลสัมฤทธิ์ทางการวิจัยได้สร้างแบบจำลองการทำนายโดยใช้แบบจำลองการถดถอยพหุคูณเป็น Y (ความตั้งใจที่จะใช้ธนาคารออนไลน์) = 0.641+0.322 (การรับรู้ความง่ายในการใช้งาน) + 0.329 (การรับรู้ประโยชน์) + 0.152 (การรับรู้ความเชื่อถือ)
The purposes of the current study were to 1) Study the perceived innovation in online banking users in BKK 2) Investigate the intention to use online banking users in BKK during the COVID-19 situation and 3) Predict the intention to use online banking users in BKK by analyzing via innovation’s perception, which is included a variety of perceived factor (ease of use, Risk, Benefits, and Trust). Quantitative survey research gathered data by online questionnaire. All of the respondents have to be living in Bangkok Metropolitan Area during the COVID-19 situation and aged under 18 years, which is accounted for 5,588,222 people approximately. Statistics used in data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, and multiple regression analysis. A 117 sample size of this study was determined by G*Power Sample Size Calculation to perform a multiple regression analysis. In addition, to generate accurate information for generalization since different sample sizes have different statistical power, the Taro Yamane method also conducted in Sample size calculation fewer than 95% confidence level, and this research was surveyed 345 people in total. By depending on innovation’s perception factor, the results of the study showed that intention of online banking is mostly influencing by the perceived benefits (x ̅ = 3.34), followed by the perceived ease of use (x ̅ = 3.30) and perceived of Trust (x ̅ = 3.24) respectively. Lastly, the research achievement was created the prediction model via multiple regression model as Y (Intention to use Online banking) = 0.641 + 0.322 (perceived ease of use) + 0.329 (perceived benefits) + 0.152 (perceived of Trust).
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: ธนาคารทางอินเทอร์เน็ต
โฆษณา -- ธนาคารและการธนาคาร
พฤติกรรมผู้บริโภค
ช่องทางการตลาด
การระบาดใหญ่ของโควิด-19, ค.ศ. 2020- -- อิทธิพล
Advisor(s): วีรพงษ์ พวงเล็ก
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4963
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
nungrithai_pong.pdf3.6 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback