DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4191

Title: ปัจจัยทางการตลาดท่องเที่ยว (7Ps) ที่มีผลต่อการตัดสินใจเดินทางมาท่องเที่ยวดำน้ำลึกในประเทศไทยของนักดำน้ำชาวต่างชาติ
Other Titles: The Effects of Tourism Marketing Factors (7Ps) on the Foreign Divers’ Decision to a Scuba Diving in Thailand
Authors: ปราณปริยา นพคุณ
Keywords: ปัจจัยด้านการตลาดท่องเที่ยว (7Ps)
การตัดสินใจท่องเที่ยวแบบดำน้ำลึก
นักดำน้ำชาวต่างชาติ
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาเรื่อง ปัจจัยทางการตลาดท่องเที่ยว (7Ps) ที่มีผลต่อการตัดสินใจเดินทางมาท่องเที่ยวดำน้ำลึกในประเทศไทยของนักดำน้ำชาวต่างชาติ มีวัตถุประสงค์ 1)เพื่อศึกษาปัจจัยด้านลักษณะประชากรศาสตร์ที่มีผลต่อการตัดสินใจเดินทางมาท่องเที่ยวดำน้ำลึกในประเทศไทยของนักดำน้ำชาวต่างชาติ 2)เพื่อศึกษาเกี่ยวกับความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยทางการตลาดท่องเที่ยว (7Ps) ต่อการตัดสินใจเดินทางมาท่องเที่ยวดำน้ำลึกในประเทศไทยของนักดำน้ำชาวต่างชาติ 3)เพื่อศึกษาเกี่ยวกับอิทธิพลของปัจจัยทางการตลาดท่องเที่ยว (7Ps) ที่มีผลต่อการตัดสินใจเดินทางมาท่องเที่ยวดำน้ำลึกในประเทศไทยของนักดำน้ำชาวต่างชาติ ทำการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็น นักดำน้ำชาวต่างชาติจำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานด้วยสถิติ F-test, Pearson Chi-square และ Multiple Regression Analysis โดยกำหนดระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 จากผลการศึกษาสามารถสรุปได้ดังนี้ 1. อายุ เชื้อชาติ รายได้ต่อเดือน หลักสูตรดำน้ำลึกที่สำเร็จ และประสบการณ์ดำน้ำลึกแตกต่างกัน มีผลต่อการตัดสินใจเดินทางมาท่องเที่ยวดำน้ำลึกในประเทศไทยของนักดำน้ำชาวต่างชาติแตกต่างกัน อย่างไรก็ตาม เพศ ของนักดำน้ำชาวต่างชาติที่แตกต่างกันนั้น ไม่มีผลต่อการตัดสินใจเดินทางมาท่องเที่ยวดำน้ำลึกในประเทศไทยของนักดำน้ำชาวต่างชาติ 2. ปัจจัยด้านการตลาดท่องเที่ยว (7Ps) มีความสัมพันธ์ในเชิงบวกกับกระบวนการตัดสินใจเดินทางมาท่องเที่ยวดำน้ำลึกในประเทศไทยของนักดำน้ำชาวต่างชาติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 3. ปัจจัยด้านการตลาดท่องเที่ยว (7Ps) ด้านลักษณะทางกายภาพของแหล่งท่องเที่ยว ด้านบุคคล ด้านการกำหนดราคาสินค้าและการบริการในแหล่งท่องเที่ยว และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเดินทางมาท่องเที่ยวดำน้ำลึกในประเทศไทยของนักดำน้ำชาวต่างชาติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05
The purpose of this study aims to investigate the effects of tourism marketing factors (7Ps) on foreign divers’ decision to scuba diving in Thailand. It has the objectives: (1) to study the demographic factors affecting the decision of the foreign divers visiting Thailand for a scuba diving; (2) to examine the correlation between the effects of tourism marketing factors (7Ps) and their decision making; and (3) to identify dominant effects of the tourism marketing factors (7Ps) of those foreign scuba divers in Thailand. The 400 samplings of population were collected via the questionnaire survey using descriptive statistics such as frequency, percentage, mean, and standard deviation. The hypotheses of the study were statistically tested by F-test, Pearson Chi-square, and Multiple Regression Analysis. The significant level was set at 0.05; the results can then be summarized as follows: 1. The differences in age, race, monthly incomes, scuba diving program, and individual experience affected the decision making of the foreign divers in Thailand. While sex unveiled a non-significant effect on their decision. 2. The tourism marketing factors (7Ps) had a positive correlation to the foreign divers’ decision in Thailand at a significant level of 0.05. 3. The tourism marketing factors (7Ps) relating to the physical condition of the tourist sites, human resources, prices, services, and selling channels influenced those foreign divers’ decision to get the service in Thailand at a significant level of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.) -- สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: ไทย -- ภูมิประเทศและการท่องเที่ยว
การดำน้ำลึก -- การตัดสินใจ
อุตสาหกรรมท่องเที่ยว
กีฬากับอุตสาหกรรมท่องเที่ยว
Advisor(s): มณีเนตร วรชนะนันท์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4191
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pranpriya_nopp.pdf3.77 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback