DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4889

Title: ศึกษากลยุทธ์การสื่อสารการตลาดออนไลน์ เพื่อพัฒนารูปแบบรายการโทรทัศน์ประเภทรายการเด็ก
Other Titles: Digital marketing strategy for developing television program for kids
Authors: บัณฑิตา เปล่งพานิช
Keywords: รายการเด็ก
การตลาดออนไลน์
เนื้อหารายการ
กลยุทธ์
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: วัตถุประสงค์ของการศึกษางานวิจัยเชิงคุณภาพชิ้นนี้เพื่อ 1) ศึกษากลยุทธ์การสื่อสารการตลาดออนไลน์ 2) ศึกษากลยุทธ์การสื่อสารการตลาดออนไลน์ต่อการสร้างสรรค์เนื้อหารายการโทรทัศน์ประเภทรายการเด็ก และ 3) เพื่อศึกษามุมมองของผู้ชมรายการโทรทัศน์ประเภทรายการเด็กโดยการเก็บรวบรวมข้อมูลเชิงลึก (In-depth Interview) กับผู้มีประสบการณ์ผลิตรายการเด็กและกลุ่มผู้ชมทั่วไปที่กดไลก์แฟนเพจ และรับชมรายการโทรทัศน์ประเภทรายการเด็ก 4 ท่าน เป็นผู้ที่มีอายุ 30 ปีขึ้นไป แบ่งเป็นเพศหญิง 2 ท่าน เพศชาย 2 ท่าน ผลการวิจัยพบว่ากลยุทธ์ที่ได้มา คือ Children ผู้ผลิตรายการเด็กควรคำนึงถึงเด็ก (Children) เป็นอันดับแรกและปัจจุบันมีการทำรายการแบบ (Edutainment) เกิดจากการรวมคำสองคำ คือ Education หรือการให้ความรู้ และคำว่าEntertainment หรือความบันเทิงรายการทุกรายการ มักจะนำเสนอเรื่องสาระและความบันเทิง เป็นหลักซึ่งนำมาสู่การทำเนื้อหา (Content is King) ที่ถูกต้องและตรงกับกลุ่มเป้าหมายรายการจะต้อง ไม่มีพิษภัย (Non Toxic) นอกจากนั้นยังพบอีกว่าผู้ชมรายการชอบดูรายการที่เป็นที่นิยม (Hit) อีกทั้งยังเลือกที่จะดูคลิปที่เป็นไฮไลต์ (Highlight) สั้น ๆ ก่อนเพราะฉะนั้นผู้ผลิตรายการต้อง (Improvement) หรือมีการปรับปรุงรายการให้อยู่ในกระแสอยู่ตลอดเวลาอีกส่วนหนึ่ง คือ ผู้เข้าแข่งขันหรือผู้ร่วมรายการใหม่ ๆ (New Contestant) ผู้ผลิตรายการต้องค้นหาเด็กที่เหมาะสมมา ร่วมสนุกกับรายการในขณะเดียวกันต้องคำนึงถึงความสนใจของผู้ชมรายการหรือ (Interesting) การสื่อสารการตลาดออนไลน์สามารถพัฒนาในเรื่องความจงรักภักดี (Loyalty) ของผู้ชมที่มีกับรายการมากขึ้น ตลอดจนยังได้กลุ่มผู้ชมใหม่ ๆ ที่เกิดจากการแนะนำหรือบอกต่อของแฟนรายการผ่านสื่อออนไลน์ เช่น การแสดงความคิดเห็น การแชร์รายการโดยการกด (Link) หรือการเชื่อมต่อไปยังข้อมูลอื่น ๆ อีกสิ่งหนึ่งที่สำคัญคือ การสร้างสรรค์เนื้อหารายการที่ดีมักจะเกิดจากการได้ข้อมูล (Data) ที่ดีเป็นพื้นฐานดังนั้นรายการไหนได้ข้อมูลที่ดีมักได้เปรียบในการนำเสนอ และมักจะถูกผู้ชมพูดถึงก่อนรวมทั้งมีโอการ Share หรือเผยแพร่ (Distribution) ให้คนอื่น ๆ ได้เห็นอีกด้วย อีกเรื่องหนึ่งเรื่องสำคัญที่ท้าทายผู้ผลิตรายการเด็กและนักการตลาดคือการเข้าถึง (Reach) กลุ่มเป้าหมาย ใหม่ ๆ ให้มากขึ้นการกำหนดกลุ่มเป้าหมายจะช่วยมุ่งเน้นไปที่กลุ่มคนดูได้ชัดเจนว่ารายการของเราเหมาะกับใครแถมยังได้แฟนรายการใหม่ ๆ เพิ่มขึ้น สิ่งที่ตามมาก็คือรายได้ (Revenue, Earning) เนื้อหาที่ดีควรก่อให้เกิดรายได้แก่ผู้ผลิตรายการ
The objectives of this qualitative study were to 1) study online marketing communication strategies, 2) study online marketing communication strategies towards the content creation of children's television programs, and 3) study the perception of audiences towards children's television programs. This study employed in-depth interviews with the children’s program producers and with fourviewers, i.e. two males and two femaleswho liked the Facebook Fan page and watchedchildren's programs TV programs. The results showed that the strategy acquired from interviewing with the children’s program producerswas CHILDREN. The producers of the children's programs should have considered children as the first priority. Currently it had the edutainment TV program which was combined from two words; education and entertainment. Most of those TV programs combined show mainly with knowledge and entertainment. This led to “the content is King” which provided good and correct content and met the target audience. The shows should be children friendly(Non Toxic). Besides, it found that the audience preferred popular programs and watch short highlight clips first. Therefore, the producers must improve their shows regularly to make them popular continuously (Improvement) and seek for new and appropriated show guest (New Contestant). In the meantime, the interest of audience should be taken into account (Interesting). Online marketing communication could increase the audience’s loyalty towards TV program, attract new audience from recommendation by these loyalty audiences who shared the link or link it to another information. One more important thing was the creative content mostly came from good Data. Those TV programs which has a good data, they would have more advantage to present and the audience would share or distribute their content popularly. Furthermore, another important issue was the challenge of Children TV program producer and Marketer which have to increase the target audience reach; audience targeting would help producers understand their interest and characteristic which would bring more new audience and finally the revenue: earning. Good content should generate revenue for the program producers.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: รายการโทรทัศน์สำหรับเด็ก
โทรทัศน์กับเด็ก
โฆษณาทางโทรทัศน์กับเด็ก
สื่อมวลชนกับเด็ก -- ไทย
โทรทัศน์กับเด็ก -- ไทย
รายการโทรทัศน์ -- ไทย
การสื่อสารทางการตลาด
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4889
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
bantita.plen.pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback