DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4358

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความภักดีในการบริโภคอาหารร้านแมคโดนัลด์ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors Positively Influencing the Loyalty of Consumers in Consuming McDonald’s Foods in Bangkok
Authors: จุฑามณี พงษ์โพธิ์
Keywords: อาหารฟาสต์ฟู้ด
ความภักดี
แมคโดนัลด์
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้จัดทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลเชิงบวกของปัจจัยด้านความรู้สึกส่วนตัวต่อการบริโภค ปัจจัยด้านเหตุผลในการเลือกรับประทานอาหารอย่างแท้จริง ของท่าน ปัจจัยด้านคุณภาพการบริการ ปัจจัยด้านการรับรู้ด้านอาหาร ปัจจัยด้านการรับรู้ด้านสภาพแวดล้อม และปัจจัยด้านการรับรู้ด้านราคา ที่มีผลต่อความภักดีในการบริโภคอาหารร้านแมคโดนัลด์ ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร ในช่วงเดือนตุลาคม 2561 จำนวน 224 ชุด และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ความถดถอยเชิงพหุคูณ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุเฉลี่ยไม่เกิน 25 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี เป็นนักเรียน/นักศึกษา รายได้ต่อเดือนเฉลี่ยต่ำกว่าหรือเท่ากับ 15,000 บาท มีพฤติกรรมการรับประทาน อาหารร้านแมคโดนัลด์ 1 – 3 ครั้ง/เดือน รับประทานแฮมเบอร์เกอร์มากที่สุด และจ่ายค่าอาหาร ที่ร้านแมคโดนัลด์ 101 – 200 บาท/ครั้ง และพบว่ามีเพียงปัจจัยด้านการรับรู้ด้านอาหาร มีค่าสัมประสิทธ์ถดถอยของการพยากรณ์ เท่ากับ 0.391 ปัจจัยด้านการรับรู้ด้านสภาพแวดล้อม มีค่าสัมประสิทธ์ถดถอยของการพยากรณ์ เท่ากับ 0.192 และปัจจัยด้านความรู้สึกส่วนตัวต่อการบริโภค มีค่าสัมประสิทธ์ถดถอยของการพยากรณ์ เท่ากับ 0.165 ที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความภักดีในการบริโภคอาหารร้านแมคโดนัลด์ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร ถึงร้อยละ 32.2 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ดังนั้น ผู้ประกอบการธุรกิจร้านแมคโดนัลด์จึงควรให้ความสำคัญ กับการรับรู้ด้านอาหาร การรับรู้ด้านสภาพแวดล้อม และความรู้สึกส่วนตัวต่อการบริโภคเพื่อให้เกิดความภักดีในการบริโภคอาหารร้านแมคโดนัลด์
The objective of the research was to study positive impact of personal feeling towards consumption, reasons for choosing your actual meal, service quality, food perceptions, environment perceptions, and price perceptions towards the loyalty of consumers in consuming McDonald’s foods in Bangkok in October 2018 from 224 questionnaire’s respondents. The date was analyzed using Multiple Regression Analysis. The researcher found that most of the respondents of this questionnaire were females at the ages not over 25 years old, singles, with education in Bachelor degrees, being students, with average monthly income were equal or less then 15,000 bath. They had the behavior of eating at McDonald 1-3 times per month and mostly preferred hamburgers. They paid money around 101-200 bath each time. The data was analyzed using Multiple Regression Analysis and revealed that only food perceptions (β = 0.391), environment perceptions (β = 0.192), and personal feeling towards consumption (β = 0.165), explaining 32.2% of factors positively influencing the loyalty of consumers in consuming McDonald’s foods in Bangkok at .01 level of significance. Thus, the McDonald's company should give importance to food perceptions, environment perceptions, and personal feeling towards consumption to the loyalty of consumers in consuming McDonald’s foods.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): เพ็ญจิรา คันธวงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4358
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
jutamanee_pong.pdf5.43 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback