DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4836

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจซื้อรถยนต์ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors affecting consumers’ intention to purchase automobiles in Bangkok
Authors: กมลทิพย์ มาบุญ
Keywords: ทัศนคติ
การรับรู้ราคา
ภาพลักษณ์ตราสินค้า
ความตั้งใจซื้อ
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาอิทธิพลของทัศนคติ การรับรู้ราคา และภาพลักษณ์ตราสินค้าที่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อรถยนต์ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร ซึ่งตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาการวิจัยคือ ผู้บริโภคที่อาศัยอยู่ในกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือแบบสอบถามที่มีค่าความน่าเชื่อถือรวมเท่ากับ 0.916 และมีการตรวจสอบความเที่ยงตรงของเนื้อหาจากผู้ทรงคุณวุฒิ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ สถิติเชิงพรรณนา ซึ่งได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและสถิติเชิงอ้างอิง ที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐาน ได้แก่ การวิเคราะห์สมการแบบถดถอยพหุคูณ ผลวิจัยพบว่า ผู้ที่ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุระหว่าง 25-31 ปี การศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัท มีอายุการทำงานมากกว่า 3 ปี และมีระดับรายได้ต่อเดือนอยู่ระหว่าง 20,001-25,000 บาท การทดสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยด้านทัศนคติ ปัจจัยการรับรู้ราคา และปัจจัยภาพลักษณ์ตราสินค้า มีส่งผลต่อความตั้งใจซื้อรถยนต์ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
The objective of this study was to analyze the influences of attitude, perceived price and brand image on consumers’ intention to purchase automobiles in Bangkok. The samples used for the study were consumers had purchase intention for automobiles in Bangkok province. The 400 respondents were selected based on purposive sampling. The research tool was questionnaire with a total reliability coefficient of 0.916 and the validity of the content revised by the experts. The descriptive statistics, such as, percentage, arithmetic mean and standard deviation was used to analyze the data and inferential statistics used for hypothesis testing was multiple regression analysis. The results revealed that most respondents were males, aged between 25-31 years, with the Bachelor degree level, company employees and with monthly income between 20,001-25,000 baht. The research results showed that attitude, perceived value of price and brand image had a statistically significant impact on consumers’ intention to purchase automobiles in Bangkok at level of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Subjects: รถยนต์ -- ขนาด
รถยนต์ -- เครื่องหมายการค้า
รถยนต์ -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การเลือกซื้อสินค้า -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): คมสัน ตันสกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4836
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kamolthip_mabo.pdf1.77 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback