DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4057

Title: ความสัมพันธ์ระหว่างเนื้อหาบล็อกเกอร์ด้านการท่องเที่ยวกับการรับรู้ของผู้ติดตามผ่านช่องทางสื่อสังคมออนไลน์
Other Titles: The Relationships between Content Provided By Travel Bloggers and Perceptions of Their Followers via Social Media
Authors: กนิษฐ์ทิพ ศรีสิมารัตน์
Keywords: บล็อกเกอร์ด้านการท่องเที่ยว
สื่อสังคมออนไลน์
การท่องเที่ยว
เฟซบุ๊ค
ยูทูป
อินสตาแกรม
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคล ที่มีอิทธิพลต่อการรับรู้ของผู้ติดตาม ผ่านสื่อสังคมออนไลน์ 2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมของผู้ติดตาม ที่มีอิทธิพลต่อการรับรู้ ผ่านสื่อสังคมออนไลน์ 3) เพื่อศึกษาปัจจัยความสัมพันธ์ ระหว่างเนื้อหาที่บล็อกเกอร์ด้านการท่องเที่ยวใช้เพื่อสร้างการรับรู้ของผู้ติดตามผ่านสื่อสังคมออนไลน์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา เป็นผู้ติดตามด้านการท่องเที่ยวผ่านสื่อออนไลน์ จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ แบบสอบถาม และสถิติที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานด้วยสถิติ T-test, One way ANOVA และ Pearson’s Correlation ผลการศึกษาพบว่า เพศ และระดับการศึกษา มีอิทธิพลต่อการรับรู้ภาพพจน์ของกลุ่มบุคคลผ่านสื่อสังคมออนไลน์ พฤติกรรมการติดตามบล็อกเกอร์ด้านการท่องเที่ยวผ่านอุปกรณ์ มีอิทธิพลต่อการรับรู้ลักษณะของบุคคล และปรากฏการณ์ทางสังคม ในขณะเดียวกัน เนื้อหาที่ให้ความบันเทิง ให้ประโยชน์ และเข้าถึงอารมณ์ มีความสัมพันธ์กับการรับรู้ทางอารมณ์ ลักษณะของบุคคล ภาพพจน์ของกลุ่มบุคคล และเนื้อหาที่ให้ที่ให้ประโยชน์ยังมีความสัมพันธ์กับการรับรู้ปรากฏการณ์ทางสังคมอย่างอีกด้วย
This study was aimed 1) to study the influences of demographic profiles on the perception of the travel bloggers’ followers via social media, 2) to study the behavior of the travel bloggers’ followers that influenced their perception via social media, and 3) to study a relationship between content provided by travel bloggers and perceptions of their followers via social media. The questionnaires were distributed to 400 followers of travel channels via social media. The statistics in this study were frequency, percentage, mean, and standard deviation. Test hypotheses were tested with T-test, One-way ANOVA, and Pearson’s Correlation. The results of this study indicated as follows. The respondents whose genders and educational attainments were different had the different level of the perception towards the travel bloggers. Likewise, it was found that the behavior of the travel bloggers’ s followers via the social media influenced on the followers’ perception towards the travel bloggers’ characteristics and social phenomena, the study revealed that there was a relationship between content that made people entertained, useful, and emotional and the followers’ perception towards their emotion, characteristics, and the travel bloggers
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: สื่อสังคมออนไลน์
เครือข่ายสังคมออนไลน์
อุตสาหกรรมท่องเที่ยว
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4057
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kanittip_sris.pdf4.47 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback