DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4679

Title: แผนธุรกิจใหม่ร้านกาแฟสด คาเฟ่อเมซอน สาขาวัดโสธรวรารามวรวิหาร จังหวัดฉะเชิงเทรา
Other Titles: New business plan for café Amazon coffee in Sothon Wararam Temple of Chachoengsao
Authors: ชมพูนุช วัฒนอาภา
Keywords: ร้านกาแฟสด
แฟรนไชส์
คาเฟ่อเมซอน
แผนธุรกิจ
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การค้นคว้าอิสระครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาพฤติกรรมการเข้าใช้บริการร้านกาแฟสด คาเฟ่อเมซอน ปัจจัยส่วนบุคคลของผู้บริโภคที่เข้าใช้บริการร้านกาแฟสด คาเฟ่อเมซอน และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดต่อการเข้าใช้บริการร้านกาแฟสด คาเฟ่อเมซอน จากกลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคในจังหวัดฉะเชิงเทราที่เข้าใช้บริการ จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล วิธีที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลจากการศึกษาพบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็น เพศหญิง อยู่ในช่วงอายุ 20-30 ปี มีอาชีพเป็นพนักงานบริษัทเอกชน ศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ที่ 20,000–30,000 บาท สามารถสรุปผลการวิเคราะห์ข้อมูลได้ว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีความถี่ในการเข้าใช้บริการ 3-4 ครั้งต่อสัปดาห์มากที่สุด ใช้บริการภายในร้านเพียง 30 นาที โดยช่วงเวลาที่มีผู้ใช้บริการมากที่สุด คือ เวลา 06.00-09.00 น. ส่วนใหญ่เลือกเข้าใช้บริการในวันธรรมดา คือ วันจันทร์-วันศุกร์มากที่สุด และลักษณะการเข้าใช้บริการส่วนใหญ่ คือ ซื้อกลับบ้านมากกว่าทานที่ร้าน ซึ่งวัตถุประสงค์และปัจจัยของในการเข้าใช้บริการของผู้บริโภค เนื่องมาจากเหตุผลเดียวกันคือ เน้นทานขนมและดื่มเครื่องดื่ม โดยราคาเฉลี่ยที่ผู้บริโภคจ่ายมากที่สุดอยู่ที่ช่วงราคา 50-100 บาทต่อครั้ง ผู้บริโภคส่วนใหญ่เลือกร้านคาเฟ่อเมซอน เป็นหนึ่งในร้านเครื่องดื่มที่เข้าใช้บริการประจำมากที่สุด และเครื่องดื่มยอดนิยมที่ถูกบริโภคมากที่สุดของร้านคาเฟ่อเมซอน คือ เครื่องดื่มประเภทชาเขียว ดังนั้นเมื่อประเทศไทยเข้าสู่ยุค 4.0 ธุรกิจจำเป็นที่ต้องปรับแนวทางในการดำเนินธุรกิจให้เป็นการดำเนินงาน 4.0 ที่พยายามจะเข้าใจผู้บริโภค 4.0 ให้ความสำคัญกับเรื่องสุขภาพ ทำให้การทำการตลาดต้องเปลี่ยนจาก Mass Marketing สำหรับคนหมู่มากโดยทั่วไป กลายเป็นการตลาดที่เหมาะกับกลุ่มคนเป็นกลุ่ม ๆ โดยเฉพาะ (Mass Customization Marketing) ที่ผู้ผลิตและผู้บริโภคร่วมมือกันพัฒนาสินค้าและบริการ เป็นการตลาดที่มีส่วนประสมการตลาด 7P (Product, Price, Place, Promotion, People, Process, Physical) ดำเนินธุรกิจด้วยจริยธรรมและคุณธรรม เพื่อพัฒนาคุณภาพชีวิตของมนุษย์
This independent study investigates the consumer behavior at Café Amazon. It includes the analysis of personal and marketing-mix factors affecting the consumer’s decision to use service at the Café. This study employed the questionnaire survey to collect the data, which is based on the 400 respondents using the statistical tool of percentage, means, and standard deviation. The results found that the majority of consumers were female, age between 20-30 years old, working as the company’s employees, bachelor's degree of education, and had an average income of 20,000-30,000 Baht per month. The findings indicated most respondents used the service at Café Amazon 3-4 times per week on average and spent time in the shop only 30 minutes. The prime time for customers to use the service was from 6.00-9.00 a.m. during the weekday and most of them preferred the take-out rather than drink-in service. The primary objective for them is to buy a drink and dessert with an average spending per bill of 50-100 Baht. Within the area of Sri-sothon road, the result suggested Café Amazon is one of the most visited coffee shops, and the most popular drink is Green Tea. Towards the 4.0 of business in Thailand, this study recommends business entrepreneurs to comprehend more the consumer behavior who likely put a strong emphasis on the healthy condition and wellness. Therefore, the proper marketing strategy is required to shift from “Mass Marketing” to “Mass Customization Marketing” that combines both manufacturers and consumers’ participations to develop goods and services with an appropriate strategy of 7P (Product, Price, Place, Promotion, People, Process, and Physical) alongside with the business ethic and merit to achieve the long-term goals of human development.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
ร้านกาแฟ
ร้านกาแฟ -- ความพอใจของผู้ใช้บริการ
คาเฟ่ อเมซอน
ความพอใจของผู้บริโภค
ความภักดีต่อชื่อตราผลิตภัณฑ์
พฤติกรรมผู้บริโภค
Advisor(s): ประวัฒน์ เบญญาศรีสวัสดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4679
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chompoonooch_watt.pdf7.43 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback