DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4801

Title: พฤติกรรมการซื้อแว่นตาของผู้บริโภค ในจังหวัดปทุมธานี
Other Titles: Eyeglasses Purchasing Behavior of Consumers in Pathumthani Province
Authors: ปรัชญา ดอนจินดา
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาด
พฤติกรรมผู้บริโภค
พฤติกรรมการซื้อ
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษา ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด (7Ps) เกี่ยวกับพฤติกรรมการซื้อแว่นตาของผู้บริโภคในจังหวัดปทุมธานี ในด้าน ความถี่ในการซื้อ ค่าใช้จ่ายในการซื้อ ผู้มีส่วนร่วมในการตัดสินใจซื้อสินค้า กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ ผู้บริโภคทั่วไป ได้แก่เพศชาย และเพศหญิงที่เคยซื้อแว่นตาในจังหวัดปทุมธานีจำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน Chi-Square Test ผลการวิจัยพบว่า 1. ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ ด้านเพศ มีความแตกต่างในด้านผู้มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อแว่นตา อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 ระดับรายได้ต่อเดือน และประเภทของสายตา นั้นมีความแตกต่างกับ ความถี่ในการซื้อแว่นตา ค่าใช้จ่ายในการซื้อแว่นตา ผู้มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อแว่นตา อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 2. ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาด พบว่ามี 7 ตัวแปร ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการซื้อแว่นตาของผู้บริโภคในจังหวัดปทุมธานี ในด้านความถี่ และค่าใช้จ่ายในการซื้อแว่นตา ได้แก่ ด้าน ผลิตภัณฑ์ ราคา ช่องทางการจัดจำหน่าย การส่งเสริมการตลาด บุคคล สิ่งแวดล้อมกายภาพ และกระบวนการ ที่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 นอกจากนี้ยังพบว่ามี 6 ตัวแปร ที่ส่งต่อพฤติกรรมการซื้อแว่นตาของผู้บริโภคในจังหวัดปทุมธานี ในด้านผู้มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อแว่นตา ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ราคา ช่องทางการจัดจำหน่าย การส่งเสริมการตลาด บุคคล และสิ่งแวดล้อมกายภาพ ที่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05
This research aims to study the demographic, marketing mix (7Ps) concerning of the attitude toward buying decision behavior (buying frequency, level of price, participant in buying process) on the eyeglasses from Pathum-thani Area, Thailand Sample used in this research includes group of 400 persons male & female that buy or used to buy eyeglasses from Pathum-thani Area, Thailand by using questionnaire as tools. Statistics used in analyzing data include percentage, means, standard deviation, Chi-Square Test. It was concluded from the research as follow. 1. Data on demographic, Consumers with different gender had different affecting consumer behavior the consumers' decision to purchasing behavior of consumers in Pathum-thani area on participant in buying process with statistical significance level of 0.05 and refractive error had different affecting consumer behavior the consumers' decision to purchasing behavior of consumers in Pathum-thani area on buying frequency, level of price and participant in buying process with statistical significance level of 0.05 2. Data on Marketing mix (7Ps), Show that there are 7 variables affecting consumer behavior the consumers' decision to purchasing behavior of consumers in Pathum-thani area on buying frequency and level of price: product, price, place, promotion, people, physical environment and process with statistical significance level of 0.05. Then there are 6 variables affecting on participant in buying process: product, price, place, promotion, people and physical environment with statistical significance level of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Subjects: แว่นตา -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
กรอบแว่นตา -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การเลือกซื้อสินค้า -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การซื้อสินค้า -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การส่งเสริมการขาย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4801
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pratchaya_donj.pdf4.12 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback