DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4465

Title: ความพึงพอใจและการใช้ประโยชน์ต่อการนำเสนอเนื้อหา บิวตี้อินฟลูเอนเซอร์ของผู้หญิงไทยอายุ 16-35 ปี
Other Titles: The satisfaction and utilization of content presentation from beauty influencers among Thai women aged 16-35 years old
Authors: Li Ran
Keywords: บิวตี้อินฟลูเอนเซอร์
การเปิดรับสื่อ
การเปิดรับเนื้อหา
การนำไปใช้ประโยชน์
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเรื่อง “ความพึงพอใจและการใช้ประโยชน์ต่อการนำเสนอเนื้อหาบิวตี้อินฟลูเอนเซอร์ของผู้หญิงไทยอายุ 16-35 ปี” มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับสื่อจากบิวตี้ อินฟลูเอนเซอร์ที่มีความสัมพันธ์กับความพึงพอใจ 2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับเนื้อหาจากบิวตี้อินฟลูเอนเซอร์ที่มีความสัมพันธ์กับความพึงพอใจ 3) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับสื่อที่มีความ สัมพันธ์กับการนำไปใช้ประโยชน์ 4) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับเนื้อหาจากบิวตี้อินฟลูเอนเซอร์ ที่มีความสัมพันธ์กับการนำไปใช้ประโยชน์โดยทำการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็น ผู้หญิงไทยอายุ 16-35 ปี จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ผลการวิจัยสามารถสรุปได้ดังนี้ 1. พฤติกรรมการเปิดรับสื่อจากบิวตี้อินฟลูเอนเซอร์มีความสัมพันธ์กับความพึงพอใจการเปิดรับสื่อจากบิวตี้อินฟลูเอนเซอร์มีการเปิดรับที่ไม่เกินครั้งละ 1 ชั่วโมง และสัปดาห์ละ 1-2 ครั้ง พบว่า การดูเนื้อหารีวิวจากบิวตี้อินฟลูเอนเซอร์เป็นสินค้าที่สามารถใช้ได้นานเป็นส่วนใหญ่ อย่างเช่น ครีมบำรุงผิวที่มีราคาค่อนข้างสูง และไม่ได้เปลี่ยนกันบ่อยครั้ง 2. ผู้หญิงไทยอายุ 16-35 ปี มีพฤติกรรมการเปิดรับเนื้อหาจากบิวตี้อินฟลูเอนเซอร์ที่มีผลต่อความพึงพอใจการเปิดรับเนื้อหาแบบ การนำเสนอผ่านวิดีโอ และเนื้อหาที่ผู้ตอบแบบสอบถามสนใจมากเป็นอันดับแรก คือ การแบ่งปันประสบการณ์การดูแลผิวและเลือกเจาะจงไปที่ผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้า (Skin Care) 3. ผู้หญิงไทยอายุ 16-35 ปี มีพฤติกรรมการเปิดรับสื่อจากบิวตี้อินฟลูเอนเซอร์กับการนำไป ใช้ประโยชน์ คือ การเปิดรับสื่อช่องทาง YouTube มากที่สุด ซึ่งการนำวิดีโอที่นำไปใช้ประโยชน์ในเรื่องของการให้ความรู้เกี่ยวกับสินค้ามากที่สุด รองลงมา คือ การริวิวสินค้าทำให้ช่วยในการตัดสินใจซื้อสินค้าประเภทแต่งหน้าและแต่งกาย 4. ผู้หญิงไทยอายุ 16-35 ปี มีพฤติกรรมการเปิดรับเนื้อหาจากบิวตี้อินฟลูเอนเซอร์กับการ นำไปใช้ประโยชน์ในด้านแบ่งปันประสบการณ์การดูแลผิว และปัจจัยด้านการเปิดรับและสนใจเนื้อหา เกี่ยวกับผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้า (Skin Care) พบว่า มีการเปิดรับเนื้อหาที่นำเสนอของบิวตี้ อินฟลูเอนเซอร์ผ่านวิดีโอ เนื้อหาที่นำไปใช้ประโยชน์ได้แก่เรื่องการแบ่งปันประสบการณ์การดูแลผิว และเลือกเจาะจงไปที่ผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้า (Skin Care) สามารถนำข้อมูลจากบิวตี้อินฟลูเอนเซอร์เพิ่มความรู้ให้แก่ตนเอง และเป็นตัวช่วยในการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าแต่งกายและแต่งหน้า
The purposes of this study were 1) to study behavior of receiving media from beauty influencers associated with satisfaction, 2) to study behavior of receiving content from beauty influencers associated with satisfaction, 3) to study behavior of receiving media associated with utilization, and 4) to study behavior of receiving content from beauty influencers associated with utilization. Data were collected from the sample of 400 persons who are Thai women aged 16-35 years. A questionnaire was used as an instrument to collect data. The study results could be summarized as follow: 1. Behavior of receiving media from beauty influencers was associated with satisfaction. Receiving media from beauty influencers took not more 1 hour and 1-2 times per week. It was found that watching content reviews from beauty influencers was focused on most practical products such as skin nourishing cream, though it comes with a high price, it was not changed quite often. 2. Thai women aged 16-35 years had behavior of receiving contents from beauty influencers that affect their satisfaction. Receiving contents through video presentation and contents questionnaire respondents were firstly interested in were sharing experience in how to nourish skin especially facial skin care products. 3. Behavior of Thai women aged 16-35 years of receiving media from beauty influencers towards utilization was most likely found in receiving information from media on YouTube. The most utilized video was the one related to knowledge about products, followed by product reviews that helped them make decision in buying make-up and clothing products. 4. Thai women aged 16-35 years had behavior of receiving contents from beauty influencers towards utilization in terms of sharing experience in skin nourishment. Factors related to receiving content and interest of contents about facial skin care products found that they received contents presented by beauty influencers through videos. The content they utilized was sharing experience in skin nourishment especially facial skin care products. They could adopt information from beauty influencers to be their additional knowledge and help them make decision in buying make-up and clothing products.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Advisor(s): อริชัย อรรคอุดม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4465
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
li.ran.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback