DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4732

Title: แผนธุรกิจเพื่อสร้างธุรกิจใหม่ธุรกิจอาหารประเภทชาบูแบบบุฟเฟ่ต์ “เลอค่าชาบู”
Other Titles: Business Plan for Building a new business “Le Kha shabu”
Authors: สุกัญญา วั่นเล่ง
Keywords: สถิติเชิงพรรณนา
กลยุทธ์เซอร์วิสมายด์
Issue Date: 1-Mar-2563
Publisher: มหาวิทยาลับกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเป็นแนวทางในการศึกษาโอกาส ปัญหาและอุปสรรคของธุรกิจให้พร้อมต่อการเริ่มประกอบการ เป็นเครื่องมือในการวางแผนการดำเนินธุรกิจให้ดำเนินไปอย่างต่อเนื่องและมีประสิทธิภาพสูงสุด แผนธุรกิจนี้ได้จัดทำขึ้นสำหรับธุรกิจประเภทการให้บริการร้านอาหารประเภทชาบู โดยเป็นการดำเนินธุรกิจใหม่ เทคนิคและวิธีการในการจัดทำแผน คือ การวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจ การวิเคราะห์การแข่งขัน และการสำรวจที่ใช้แบบสอบถามกับกลุ่มบุคคลจำนวน 400 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบง่ายสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และการวิเคราะห์การถดถอยโลจิสติกส์ ผลการวิเคราะห์จากปัจจัยแวดล้อมภายใน พบว่า ธุรกิจขนาดเล็กมีโครงสร้างภายในองค์กรไม่ซับซ้อน มีการแบ่งงานตามหน้าที่และความรับผิดชอบอย่างชัดเจน ทำให้การบริหารงานและการจัดการองค์กรเป็นไปได้อย่างคล่องตัว และจากผลการวิเคราะห์จากปัจจัยแวดล้อมภายนอก พบว่า ในปัจจุบันกระแสการรักสุขภาพและการเลือกบริโภคอาหารที่มีประโยชน์เป็นที่นิยมมากขึ้น ทั้งภาครัฐก็มีการส่งเสริมและยกระดับมาตรฐานธุรกิจบริการของไทย ซึ่งส่งผลให้ธุรกิจมีแนวโน้มการเติบโตที่มากขึ้นในสภาพการแข่งขันของธุรกิจ พบว่า การแข่งขันในตลาดอยู่ในระดับที่ไม่สูงมากนัก เนื่องจากในบริเวณสถานที่ตั้งยังไม่มีคู่แข่งขันหลักที่เป็นร้านอาหารประเภทชาบูที่เปิดให้บริการตลอด 24 ชั่วโมง พบเพียงคู่แข่งรองที่เป็นร้านอาหารประเภทเดียวกันแต่ส่วนใหญ่จะเปิดให้บริการตั้งแต่ 10:00 – 22:00 น.เท่านั้น เมื่อเปรียบเทียบกับคู่แข่งในตลาด พบว่า ข้อได้เปรียบคู่แข่งขัน คือ เวลาในการเปิดให้บริการและการให้แสดงดนตรีสดภายในร้าน ในขณะที่ข้อเสียเปรียบทางการแข่งขัน คือ พื้นที่ในการจอดรถที่ยังไม่อำนวยสำหรับลูกค้าที่นำรถยนต์ส่วนตัวมา ดังนั้นกลยุทธ์ที่สำคัญในการทำธุรกิจ คือ กลยุทธ์ด้านการส่งเสริมการตลาดเพื่อให้ธุรกิจเป็นที่รู้จักในวงกว้าง และกลยุทธ์เซอร์วิสมายด์ โดยพนักงานทุกคนต้องมีใจในการให้บริการเพื่อให้ลูกค้าเกิดความมั่นใจในการให้บริการอย่างสูงสุด
The purpose of preparing this business plan was to suggest the guidelines for studying opportunities, problems and obstacles of the business in order to be ready for starting operations. This business plan is considered a tool for business planning for consistent operation and maximum efficiency. This business plan was developed for a new business engaging in Shabu restaurant. The methods and techniques of preparing the business plan included business environment analysis and competitive analysis. In addition, the survey was used by distributing copies of questionnaire to the sample of 400 individuals. The sample was selected based in a simple random sampling. Data collected were then analyzed using descriptive statistics, including percentage, mean and logistic regression analysis. The results of analyzing internal environment indicated that the business is characterized as a small-sized enterprise with uncomplicated organizational structure with the clear division of labour, resulting in agile organizational management. The results of analyzing external environment indicated that currently, people are more aware of health and healthy food choices. The government sector has promoted and raised the standard of Thai service business, stimulating the business growth. Furthermore, this business is in not very highly competitive environment because a major rival as 24-hour Shabu restaurant was found in the area. Only secondary Shabu restaurant opening during 10:00 and 22:00 hrs. was found. In terms of competitive analysis, the competitive advantages were opening hours and live music in the restaurant. In contrast, competitive disadvantage was inconvenient parking space for customers with their own private car. Therefore, the key strategies in doing business included marketing promotion strategy for promoting business awareness and service mind strategy for maximizing the confidence of customers served by service-minded employees.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: เลอค่าชาบู
การจัดการร้านอาหาร
การวางแผนธุรกิจ
พฤติกรรมผู้บริโภค
ร้านอาหาร -- การจัดการธุรกิจ
บริการลูกค้า -- การควบคุมคุณภาพ
อาหารเพื่อสุขภาพ -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): ประวัฒน์ เบญญาศรีสวัสดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4732
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Sukulya.wonl.pdf2.84 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback