DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4106

Title: กลยุทธ์การสื่อสารบนโซเชียลมีเดียของมึนโปรดักชั่น
Other Titles: Social media communication strategies of Meuun Production
Authors: สมหญิง สร้อยกระโทก
Keywords: กลยุทธ์การสื่อสาร
โซเชียลมีเดีย
YouTube มึนโปรดักชั่น
Facebook Fanpage มึนโปรดักชั่น
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: กลยุทธ์การสื่อสารบนโซเชียลมีเดียของมึนโปรดักชั่น มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษารูปแบบเนื้อหาสาร วิธีการสื่อสาร และกลยุทธ์การสื่อสารบนโซเชียลมีเดียของมึนโปรดักชั่น โดยผู้วิจัยได้ใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ มาทำการวิเคราะห์ข้อมูล โดยผู้วิจัยได้ทำการศึกษาข้อมูลที่ได้จากการศึกษาค้นคว้าแนวคิดเกี่ยวกับการสื่อสาร กลยุทธ์การสื่อสาร โซเชียลมีเดีย การสื่อสารเพื่อโน้มน้าวใจ และรายละเอียดเกี่ยวกับมึนโปรดักชั่น ร่วมกับการวิเคราะห์เนื้อหาบนโซเชียลมีเดียของมึนโปรดักชั่น และสัมภาษณ์เชิงลึกทีมมึนโปรดักชั่น ผลการศึกษาพบว่า รูปแบบเนื้อหาที่นำเสนอบนโซเชียลมีเดียของมึนโปรดักชั่น คือ 1. รูปแบบตามเกณฑ์ของสื่อที่นำเสนอ 2. รูปแบบเนื้อหาสารตามเกณฑ์ของเนื้อหาข้อมูล 3. รูปแบบการสร้างเนื้อหาสารประกอบด้วย 1) รูปแบบการเลือกใช้ข้อความ 2)รูปแบบการเลือกใช้ภาพ 3) รูปแบบการใช้เพลงประจำรายการ วิธีการสื่อสารบนโซเชียลมีเดียใช้การสื่อสาร 2 ช่องทาง คือ Facebook Fanpage มึนโปรดักชั่น และ YouTube ช่อง มึนโปรดักชั่น เป็นสื่อหลักในการเผยแพร่คลิปวีดีโอ ประโยชน์ของการสื่อสารบนโซเชียลมีเดียทั้ง 2 ทาง คือ ทำให้ทราบผลตอบรับของผู้ติดตาม ทั้งในรูปแบบของการกดถูกใจ กดแบ่งปัน และการแสดงความคิดเห็นได้ทันที กลยุทธ์การสื่อสารบนโซเชียลมีเดียของมึนโปรดักชั่น มีกลยุทธ์การสื่อสาร 3 กลยุทธ์ ได้แก่ 1) กลยุทธ์การสร้างเนื้อหาสาร สร้างเนื้อหาที่น่าสนใจ เพื่อให้เกิดการรับรู้ในวงกว้าง และให้เกิดกระแสการพูดถึง การสร้างเนื้อหาที่มีเอกลักษณ์ชัดเจน เพื่อให้ผู้ชมเกิดการจดจำรายการได้ง่ายขึ้น 2) กลยุทธ์การนำเสนอเนื้อหา การวางแผนงานในการนำเสนอเนื้อหา ซึ่งจะต้องมีการใช้พลังของบุคคลที่มีอิทธิพลทางความคิด ในการช่วยขยายการรับรู้และแพร่กระจายเนื้อหารายการ ให้เป็นที่รู้จักอย่างกว้างขวางขึ้นบนโซเชียลมีเดีย ทั้งจากศิลปิน ดารา นักแสดง 3) กลยุทธ์การสร้างความสัมพันธ์ คือ การทำงานร่วมกันอย่างใกล้ชิดระหว่างทีมผู้ผลิตรายการ และผู้ดำเนินรายการ การสร้างและส่งเสริมปฏิสัมพันธ์อันดีระหว่างผู้ชม การสร้างให้การเกิดภาวะผู้ใช้งานสร้างเนื้อหาขึ้นเอง
The social media communication strategies of Meuun Production aims to study forms, contents, communication methods, and communication strategy on social media of Meuun Production. The researchers used a qualitative research methodology to analyze the data on the communication strategy, forms and contents on social media, and communication methods on social media. The researchers analyzed the data obtained from the research about communication concepts, communication strategy, social media, persuasive communication, and the details regarding Meuun Production, including the analysis of the contents presented social media of Meuun Production and the in-depth interviews with Meuun Production team. The results showed that the content forms presented on the social media of Meuun Production included 1. the form according to the criteria of the presented media; 2. the content form according to the criteria of the data content; 3. the form of the content creation comprising 1) the form of text selection; 2) the form of picture selection; and 3) the form of using music of the program. There are two communication platforms to communicate on the social media including Facebook Fanpage of Meuun Production and YouTube of Meuun Production Channel that was the main media for publicize video clips. The benefit of social media communication strategies through these two channels were to know the feedback of the followers in the form of clicking ‘Like’ or ‘Share’ to show their opinions immediately. Meuun Production provided three communication strategies on the social media. Firstly, the strategy on the interesting content creation provided broad awareness and brought about talk of the town and the creation of the unique content made audience remember the program easily. Secondly, the strategy on the content presentation and content presentation planning requires the persons having an influence on thoughts to expand the content awareness and distribution of the content to be more well known on the social media. Those persons may be artists, celebrities and actors/actresses. Finally, the strategy on building relationship includes working together closely between the program producer and moderator, creation and promotion of good interaction among the audiences and creation of the condition that the content is made by users.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: การสื่อสาร
สื่อสังคมออนไลน์
ดิจิทัลวิดีโอ -- มาตรฐาน
คลิป
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4106
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
somying_soik.pdf3.82 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback