DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4530

Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการเลือกเปิดรับข่าวบันเทิงบนทวิตเตอร์ ของคนรุ่นใหม่ในเขตกรุงเทพมหานคร ฯ
Other Titles: The Media Exposure Factors Affecting of Choosing to Entertainment News Selective Behavior on Twitter of The New Generation in Bangkok
Authors: สุภาวดี ลิ่มสกุล
Keywords: พฤติกรรมการเลือกเปิดรับ
ข่าวบันเทิง
ทวิตเตอร์
คนรุ่นใหม่
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการเลือกเปิดรับข่าวบันเทิงบนทวิตเตอร์ ของคนรุ่นใหม่ในเขตกรุงเทพมหานคร ฯ ซึ่งเป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) ด้วยวิธีการวิจัยเชิงสำรวจ (Survey Research) ซึ่งใช้การเก็บข้อมูลโดยแบบสอบถาม (Questionnaire) และการสำรวจแบบออนไลน์ (Online survey) เป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล จากกลุ่มคนรุ่นใหม่ผู้ใช้งานโซเชียลมีเดียแพลตฟอร์มทวิตเตอร์ในประเทศไทย จากการสุ่มกลุ่มตัวอย่างจำนวน 160 คน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าไคสแควร์ ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยการเลือกเปิดรับ ด้านความต้องการ ด้านเป้าหมาย ด้านความสามารถ ด้านลีลาในการสื่อสาร ด้านสภาวะ และด้านประสบการณ์และนิสัย มีความสัมพันธ์ส่งผลต่อพฤติกรรมการเลือกเปิดรับข่าวบันเทิงบนทวิตเตอร์ ของคนรุ่นใหม่ในเขตกรุงเทพมหานคร ฯ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 อยู่ในระดับปานกลาง ซึ่งยอมรับสมมติฐานการวิจัย โดยข่าวบันเทิงที่มีการเปิดรับมากที่สุดคือ ข่าวการเสียชีวิตของคนบันเทิง รองลงมาคือข่าวการทำอัตนิวิบาตรกรรมหรือการฆ่าตัวตายของคนบันเทิง ในระดับมปานกลาง
The objectives of this research were to study factors affecting to behavior of choosing to entertainment news exposure on Twitter of the new generation In Bangkok. This study is quantitative research with survey research methods, Using a questionnaire and online survey is used to study 160 people who are the new generation living in Bangkok that have been used Twitter. This research was using a statistically analyzed using percentage, mean, standard deviation and chi square. The results showed that factors of exposure, viz Need, Goal, Capability, Communication style, Context, Experience and habit there is a relation affecting to behavior of choosing to entertainment news exposure on Twitter of the new generation In Bangkok. With statistical significance of 0.01 at a medium level, Which accept the research hypothesis. The entertainment news with the most exposure is News of the deaths of entertainment people. Secondary is news of suicide of entertainment people, at a medium level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2562
Advisor(s): พรพรหม ชมงาม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4530
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
supawadee.lims.pdf1.7 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback