DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4310

Title: แผนธุรกิจร้านกาแฟ ซัมเนี่ย
Other Titles: Business Plan for Somnia Coffee Café
Authors: นิวัฒนา วันที
Keywords: แผนธุรกิจ
ร้านกาแฟ
กาแฟสด
กาแฟรสผลไม้
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: แผนธุรกิจนี้มีวัตถุประสงค์ คือ เพื่อให้ร้าน Somnia Coffee Café เป็นที่รู้จักของ กลุ่มผู้บริโภคในเขตจังหวัดนครสวรรค์พร้อมทั้งจังหวัดใกล้เคียงเพิ่มขึ้น 30% และเพื่อสร้างรายได้ ในการจัดจำหน่ายสินค้าและบริการเพิ่มขึ้น 30% ต่อทุกปี ในการจัดทำแผนธุรกิจนี้ได้ทำการวิเคราะห์ สิ่งแวดล้อมทางธุรกิจ การวิเคราะห์คู่แข่ง การวิจัยตลาด โดยใช้วิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ให้ข้อมูล 4 กลุ่ม คือ นักศึกษาที่สนใจดื่มกาแฟ นักศึกษาที่ไม่สนใจดื่มกาแฟ พนักงานบริษัทที่สนใจดื่มกาแฟ และพนักงานบริษัทที่ไม่สนใจดื่มกาแฟ จำนวนกลุ่มละ 2 คน และใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหาในการ วิเคราะห์ข้อมูล จากผลการวิเคราะห์พบว่า จุดแข็งของธุรกิจ คือ กาแฟส้ม รวมไปถึงการใช้วัตถุดิบทดแทน ที่ดีต่อสุขภาพและเน้นคุณภาพของกาแฟและรสชาติที่ดี จุดอ่อน คือ เมนูเครื่องดื่มและเบเกอรี่ ลอกเลียนแบบได้ง่าย ขณะที่โอกาส คือ รัฐบาลมีนโยบายส่งเสริมและสนับสนุนผู้ประกอบธุรกิจ SMEs อย่างต่อเนื่อง และสถาบันการเงินให้การสนับสนุนผู้ประกอบการ SMEs และอุปสรรค คือ สินค้าทดแทนมีจำนวนมาก การวิเคราะห์การแข่งขันพบว่า การแข่งขันอยู่ในระดับสูง โดยคู่แข่ง ที่สำคัญ คือ Bitter* Sweet Homemade Ice Cream สำหรับผลการวิจัยตลาดพบว่า ผู้บริโภค ส่วนมากดื่มกาแฟแต่ไม่ได้ดื่มบ่อย ปกติจะดื่มกาแฟประเภทลาเต้หวานน้อย เพราะเป็นรสชาติที่อ่อน ที่สุดและดื่มง่าย ส่วนใหญ่ไม่ได้นั่งดื่มที่ร้าน ปกติจะซื้อกลับหรือซื้อไปทานที่มหาวิทยาลัยหรือที่ทำงาน ในส่วนของความสนใจต่อธุรกิจกาแฟปกติก็ใส่ใจในเรื่องของอาหารที่ดีต่อสุขภาพอยู่แล้ว และถ้ามี กาแฟที่ดีต่อสุขภาพก็สนใจ เวลาที่จะไปร้านกาแฟก็จะเลือกจากร้านที่ไม่ไกลมากนัก การตกแต่งร้าน รวมไปถึงราคาที่ไม่สูงมากนักและรสชาติอร่อย เมื่อพิจารณาความเป็นไปได้ของการลงทุนเพื่อจัดทำธุรกิจพบว่า ใช้งบลงทุน 2,540,000 บาท มูลค่าปัจจุบันสุทธิ (Net Present Value) เท่ากับ 18,565,384 บาท มีอัตราผลตอบแทนภายใน (IRR) อยู่ที่ 73% ระยะเวลาคืนทุน 8.4 เดือน
The objectives of this business are to make 30% of consumers know Somnia Coffee Café in Nakhon Sawan Province and nearby province increasingly and to generate 30% of revenue of selling product and services per every year. For doing the business plan, I analyze market environment, competitor and market research by using in–depth interview with 4 groups of informants, including 2 people of the students who are interested in drinking coffee, 2 people of the students who aren’t interested in drinking coffee, 2 people of the employees who are interested in drinking coffee and 2 people of the employees who aren’t interested in drinking coffee and using content analysis. The analytical results found that the strengths of this business are orange coffee, raw materials substitution which is good for health and focusing on the quality of good coffee and flavors. The weakness is bakery &drinks menu is easy to imitate. The opportunities are the government has policies to support and promote SME entrepreneurs continuously, and financial institutions support SME entrepreneurs. The threat is many substitute goods. The analysis from competition found that it is at high level. The important competitor is “Bitter* Sweet homemade Ice Cream”. The results of market research found that most consumers sometimes drink coffee. They usually drink less sweet coffee because it has the mildest flavor, and it is easy to drink. Most consumers don’t drink coffee at cafe. They usually buy coffee to go (or take home or offices). Most people are interested in coffee business and healthy food. If there is healthy food, they will be interested in coffee shop or cafe near homes or offices, coffee shop decoration, appropriate price and delicious flavors. When I consider investment possibility for doing business, I found that I must have budget 2,540,000 Baht. Net present value is 18,565,384 Baht. Internal rate of return (IRR) is 73%. Payback period is 8.4 months.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
ร้านกาแฟ
กาแฟ
กาแฟ -- การตลาด
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4310
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
niwattana_want.pdf4.25 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback