DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4592

Title: กลยุทธ์การตลาดธุรกิจสินค้าตกแต่งบ้าน พีดีเอ็มแบรนด์
Other Titles: Marketing Communication Strategy for Home Furnishing Product: A Case Study of PDM Brand
Authors: วัชระ เทพพิทักษ์ศักดิ์
Keywords: กลยุทธ์การสื่อสารตลาด
สื่อสังคม
สินค้าตกแต่งบ้าน
พีดีเอ็มแบรนด์
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษากลยุทธ์การตลาดธุรกิจสินค้าตกแต่งบ้าน พีดีเอ็มแบรนด์ เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ ประกอบด้วยวัตถุประสงค์ 2 ข้อ ได้แก่ 1) เพื่อศึกษากลยุทธ์การสร้างแบรนด์ (Branding Strategy) ของพีดีเอ็มแบรนด์ และ 2) เพื่อศึกษาแนวทางใช้สื่อสังคมเพื่อการสื่อสารการตลาดของธุรกิจสินค้า ตกแต่งบ้านพีดีเอ็มแบรนด์ คือ เฟซบุ๊ก (Facebook) ไลน์ (Line) และอินสตาแกรม (Instagram) เพื่อศึกษาแนวทางการวางกลยุทธ์การตลาดผ่านสื่อสังคมของธุรกิจสินค้าตกแต่งบ้าน พีดีเอ็มแบรนด์ โดยการศึกษาในครั้งนี้เก็บข้อมูลด้วยวิธีการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก (In–depth Interview) ผู้วิจัย ใช้การสัมภาษณ์โดยตรงแบบตัวต่อตัว (Face–to–face Interview) กับผู้บริหารของพีดีเอ็มแบรนด์ และวิธีการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) จากสื่อสังคมของพีดีเอ็มแบรนด์ ได้แก่ เฟซบุ๊ก (Facebook) ไลน์ (Line) อินสตาแกรม (Instagram) และสื่อออนไลน์อื่น ๆ ที่มีเนื้อหาเกี่ยวข้อง ผลการวิจัยพบว่า กลยุทธ์การตลาดของธุรกิจสินค้าตกแต่งพีดีเอ็มแบรนด์ ตั้งแต่เริ่มต้น ธุรกิจ ประกอบด้วย 3 กลยุทธ์หลัก คือ กลยุทธ์พัฒนาผลิตภัณฑ์ กลยุทธ์การสื่อสารแบรนด์ผ่านสื่อ ออนไลน์ และกลยุทธ์การสร้างความร่วมมือ พีดีเอ็มแบรนด์เป็นมีความเชี่ยวชาญด้านการออกแบบ ผลิตภัณฑ์ (Product Design) โดยมองว่าในอีกมุมหนึ่งผลิตภัณฑ์ถือว่าเป็นสิ่งแรกที่ทำหน้าที่สร้าง ความเชื่อมั่นในแบรนด์ให้กับผู้บริโภค มีองค์ประกอบหลัก คือ บริบทแวดล้อม คุณสมบัติด้านใช้งาน และความสวยงาม ด้านกลยุทธ์การสื่อสารแบรนด์ผ่านสื่อออนไลน์ของพีดีเอ็มแบรนด์ ประกอบด้วย 1) ความเข้าใจพฤติกรรมผู้บริโภค 2) ความชัดเจนเนื้อหา 3) ความเชี่ยวชาญในการใช้เทคโนโลยี และ 4) ความต่อเนื่อง (Consistency) และกลยุทธ์การสร้างความร่วมมือ (Collaboration Strategy) เป็นกลยุทธ์ที่เพิ่มความหลากหลายของสินค้าและส่งเสริมแบรนด์ แบ่งเป็น 3 ลักษณะ ได้แก่ 1) ร่วมมือกันเพื่อพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ร่วมกัน 2) ร่วมมือกันเพื่อกิจกรรมทางการตลาด และ 3) เพื่อการสร้างแพลตฟอร์มพีดีเอ็ม (PDM Platform) โดยมีเกณฑ์การเลือกพันธมิตรจากสินค้า หรือผลิตภัณฑ์เป็นหลัก แนวทางการใช้สื่อสังคมในการสื่อสารการตลาดของพีดีเอ็มแบรนด์ พบว่า การเลือกใช้ สื่อสังคมแต่ละแพลตฟอร์มต้องเข้าใจลักษณะเฉพาะของการใช้งานสื่อสังคมนั้น ๆ และลักษณะ พฤติกรรมการใช้งาน โดยมีปัจจัยต่อความสำเร็จดังนี้ 1) ทำความเข้าใจกลุ่มเป้าหมาย 2) ใช้ประโยชน์ จากเครื่องมือในการวัดผล 3) สร้างคอนเทนต์ที่มีคุณภาพ 4) เรียนรู้เทคโนโลยีอยู่ตลอดเวลา และ 5) ทำอย่างต่อเนื่อง โดยคอนเทนต์ (Content) ที่ดีต้องประกอบด้วย ภาพรวมที่ดูดี สวยงาม ต้องเข้าใจง่าย ไม่เกินจริง และสร้างความประทับใจให้กับผู้บริโภค
Study of Marketing Communication Strategies for Home Furnishing Products: A Case Study of PDM brand. It is a qualitative research. It consists of 2 objectives which are 1) to study the branding strategy of PDM brand and 2) to study how to use social media for marketing communication of the PDM brand, namely Facebook, Line and Instagram in order to study the strategy of marketing through social media for home furnishing products. PDM brand In this study, the data was collected by in–depth interview method. The researcher used direct one–on–one interview with Executive of PDM Brand and content analysis methods from social media of PDM Brand, including Facebook, Line, Instagram, and other online media that have relevant content. The results showed that Marketing strategy of the PDM brand from the beginning of the business consisting of 3 main strategies, namely Products Development Strategy, Brand Communication Strategies through online media and Collaboration Strategies. PDM Brand is an expert in product design. In another sense, the product is considered to be the first thing that creates brand confidence. To consumers The main components are the context, the features of use And beauty On brand communication strategy through online media PDM Brands consist of 1) understanding of consumer behavior 2) clarity of content 3) expertise in technology 4) Consistency and Collaboration Strategy is a strategy that increases product variety and Brand promotion is divided into 3 characteristics which are 1) collaborating to develop new products together, 2) collaborating for marketing activities, and 3) for creating a PDM Platform with the selection criteria for partners. From products or products primarily Guidelines for using social media in marketing communications by PDM Brand Found that choosing to use social media in each platform must understand the characteristics of the use of the social media and the behavior of usage The success factors are as follows: 1) Understand the target group 2) Utilize measurement tools 3) Create quality content 4) Learn technology all the time and 5) Continue to do so by the Good content must consist of The overall picture looks good, beautiful, must be easy to understand, not exaggerated and impress the consumers.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Advisor(s): อริชัย อรรคอุดม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4592
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wachara_thep.pdf5.43 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback