DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3953

Title: ความต้องการของผู้ชมต่อการรับชมรายการท่องเที่ยวประเทศญี่ปุ่นผ่านสื่อออนไลน์ กรณีศึกษารายการสุโค่ยเจแปน (SUGOI JAPAN)
Other Titles: Audiences’ Needs towards Watching Travelling-in-Japan Program via Online: A Case Study of Sugoi Japan
Authors: อนุพล ดารานนท์
Keywords: รายการท่องเที่ยว
สื่อสังคมออนไลน์
Issue Date: 26-Jul-2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษารายการสุโค่ยเจแปน (Sugoi Japan) เพื่อเป็นแนวทางสร้างสรรค์รายการท่องเที่ยวผ่านสื่อต่าง ๆ 2) เพื่อศึกษาความต้องการของผู้ชมในการรับชมรายการท่องเที่ยวผ่านสื่อออนไลน์ 3) เพื่อศึกษาโอกาสในการต่อยอดธุรกิจรายการท่องเที่ยวผ่านสื่อออนไลน์ การวิจัยใช้การสัมภาษณ์เชิงลึกกับ ผู้ควบคุมการผลิตรายการ Sugoi Japan จำนวน 1 ท่าน และกลุ่มตัวอย่างที่ติดตามดูรายการท่องเที่ยวประเทศญี่ปุ่น จำนวน 10 ราย โดยใช้แบบสัมภาษณ์กึ่งมีโครงสร้างและเป็นคำถามปลายเปิด ผลการวิจัยพบว่า การผลิตรายการท่องเที่ยวประเทศญี่ปุ่นที่ดีต้องมีเนื้อหาที่แตกต่าง เช่นแหล่งท่องเที่ยวที่หลากหลาย บรรยากาศแหล่งท่องเที่ยวตามธรรมชาติ หรือสถานที่ตามชนบท เพื่อให้เนื้อหาไม่ซ้ำ วิธีการเล่าเรื่องในแต่ละตอนให้น่าสนใจขึ้น และผลิตเนื้อหาให้ตรงตามความต้องการของผู้ชมกลุ่มเป้าหมายมากที่สุด ผู้ผลิตควรควรคำนึงถึงกระแสนิยมเพื่อนำข้อมูลมาปรับใช้กับเนื้อหาให้เหมาะสมกับสถานการณ์ปัจจุบันมากที่สุด นอกจากนี้การผลิตรายการควรโปรโมท และจัดกิจกรรมเผยแพร่บนเพจเฟซบุ๊ก เพื่อให้ผู้ชมได้ร่วมสนุก ซึ่งเป็นการสร้างฐานผู้ชมให้มีเพิ่มขึ้น ด้านผู้ชมส่วนใหญ่รับชมรายการผ่านสื่อยูทูบ เพราะเป็นสื่อเข้าถึงได้ง่าย มีเนื้อหาให้เลือกชมหลากหลาย นิยมรับชมสาระความรู้และความบันเทิงเพลิดเพลินควบคู่กันไป ผู้ชมชอบอาหารญี่ปุ่น หรือ สถานที่ท่องเที่ยวที่แปลกใหม่ วิถีชีวิต เทคโนโลยีที่ทันสมัย ด้านโอกาสในการต่อยอดธุรกิจ รายการท่องเที่ยวญี่ปุ่นสามารถต่อยอดหรือจัดตั้งธุรกิจร่วมกันกับธุรกิจทัวร์ หรือ สถานทีท่องเที่ยวต่าง ๆ หรือร้านอาหารที่ขึ้นชื่อ เช่น การจัดโปรโมชั่นร่วมกัน การมีส่วนลดร่วมกัน หรือ จัดกิจกรรมร่วมกันเพื่อขยายกลุ่มเป้าหมายและดึงดูดความน่าสนใจให้มากขึ้น คำสำคัญ: ความต้องการของผู้ชม, รายการท่องเที่ยว, ประเทศญี่ปุ่น, การผลิตรายการ, สื่อออนไลน์
This research had three objectives: 1) to study Sugoi Japan Program for the guidelines for producing travelling programs for many media 2) to study the needs of the audiences in viewing the online travelling programs, and 3) to study the opportunities to expand the tourism business through online media. The research was qualitative, using in-depth interviews with one producer of Sugoi Japan and 10 viewers. The interview questions were semi-structured and open-ended questions. The research revealed that a good production of travelling programs in Japan needed to have various content such as a variety of tourist attractions, the countryside to make content unique, and how to tell the story in each episode more interesting and produce content to meet the needs of the most targeted audience. Producers should take into account the current trend to use the information to adapt to the content that was most suitable for the current situation. In addition, producers should promote and organize activities presented on the Facebook so that the audience could participate and increase audience base. As for audiences, most of them viewers watched the program via YouTube because it is easy to access. There was a diverse selection of content. They enjoyed both knowledge and entertainment. Viewers prefer Japanese food or exotic attractions, modern lifestyle technology. Regarding the opportunity to expand business, Japan tourism programs could be extended or established businesses together with tour businesses or tourist attractions or famous restaurants, such as promotion, mutual discounts or organizing activities together to expand the target group and attract more interest. Keywords: Audience’s Needs, Travelling Programs, Japan, Producing a Program, Online Media
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: สื่อสังคมออนไลน์
สารคดีท่องเที่ยว (รายการโทรทัศน์)
การท่องเที่ยว
ญี่ปุ่น
ผู้ชมโทรทัศน์
รายการสารคดีทางโทรทัศน์
Advisor(s): ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ธรรญธร ปัญญโสภณ
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร. ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3953
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
anupol_dara.pdf2.83 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback