DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3934

Title: แผนธุรกิจผลิตและจำหน่ายผลิตภัณฑ์ รากบัวอบกรอบเพื่อสุขภาพ ตรา นูเทรียน รูท
Other Titles: Business plan for crispy Nutrient Root
Authors: จิระประภา เอี่ยมสอาด
Keywords: แปรรูปผลผลิตทางธรรมชาติ
ผู้ที่มีส่วนได้ส่วนเสีย
ขนมขบเคี้ยวเพื่อสุขภาพ
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อวางแผนในการจัดตั้งธุรกิจรากบัวอบกรอบเพื่อสุขภาพ แผนธุรกิจนี้ได้จัดทำธุรกิจประเภทผลิตและจัดจำหน่าย ซึ่งเป็นการดำเนินธุรกิจเกี่ยวกับการแปรรูปผลผลิตทางธรรมชาติ ประเภทข้อมูลที่นำมาใช้ในการจัดทำแผนได้จากการสัมภาษณ์ จากผู้ที่มีส่วนได้ส่วนเสีย ได้แก่ ผู้บริโภคขนมขบเคี้ยวเพื่อสุขภาพ ในการดำเนินการดังกล่าว ได้ใช้แบบสัมภาษณ์ในการเก็บข้อมูล แผนธุรกิจครั้งนี้เป็นแผนธุรกิจที่เกี่ยวข้องกับการเริ่มทำธุรกิจใหม่ คือ ธุรกิจประเภทขนม ขบเคี้ยวเพื่อสุขภาพ จากการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทางธุรกิจ พบว่า จุดแข็งที่สำคัญของธุรกิจ คือ สินค้ามีคุณภาพที่แตกต่าง มีกระบวนการผลิตที่ทันสมัย รวมถึงมีบุคลากรที่รับผิดชอบในตำแหน่ง ต่าง ๆ ตามความเหมาะสม ตามความเชี่ยวชาญของตำแหน่งงานนั้น ๆ อีกทั้งโรงงานผลิตอยู่ใกล้แหล่งวัตถุดิบ และมีสินค้าเพียงพอต่อการจำหน่ายตลอดทั้งปี ในขณะที่ธุรกิจยังมีจุดอ่อนที่ต้องแก้ไข คือ ผลิตภัณฑ์ยังไม่เป็นที่รู้จักผู้บริโภคทั่วไป ยังไม่มีชื่อเสียง และเจ้าของธุรกิจยังมีประสบการณ์ยังไม่มากพอ จึงต้องอาศัยความพยายามในการเรียนรู้ในเรื่องต่าง ๆ ทำให้ต้องใช้ระยะเวลาที่มากกว่าปกติ โอกาสที่เหมาะสมกับธุรกิจ ได้แก่ ด้านสังคมที่ผู้บริโภคให้ความสนใจ และใส่ใจในเรื่องสุขภาพมากยิ่งขึ้น ด้านเศรษฐกิจ ธุรกิจได้รับการสนับสนุนจากภาครัฐด้านเงินทุนสนับสนุน ผู้บริโภค มีกำลังซื้อมากขึ้น คนห่วงใยในสุขภาพ อย่างไรก็ตามอุปสรรค มีคู่แข่งขันเกิดขึ้นจำนวนมาก ความ ไม่แน่นอนของเศรษฐกิจ มีการแข่งขันที่รุนแรง ซึ่งเกิดจากที่คู่แข่งขันเข้ามาในอุตสาหกรรมเป็นจำนวนมาก กลยุทธ์ที่มีความสัมพันธ์กับสภาพแวดล้อมของธุรกิจ คือ การวางแผนทางการเงิน เพื่อประเมินความเสี่ยงในสถานการณ์ด้านต่าง ๆ มีการกำหนดเป้าหมายทางการเงิน และสมมติฐานทางการเงินเพื่อใช้ประกอบการวิเคราะห์ ซึ่งจากการประมาณการพบว่า ในสถานการณ์ปกติ กิจการสามารถบรรลุเป้าหมายทางการเงินตามที่ตั้งไว้ และมีการวางแผนสำหรับเหตุฉุกgฉินที่ไม่ได้คาดคิด เพื่อรองรับสถานการณ์ที่อาจส่งผลต่อการดำเนินธุรกิจธุรกิจอย่างต่อเนื่อง
Business plan’s objective is to plan the establishment of a crispy lotus root as healthy snack. This business plan has created a business of production and distribution which is a business of processing natural products Information types used in the preparation of the plan from the interview from stakeholders, including consumers, healthy snacks. For proceed of consumer analysis, the interview form was used for collecting the data and analytical. This business plan is related to starting a new business, which is a healthy snack business. Based on the analysis of the business environment, it was found that the key strengths of the business are different quality products. With modern production processes including having personnel responsible for various positions as appropriate according to the expertise of that job position. Moreover, the production plant is near the source of raw materials and has enough products for sale throughout the year. While the business still has weaknesses that need to be solved, the product is not yet known to general consumers. It still not famous and business owners still have not enough experience. Therefore requires effort to learn in various matters that takes more time than usual. Opportunities for business include social aspects that consumers pay attention to and pay more attention about health conscious. In economic terms, businesses are supported by the government in terms of funding. Consumers have more purchasing power. Health conscious people, however, obstacles there are a lot of competitors in market. Moreover economic uncertainty, there is intense competition. This is caused by many competitors entering the industry. The strategy that is related to the business environment is financial planning. To assess risks in various situations have financial goals and financial assumptions for analysis from the estimates found that in normal circumstances. The business can achieve financial goals as set and also, planning for unexpected matter to support the situation that may affect the business operations continuously.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
อุตสาหกรรมอาหารธรรมชาติ
อาหารเพื่อสุขภาพ
การบริหารธุรกิจ
รากบัว -- การตลาด
อาหารเพื่อสุขภาพ -- การตลาด
Advisor(s): เกษมสันต์ พิพัฒน์ศิริศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3934
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
jiraprapa_iams.pdf3.62 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback