DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4642

Title: ทัศนคติและพฤติกรรมของผู้ชมละครบนแอปพลิเคชั่น LINE TV ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Attitude and Behaviors of LINE TV Dramas Audiences in Bangkok
Authors: จิรัชญา ค่ายใส
Keywords: LINE TV
ทัศนคติการรับชม
ทัศนคติการเปิดรับ
ผู้ชมละคร
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยเรื่อง “ทัศนคติและพฤติกรรมของผู้ชมละครบนแอปพลิเคชั่น LINE TV ในเขตกรุงเทพมหานคร” เป็นงานวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) โดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับชมละคร ทัศนคติ และลักษณะทางประชากร ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยกลุ่มตัวอย่างมีอายุ 20-34 ปี และเคยรับชมละครบนแอปพลิเคชั่น LINE TV มาแล้วจำนวนทั้งสิ้น 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติเชิงพรรณา ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ส่วน สถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ สถิติการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และสถิติสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ ผลการวิจัยพบว่า ด้านประชากรศาสตร์ กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 18-25 ปีการศึกษาระดับปริญญาตรี/เทียบเท่า อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,001-20,000 บาท มีพฤติกรรมการเปิดรับชมละครจากแอปพลิเคชั่น LINE TV มากกว่า 2 ปี รับชมวันเสาร์-อาทิตย์ ใช้เวลา 1-2 ชั่วโมง ส่วนใหญ่เลือกรับชมประเภทละครโทรทัศน์ และรับชมผ่านช่องทาง Smart Phone เป็นหลัก ผู้ชมละครมีทัศนคติด้านเนื้อหาละครอยู่ในระดับมาก ได้แก่ เนื้อหาประเภทละครโทรทัศน์ เนื้อหาประเภทละครชุด/ซีรีส์ เนื้อหาประเภทเจาะจง (ชายรักชาย) และเนื้อหาบางชนิดที่มีเฉพาะ LINE TV เท่านั้น (Original Content) ส่วนด้านแพลตฟอร์มผู้ชมละครส่วนใหญ่มีทัศนคติอยู่ในดับ ปานกลาง ได้ข้อสรุปว่า LINE TV เป็นแพลตฟอร์มที่สามารถรับชมได้โดยไม่เสียค่าใช้จ่าย ได้รับความนิยมและมีผู้ใช้จำนวนมาก รับชมเวลาใดก็ได้ อัพโหลดละครหลังจบจากโทรทัศน์อย่างรวดเร็ว สามารถใช้งานได้ง่ายและหลากหลายช่องทาง
The study of “Attitude and Behaviors of LINE TV Dramas Audiences in Bangkok” is a quantitative research strategy that uses online questionnaires as data collection tools. This study was aimed to investigating the behavior of viewers accessed television dramas, attitudes, and demographic characteristics in Bangkok. The samples were aged 20-34 years and have watched 400 dramas on LINE TV application. The statistical methods are used in data analysis were descriptive statistics such as frequency, mean, percentage, standard deviation. Inferential statistics are used including one-way analysis of variance and correlation coefficient. The results of the research indicated that most of the samples were female, between 18-25 years, bachelor's degree/equivalent, private-sector employees work, and average monthly income 10,001-20,000 baht, and the behavior of accessed TV dramas on LINE TV application for more than 2 years, spent on watching TV dramas on Saturday-Sunday, 1-2 hours for each time. Most of them choose to watch the television drama genre and mainly accessed content through smartphones. The drama viewers have an attitude towards the drama content at a high level for content, the genre of television drama, and content of drama series, specific types of content (Men who have Sex with Men), and exclusive content available only on LINE TV (original content). In addition, most viewers has an attitude towards the platform at moderate levels. According to results, it concluded that LINE TV is the platform that can be viewed without free of charge, popular and, has many viewers and a wide variety of viewers are watching at any time, the drama usually will be uploaded few hours after it aired, simple, and accessed content through many ways.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Subjects: ผู้ชมโทรทัศน์ -- แง่จิตวิทยา -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- วิจัย
ผู้ชมโทรทัศน์ -- พฤติกรรม -- วิจัย
รายการโทรทัศน์ -- แง่จิตวิทยา -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- วิจัย
รายการโทรทัศน์ -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- วิจัย
ผู้ชมโทรทัศน์ -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- แง่สังคม
ละครโทรทัศน์ -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
โฆษณา -- รายการโทรทัศน์
Advisor(s): องอาจ สิงห์ลำพอง
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4642
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
jiratchaya_khai.pdf4.16 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback