DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4514

Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อการเลือกใช้แอปพลิเคชันของไทยสำหรับแนะนำร้านอาหารของนักท่องเที่ยวชาวจีนในประเทศไทย
Other Titles: Factors affecting the choice of using the restaurant recommendation application of Chinese tourists in Thailand
Authors: Zhang Qu
Keywords: แอปพลิเคชันแนะนำร้านอาหาร
ฟังก์ชันภาษาของแอปพลิเคชัน
รีวิวของผู้ใช้
ความคุ้นเคยของแบรนด์
ความพึงพอใจ
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ 1.เพื่อศึกษาปัจจัยที่สำคัญในการเลือกใช้แอปพลิเคชันของไทยสำหรับแนะนำร้านอาหารของนักท่องเที่ยวชาวจีนในประเทศไทย 2.เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนที่มีต่อการใช้แอปพลิเคชันของไทยสำหรับแนะนำร้านอาหาร 3.เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อความตั้งใจในการใช้แอปพลิเคชันของไทยสำหรับแนะนำร้านอาหารของนักท่องเที่ยวชาวจีนในประเทศไทย กลุ่มตัวอย่างที่ทำการศึกษาคือ นักท่องเที่ยวชาวจีนที่เดินทางเข้ามาตามลำพัง (Free Individual Travelers, FIT) โดยเคยเดินทางเข้ามาท่องเที่ยวในไทยล่าสุดไม่เกินสองปี จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือแบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อถือได้เท่ากับ .947 โดยใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื่องต้น ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และใช้โปรแกรมสำเร็จรูป ADANCO Version 2.1.1 ทำการประเมินโมเดลเชิงโครงสร้าง (Structural Model Assessment) และความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปร ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 21-30 ปี ส่วนมากมีระดับการศึกษาเป็นปริญญาตรี ประกอบอาชีพทำงานเป็นพนักงานออฟฟิศ รายได้ต่อเดือน 5,000 หยวนหรือต่ำกว่า และส่วนใหญ่ไม่เคยใช้แอปพลิเคชันแนะนำร้านอาหารของไทย ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีความคิดว่า ฟังก์ชันภาษาจีน(x= 5.34) การรีวิวแอปพลิเคชันฯของผู้ใช้อื่นๆ(x=4.96) เป็นปัจจัยที่สำคัญต่อการตัดสินใจเลือกใช้แอปพลิเคชันของไทยสำหรับแนะนำร้านอาหาร ความคุ้นเคยของแบรนด์ มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้แอปพลิเคชันของไทยสำหรับแนะนำร้านอาหารในระดับปานกลาง(x=4.31) ส่วนมากจำชื่อแอปพลิเคชันฯไม่ได้(x=3.47) และปกติไม่ได้ติดตามข่าวสารเกี่ยวกับแอปพลิเคชันของไทยสำหรับแนะนำร้านอาหาร(x=3.40) ผู้ตอบแบบสอบถามที่เคยใช้แอปพลิเคชันของไทยสำหรับแนะนำร้านอาหาร มีความพึงพอใจต่อการใช้แอปพลิเคชันฯอยู่ในระดับมาก และมีระดับให้ความคิดเห็นเกี่ยวกับความตั้งใจในการใช้แอปพลิเคชันฯ หากต้องการค้นหาร้านอาหารในไทยมีระดับเห็นด้วย จากการทดสอบสมมติฐานพบว่า การศึกษาครั้งนี้ยอมรับสมมติฐานทั้ง 4 ข้อ คือภาษา รีวิวของผู้ใช้อื่น ๆ กับความคุ้นเคยของแบรนด์ มีผลต่อความพึงพอใจในการใช้แอปพลิเคชันของไทยสำหรับแนะนำร้านอาหารของนักท่องเที่ยวชาวจีน และความพึงพอใจมีผลต่อพฤติกรรมการเลือกใช้แอปพลิเคชันของไทยสำหรับแนะนำร้านอาหารของนักท่องเที่ยวชาวจีน
The objectives of this study are 1. To study important factors in choosing Thai restaurants recommendation application by Chinese tourists. 2. To study satisfaction level of Chinese users in Thai restaurants recommendation application. 3. To determine factors that helping Chinese tourists in Thailand by random. The example used in the study choose from Chinese free individual travelers (FIT) which had traveled to Thailand within previous 2 years. By used the convenience sampling from the 400 series. The close-ended questionnaire was used to collect data that have reliability test was .947 and check the accuracy of the content by luminaries. The statistic that used to analyze preliminary data is descriptive statistics including the percentage, average, standard deviation. Analysis software is ADANCO Version 2.1.1 using PLS-SEM structural model assessment with all 140 samples which had ever used Thai restaurants recommendation application from 400 samplings to analyze the relation between each variation.The study found that most respondents were females aged between 21–30 years old, most has bachelor degree education, office workers, and average monthly salary 5,000 Chinese Yuan or lower. Most respondents have never used Thai restaurants recommendation application. Most respondents replied that Chinese language functions in application (x=5.34), application reviews by other users(x=4.96) are important factors for making decision to use Thai restaurants recommendation application. Brand familiarity(x=4.31) has moderate influence over choosing to use application. Most respondents can’t remember application name(x=3.47), and did not keep updating the information about Thai restaurants guide application(x=3.40).For respondents who had ever used Thai restaurants Recommendation application have high satisfaction level in the application and agree in choosing Thai restaurants Recommendation application when searching Thai restaurants.In the hypothesis testing, it is found that all 4 assumptions are positive: application language, user reviews, application familiarity have affected on satisfaction level of Chinese users, and satisfaction level is positive factor for behavior of Chinese tourists when choosing Thai restaurants guide application.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Advisor(s): พิพัฒพงศ์ ฟักแฟ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4514
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
qu_zhan.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback