DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4655

Title: พฤติกรรมการใช้และความพึงพอใจสื่อยูทูปของผู้สูงอายุในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Using Behavior and Gratification of the Elderly in Bangkok on YouTube
Authors: วรัญญู เวียงสิมา
Keywords: ยูทูป
ผู้สูงอายุ
พฤติกรรมการใช้ยูทูป
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยเรื่อง “พฤติกรรมการใช้และความพึงพอใจสื่อยูทูปของผู้สูงอายุในเขตกรุงเทพมหานคร” เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) โดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ (Online Quantitative) เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล มีวัตถุประสงค์มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการใช้ยูทูปของผู้สูงอายุในกรุงเทพมหานคร และเพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการใช้ยูทูปของผู้สูงอายุในกรุงเทพมหานคร ผลวิจัยพบว่าส่วนมากเป็นเพศหญิง มีสถานภาพสมรส มีระดับการศึกษาปริญญาตรี มีอาชีพอื่นๆ มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001 - 30,000 บาท มีพฤติกรรมใช้ยูทูปเพื่อความบันเทิง เช่น ดูหนัง ดูรายการ TV ฟังเพลง/MV LIVE สด มีความถี่ในการใช้ทุกวัน มีช่วงเวลาในการใช้ระหว่าง 1 – 2 ชั่วโมง ใช้งานผ่านช่องทางโทรศัพท์มือถือ Smart Phone และมีประสบการณ์ใช้สื่อยูทูประหว่าง 2 – 4 ปี นอกจากนี้จากผลการศึกษาเรื่อง ความพึงพอใจในการใช้สื่อยูทูปของผู้สูงอายุในกรุงเทพมหานคร พบว่าผู้สูงอายุในกรุงเทพมหานครมีความพึงพอใจด้านด้านการสื่อสารและการใช้งานในระดับมาก ด้านความบันเทิงในระดับปานกลาง ด้านการตลาดในระดับปานกลาง และด้านสังคมและวัฒนธรรมในระดับ ส่งผลให้ความพึงพอใจในการใช้สื่อยูทูปของผู้สูงอายุในกรุงเทพมหานครโดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง
The research “Using Behavior and Gratification of the Elderly in Bangkok on YouTube” is a quantitative research by using online questionnaires as a data collection tool, which aims to study the YouTube usage behavior of the elderly in Bangkok and to study the factor affecting the satisfaction of using YouTube among the elderly in Bangkok. The results showed that most of the women were married with a bachelor's degree or higher, their occupations as others which are not specified with an average monthly income of around 20,001 to 30,000 baht. Having a habit of using YouTube for entertainment such as watching movies, watching TV programs, listening to music or music video, streaming video with a frequency of use every day for about 1 to 2 hours per day via Smartphone and have experience using YouTube media between 2 to 4 years. In addition, from the study on the satisfaction of using YouTube of the elderly in Bangkok was found that the elderly in Bangkok were satisfied with usage and communication style at a high level. Moderate level of satisfaction of entertainment, marketing, and social and cultural. As a result, the satisfaction of using YouTube media of the elderly in Bangkok is at a moderate level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย 2562
Advisor(s): องอาจ สิงห์ลำพอง
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4655
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Warunyu_Vien.pdf3.26 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback