DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4526

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงประวัติศาสตร์และวัฒนธรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทย ในจังหวัดพระนครศรีอยุธยา
Other Titles: Factor Affecting to the Decision Making of Thai Tourists on Travailing to Historical and Cultural Attractions in Pranakorn Si Ayutthaya Province
Authors: พัทธมน ภมรานนท์
Keywords: นักท่องเที่ยว
พฤติกรรม
การตัดสินใจ
สภาพแวดล้อม
ปัจจัยส่วนบุคคล
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลของนักท่องเที่ยว ศึกษาพฤติกรรม ของนักท่องเที่ยว ศึกษาสภาพแวดล้อมของแหล่งท่องเที่ยว ศึกษาข้อมูลการตัดสินใจของนักท่องเที่ยว และศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยว งานวิจัยนี้เก็บข้อมูลโดยแจกแบบสอบถามให้กับกลุ่มตัวอย่าง 400 คน โดยการสุ่มแบบสะดวก และทำการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยโดยใช้สถิติ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์สถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ Independent t–test และ One–Way ANOVA โดยกำหนดนัยสำคัญทางสถิติอยู่ที่ 0.05 หากพบความแตกต่างได้ทำการทดสอบ หาความแตกต่างรายคู่ด้วยการวิเคราะห์ Post Hoc แบบ LSD ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลของนักท่องเที่ยวนักท่องเที่ยวส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุอยู่ในช่วง 41–50 ปี การศึกษาระดับปริญญาตรี สถานภาพสมรส อาชีพลูกจ้าง/พนักงานบริษัท และมีรายได้ระหว่าง 15,001–30,000 บาท วัตถุประสงค์ของการท่องเที่ยวเพื่อพาครอบครัวหรือญาติพี่น้องมาท่องเที่ยว เดินทางมาโดยรถของสถานศึกษา/ บริษัทฯ หรือองค์กร ในวันเสาร์–วันอาทิตย์ ใช้ระยะเวลาวันเดียวไปเช้าเย็นกลับ ได้ข้อมูลจากเว็บไซต์ และสื่อออนไลน์ สภาพแวดล้อมมีความสวยงามทางด้านศิลปะและวัฒนธรรม การเดินทางมีความสะดวก มีบริการต่าง ๆ เช่น สุขา สำหรับเด็กและผู้สูงอายุอย่างเหมาะสมและเพียงพอ มีเจ้าหน้าที่รักษาความปลอดภัยไว้ดูแลชีวิตและทรัพย์สินของนักท่องเที่ยว สถานที่ท่องเที่ยวมีความสวยงาม และกำลังเป็นที่นิยม มีค่าเฉลี่ยต่อการตัดสินใจมากที่สุด ผลการเปรียบเทียบพบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลของนักท่องเที่ยวด้านเพศ อายุ สถานภาพ และอาชีพส่งผลต่อการตัดสินใจไม่แตกต่างกัน ส่วนระดับการศึกษา และรายได้ของนักท่องเที่ยวส่งผลต่อการตัดสินใจแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ปัจจัยด้านพฤติกรรมของนักท่องเที่ยว และสภาพแวดล้อมของแหล่งท่องเที่ยวมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ผลการวิจัยสามารถนำไปช่วยปรับปรุงแหล่งท่องเที่ยวให้สามารถนำเสนอรูปแบบการจัดแสดงและกิจกรรมให้แปลกใหม่น่าสนใจ รวมถึงปรับเพิ่มด้านการบริการให้สามารถเป็นประโยชน์ต่อการจัดการแหล่งท่องเที่ยวเชิงประวัติศาสตร์และวัฒนธรรมที่อื่น ๆ เพิ่มมากขึ้น
The objectives of this study were to study the personal factors of tourists, to study the behavior of tourists, study the environment of tourist attractions, studying tourists' decision making information and study the factors that influence tourism decisions. This research was collecting data by questionnaires. The sample size was 400 people by convenient random sampling. Data were also analyzed using statistics, percentage, mean, standard deviation and inferential statistics such as Independent t–test and One–Way ANOVA with statistical significance at 0.05. If the differences the pairings were tested using LSD Post Hoc analysis. The result showed the personal factors of tourists were female, age ranging from 41 to 50 years, the Bachelor’s Degree of education, marital status, occupation of employee/ company employee and income from 15,001–30,000 baht. The purpose of tourism was to bring family or relatives to travel by car from the school/ company or organization on Saturday–Sunday. The duration of the day was day to night get information from the website and online media. The environment was beautiful in art and culture. Traveling was convenient and there were various services such as toilets for children and the elderly appropriately and sufficiently. There are security personnel to take care of the lives and property of tourists. Attractions are beautiful and becoming popular at highest of decision. The comparison results showed that the personal factors of tourists in terms of gender, age, status and occupation not difference. The education level and incomes affecting the decision were significantly different at the level of 0.05. Behavior factors of tourists and the environment of the tourist attraction influences the decision making of the tourist with statistical significance at the level of 0.05. These results can be used as guidelines for improving services which would be useful for the company and government’s organizations whose work related to nostalgia tourism.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Advisor(s): ภูเกริก บัวสอน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4526
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pattamon_pama.pdf8.13 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback