DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4370

Title: การศึกษาการรับรู้ข้อมูล ทัศนคติ และพฤติกรรม ที่มีต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: A Study of the Perception, the Attitude and the Behavior Affecting the Decision to Cultural Tourism of Thai Tourists in the Bangkok Metropolis Area
Authors: พิธารัตน์ สุขะนินทร์
Keywords: การรับรู้ข้อมูล
ทัศนคติ
พฤติกรรม
การตัดสินใจ
การท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: วัตถุประสงค์ของการศึกษามีดังนี้ (1) เพื่อศึกษาการรับรู้ข้อมูลที่มีต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม ของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร (2) เพื่อศึกษาทัศนคติที่มีต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม ของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร (3) เพื่อศึกษาพฤติกรรมที่มีต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม ของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างคือ นักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร จากทั้งหมด 4 เขต ได้แก่เขตพระนคร เขตป้อมปราบศัตรูพ่าย เขตบางกอกน้อย และเขตธนบุรี จำนวน 400 คน โดยจะเลือกสุ่มตัวอย่างแบบตามสะดวก (Convenience sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถามประมาณค่า 5 ระดับ สถิติพื้นฐานที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติเชิงอนุมานคือ การวิเคราะห์ความถดถอยอย่างง่าย (Simple Regression Analysis) ผลการศึกษา พบว่า (1) ระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับด้านการรับรู้ข้อมูลของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร อยู่ในระดับเห็นด้วยมาก ด้านทัศนคติของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร อยู่ในระดับเห็นด้วยมาก ระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับด้านพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร อยู่ในระดับเห็นด้วยปานกลาง และระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับด้านการตัดสินใจของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร อยู่ในระดับที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจมาก (2) การรับรู้ข้อมูลมีผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยการรับรู้ข้อมูลมีผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม ร้อยละ 46.2 (3) ทัศนคติมีผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยทัศนคติมีผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม ร้อยละ 63.1 และ (4) พฤติกรรมมีผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยพฤติกรรมมีผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม ร้อยละ 61.5
The objectives of this study were (1) to study the perception, the attitude and the behavior affecting the decision to cultural tourism of Thai tourists in the Bangkok Metropolis area, (2) to study the attitude affecting the decision to cultural tourism of Thai tourists in the Bangkok Metropolis area and (3) to study the behavior affecting the decision to cultural tourism of Thai tourists in the Bangkok Metropolis area. The sample group was Thai tourists in the Bangkok from a total of 4 districts consisting of Phra Nakhon District, Pom Prap Sattru Phai District, Bangkok Noi District, and Thon Buri District totaling of 400 participants by using convenience sampling. The used instrument in this research was the 5 level of rating scale. The descriptive statistics was frequency, percentage, mean and standard deviation. The inferential statistics was Simple Regression Analysis. The findings revealed that the opinions related to the perception affecting the decision to the cultural tourism of Thai tourists in the Bangkok Metropolis area were at a high level. The opinions related to the attitude affecting the decision to cultural tourism of Thai tourists in the Bangkok Metropolis area was at a high level. The opinions related to the behavior affecting the decision to cultural tourism of Thai tourists in the Bangkok Metropolis area was at a high level and the opinions related to the decision to the cultural tourism of Thai tourists in the Bangkok Metropolis area were at the highest level affecting a large influence on the decision. The information perception affected the cultural tourism to the decision of Thai tourists in the Bangkok Metropolis area with statistical significance at the level of 0.05 calculated as 46.2 percent. The attitude affected the cultural tourism to the decision of Thai tourists in the Bangkok Metropolis area with statistical significance at the level of 0.05 calculated as 63.1 percent. Moreover, the behavior affected the cultural tourism to the decision of Thai tourists in the Bangkok Metropolis area with statistical significance at the level of 0.05 calculated as 61.5 percent.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: การท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม
อุตสาหกรรมการท่องเที่ยว
การตัดสินใจ
ไทย -- ภูมิประเทศและการท่องเทียว
Advisor(s): สุทธินันทน์ พรหมสุวรรณ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4370
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pitharat_sukh.pdf4.31 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback