|
DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4223
|
Title: | กลยุทธ์การผลิตเนื้อหารายการออนไลน์และความคิดเห็นของผู้ชมรายการผ่านช่อง NANAKE555 บนเว็บไซต์ยูทูบ |
Other Titles: | The Strategy of Producing Online Content and Consumers’ Opinions on YouTube NANAKE555 Channel |
Authors: | อลิสา เพียรลุประสิทธิ์ |
Keywords: | กลยุทธ์การผลิตเนื้อหารายการ ผู้ชมรายการ ช่อง NANAKE555 เว็บไซต์ยูทูบ |
Issue Date: | 2562 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาถึงกลยุทธ์การผลิตเนื้อหารายการออนไลน์ช่อง
NANAKE555 บนเว็บไซต์ยูทูบ และ 2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของผู้ชมรายการผ่านเว็บไซต์ยูทูบ
ช่อง NANAKE555 การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) โดยการสัมภาษณ์
แบบเจาะลึก (In–depth Interviews) กับกลุ่มตัวอย่าง 2 กลุ่ม คือ 1) ผู้บริหารและครีเอทีฟของ
บริษัท เน็ก แอนด์ เดอะ ซิตี้ จำกัด จำนวน 2 คน และ 2) ผู้ใช้งานเว็บไซต์ยูทูบที่กดติดตามข่าวสาร
ทางช่อง NANAKE555 จำนวน 10 คน
ผลการศึกษาพบว่า ในปัจจุบันการรับชมรายการของผู้บริโภคเปลี่ยนไป ความต้องการดู
รายการเปลี่ยนไป ไม่ต้องรอดูรายการตามเวลาที่ทางทีวีนำเสนอ และต้องการดูรายการย้อนหลังได้
การทำรายการบนยูทูบ เป็นรูปแบบที่ไม่จำเป็นต้องมีความดีเลิศทางด้านโปรดักชั่น แต่ผู้บริหารควร
มีการวิเคราะห์สภาพการณ์แวดล้อมของตนเอง โดยรู้จุดแข็ง จุดอ่อน โอกาส และอุปสรรค และใช้
จุดแข็งที่มีในการสร้างกลยุทธ์และการดำเนินการจัดทำรายการบนยูทูบ เนื้อหาต้องบันเทิง ต้องให้
ความรู้ สนุก สั้น เรียบง่าย มีจุดสนใจ สื่อสารให้ชัดเจน หลีกเลี่ยงการยัดเยียดโฆษณา กลยุทธ์ใน
การผลิตรายการจึงต้องคิดใหม่และทำใหม่ทุกวัน เพราะคาดเดาความต้องการของผู้บริโภคยาก พบว่า
ผู้ชมรู้จักรายการรายการสัมภาษณ์ One Night Story, รายการวาไรตี้ No’5 Bar และรายการ
เรียลลิตี้เดินตามน้าหมาไม่กัด เพราะชื่นชอบผู้ดำเนินรายการคือ น้าเน็ก และติดตามข่าวสารของ
น้าเน็ก ผู้ชมรู้จักรายการจากการแชร์ในไลฟ์สดของน้าเน็ก และจากเฟซบุ๊กของเพื่อนที่ส่งต่อมาให้
และจะส่งต่อให้กับคนใกล้ชิด เพราะเนื้อหารายการตอบสนองความต้องการของผู้รับชม The research had two objectives: 1) to study the strategy of producing
online content for NANAKE555 Channel on YouTube website, and 2) to examine
consumers’ opinions on YouTube NANAKE555 Channel. The research was qualitative,
using in–depth interviews with two groups: one executive and one creative of Nake
and the City Company Limited, and 10 users of the YouTube website that followed
the news on NANAKE555 channel.
The results showed that at present consumers’ viewing programs has
changed. So did their demand. There was no need for viewers to wait to watch the
program at the time the TV was presented; that is, viewers could watch the already
broadcast program later. Transaction on YouTube was a form that did not require
excellence in productions. However, executives should have their own environment
analysis by knowing strengths, weaknesses, opportunities and threats, and use the
strengths to create strategies and conducting transactions on YouTube. Content must
be entertaining, educate, enjoyable, short, simple, with clear points of interest to
communicate, and avoid cramming ads. Production strategies must be reconsidered
and reworked every day because it is difficult to guess the needs of consumers.
It was found that the viewers knew the programs, interview program One Night Story,
No’5 Bar variety show, and reality show, Walking along Na [NANAKE], dogs don't bite
because they liked the host [NANAKE] and followed him. The viewers knew the
programs from sharing in NANAKE’s Facebook Like, and from a friend's Facebook that
was later sent to. Then, they forwarded to close friends since the program content
responded to the needs of viewers. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561 |
Subjects: | สื่อสังคมออนไลน์ สื่ออิเล็กทรอนิกส์ เว็บไซต์ -- การจัดอันดับ ข้อความโฆษณา เครือข่ายสังคมออนไลน์ |
Advisor(s): | ธรรญธร ปัญญโสภณ |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4223 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|