DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3962

Title: ปัจจัยความตระหนักเรื่องสิ่งแวดล้อม สุขภาพ รูปลักษณ์ภายนอก ความรู้เรื่องนิเวศวิทยา และอิทธิพล ระหว่างบุคคลที่ส่งผลต่อทัศนคติ และความตั้งใจซื้อเครื่องสำอางธรรมชาติของสตรี ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Environmental, Health and Appearance Consciousness, Ecoliteracy and Interpersonal Influence Factors Affecting Attitude and Purchase Intention of Natural Cosmetics of Women in Bangkok
Authors: อัฐภิญญา ปัทมภาสสกุล
Keywords: ความตระหนักเรื่องสิ่งแวดล้อม
ความตระหนักเรื่องสุขภาพ
ความตระหนักเรื่องรูปลักษณ์ภายนอก
ความรู้เรื่องนิเวศวิทยา
อิทธิพลระหว่างบุคคล
ทัศนคติต่อเครื่องสำอางธรรมชาติ
ความตั้งใจซื้อเครื่องสำอางธรรมชาติ
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยความตระหนักเรื่องสิ่งแวดล้อม สุขภาพ รูปลักษณ์ภายนอก ความรู้เรื่องนิเวศวิทยา และอิทธิพลระหว่างบุคคลที่ส่งผลต่อทัศนคติต่อ เครื่องสำอางธรรมชาติของสตรีในกรุงเทพมหานคร และ 2) เพื่อศึกษาปัจจัยความตระหนักเรื่อง สิ่งแวดล้อม สุขภาพ รูปลักษณ์ภายนอก ความรู้เรื่องนิเวศวิทยา อิทธิพลระหว่างบุคคล และทัศนคติ ต่อเครื่องสำอางธรรมชาติที่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อเครื่องสำอางธรรมชาติของสตรีในกรุงเทพมหานคร ผู้วิจัยใช้การสำรวจเชิงปริมาณ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้ที่ เคยใช้เครื่องสำอางธรรมชาติจำนวน 170 คนที่ได้จากการสุ่มแบบสะดวก และใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตราฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ วิเคราะห์การถดถอยแบบพหุคูณ (Muliple Regression Analysis) ที่ระดับนัยสำคัญ .05 ในการ ตรวจสมมติฐาน ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาส่วนใหญ่สถานภาพโสด มีการศึกษาในระดับ ปริญญาตรี มีอาชีพลูกจ้างองค์กรเอกชน มีรายได้ต่อเดือน 20,001-30,000 บาท ผลการทดสอบ สมมติฐานพบว่า ความตระหนักเรื่องสิ่งแวดล้อม ความรู้เรื่องนิเวศวิทยา ส่งผลต่อทัศนคติต่อ เครื่องสำอางธรรมชาติ และความตระหนักเรื่องรูปลักษณ์ภายนอก ความรู้เรื่องนิเวศวิทยา และทัศนคติต่อเครื่องสำอางธรรมชาติส่งผลต่อความตั้งใจซื้อเครื่องสำอางธรรมชาติ
The objectives of this research are 1) the Environmental Consciousness, Health Consciousness, Appearance Consciousness, Ecoliteracy and Interpersonal Influence Factors Affecting Attitude of Organic Cosmetics of Women in Bangkok. 2) the Environmental Consciousness, Health Consciousness, Appearance Consciousness, Ecoliteracy and Interpersonal Influence and Attitude of Organic Cosmetics Affecting Purchase intention of Organic Cosmetics of Women in Bangkok. This study applied the quantitative survey approach. The structured questionnaire was used to collect data. Non-probability convenience sampling was applied to select sample group of 170 consumer. The statistical methods were categorized into the descriptive such as frequency, percentage, mean, and standard deviation and inferential statistic methods were Multiple Regression Analysis at the significant level of 0.05. The result revealed that the most of respondents are Occupation employees in as private firms with monthly personal income of 20,001-30,000 baht. The results of hypothesis testing showed that the environmental Consciousness, Knowledge of ecoliteracy affect attitude to Nature Cosmetics. Appearance Consciousness, Knowledge of ecoliteracy, Attitude to Nature Cosmetics affect Purchase intention to Nature cosmetics. Environmental Consciousness, Health Consciousness and Interpersonal Influence Factors does not affect the purchase intention to Nature cosmetics.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
ครีมถนอมผิว
ผิวหนัง -- การดูแลและสุขวิทยา
อุตสาหกรรมเครื่องสำอาง
Advisor(s): ศรัณยพงศ์ เที่ยงธรรม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3962
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
auttapinya.patt.pdf4.48 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback