DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4563

Title: แผนธุรกิจสอนเบเกอรี่แบบออนไลน์ (ต่อยอดจากธุรกิจเดิม Bakery by PLoY)
Other Titles: Business Plan for Opening Online Baking Class (Build on Existing Bakery by PLoY Baking Institution Business)
Authors: วรางค์ ทองสุกแก้ว
Keywords: สถาบันสอนทำขนม
เบเกอรี่ออนไลน์
การตัดสินใจ
Baking Institute
Online Baking session
Decision Making
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเป็นไปได้ในการต่อยอดธุรกิจของสถาบันสอนทำขนม Bakery by PLoY ในการเปิดคลาสเบเกอรี่ออนไลน์ เพื่อตอบสนองความต้องการของผู้บริโภคในยุคปัจจุบัน รวมถึงขยายตลาดและสร้างรายได้ให้กับธุรกิจ ซึ่งการวิจัยครั้งนี้ใช้การศึกษาเชิงปริมาณ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการสำรวจข้อมูลจากนักเรียนที่เคยเรียนและผู้ที่สนใจเรียนที่สถาบันสอนทำขนม Bakery by PLoY จำนวน 200 คน โดยสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้นคือ สถิติเชิงพรรณนา เพื่ออธิบายข้อมูลจากแบบสอบถามที่เกี่ยวข้องกับพฤติกรรมและประสบการณ์ของนักเรียนในธุรกิจเบเกอรี่ รวมถึงวิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกเรียนเบเกอรี่ และในส่วนของการศึกษาเชิงคุณภาพ โดยการสัมภาษณ์เชิงโครงสร้างของผู้ประกอบการในธุรกิจเบเกอรี่ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 31-40 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี ส่วนมากประกอบอาชีพธุรกิจส่วนตัวและอื่นๆ ได้แก่ แม่บ้าน และข้าราชการบำนาญ มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ในช่วง 50,001 บาทขึ้นไป และจากผลการศึกษาด้านปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกเรียนเบเกอรี่ออนไลน์ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสนใจด้านกระบวนการในการให้บริการมากที่สุด คือความถี่ในการเรียน ด้านบุคลากร คือผู้สอนมีความรู้ และความเชี่ยวชาญในการสอน ด้านผลิตภัณฑ์ คือคลาสเรียนมีความหลากหลาย ด้านราคา คือราคาเหมาะสมกับหลักสูตร ด้านลักษณะทางกายภาพ คือภาพลักษณ์และความมีชื่อเสียงของสถาบัน ด้านการส่งเสริมการตลาด คือมีเว็บไซต์ที่ให้รายละเอียดการเรียนการสอนที่ครบถ้วนและเป็นประโยชน์ในการตัดสินใจ และลำดับสุดท้ายด้านช่องทางการจัดจำหน่าย คือ Social network เช่น Facebook Instagram เมื่อพิจารณาความเป็นไปได้ของการลงทุน พบว่า เกิดความคุ้มค่าในการลงทุนโดยใช้เงินลงทุนเริ่มต้น 600,000 บาท โดยมูลค่าปัจจุบันของผลประโยชน์สุทธิ (NPV) มีค่า 655,634 และค่า อัตราผลตอบแทนภายใน (IRR) มีค่า ร้อยละ 95.08 และมีระยะเวลาคืนทุนภายใน 1 ปี 4 เดือน
The purpose of this business plan is to study the feasibility of expanding the Bakery by PLoY baking institution business through an establishing online bakery class. To meet the need of today's consumers including expanding the market and generating the revenue for the business, the quantitative research is used. The questionnaire was randomly distributed to 200 former students and those interested in studying at online Bakery by PLoY. Data analysis were from descriptive statistics to explain factors related to the behavior and experience of students in the bakery business when analyzing the factors that affect the decision making of choosing to study bakery in the making. The qualitative study is used by interview related to the structure of the bakery business with the business entrepreneurs. The findings suggested that the majority of the respondents were female with age between 31 and 40, single status, bachelor's degree and most of them were self-employed while others were housewives and government officials. The average monthly income is above 50,001 baht. The factors affecting the decision making of choosing to study online baking session were highly rated in frequency of attending sessions via online as best service business, session course instructors with most experience and baking knowledge, variety of online session class products, reasonable course tuition fee, good image and reputation of the Baking institution as the physical aspects, respectively. The marketing promotion via website has been useful for a decision making. The least scale is the distribution channels which are Social network such as Facebook and Instagram. When considering the feasibility of the investment, it would worth such cost of the initial investment of 600,000 THB. To do this, the net present value (NPV) will be 655,634 and the internal rate of return (IRR) will be about 95.08 percent while a payback period will be in within 1 year 4 months
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
ร้านเบเกอรี
เจ้าของกิจการ
ความสำเร็จ -- ไทย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การเรียนการสอนผ่านเว็บ
สื่อสังคมออนไลน์ -- การศึกษาเฉพาะกรณี
เว็บไซต์การศึกษา
Advisor(s): สุมนา ธีรกิตติกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4563
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
warang.tong.pdf3.12 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback