DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3925

Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อแรงจูงใจในการท่องเที่ยวพิพิธภัณฑ์ของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร กรณีศึกษา พิพิธภัณฑ์ชาวบางกอก
Other Titles: Factors Affecting Thai Tourist’s Motivation of Visiting the Museum in Bangkok: A Case Study of Bangkok Folk Museum
Authors: มนต์ธร ตั้งภาณุกุล
Keywords: องค์ประกอบของแหล่งท่องเที่ยว
แรงจูงใจในการท่องเที่ยว
พิพิธภัณฑ์ชาวบางกอก
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์1) เพื่อศึกษาแรงจูงใจในการท่องเที่ยวพิพิธภัณฑ์ของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร กรณีศึกษาพิพิธภัณฑ์ชาวบางกอก 2) เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลของนักท่องเที่ยวที่ส่งผลต่อแรงจูงใจในการท่องเที่ยวพิพิธภัณฑ์ของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร กรณีศึกษาพิพิธภัณฑ์ชาวบางกอก และ 3) เพื่อศึกษาปัจจัยองค์ประกอบของแหล่งท่องเที่ยวอันที่ส่งผลต่อแรงจูงใจในการท่องเที่ยวพิพิธภัณฑ์ของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร กรณีศึกษาพิพิธภัณฑ์ชาวบางกอก โดยใช้แบบสอบถามปลายปิดในการเก็บรวมรวมข้อมูล จากนักท่องเที่ยวในกรุงเทพมหานครจำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมานที่ใช้ทดสอบสมมติฐาน ได้แก่ การทดสอบทีแบบกลุ่มอิสระ (Independent Sample t-test) การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว (One-way ANOVA) และและการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามโดยส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุ 21 – 30 ปี มีระดับการศึกษาอยู่ในช่วงปริญญาตรี รายได้ 15,001 – 30,000 บาทต่อเดือน และประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า นักท่องเที่ยวที่มีปัจจัยส่วนบุคคล ที่แตกต่างกัน มีแรงจูงใจในการท่องเที่ยวพิพิธภัณฑ์ชาวบางกอก ไม่แตกต่างกัน นอกจากนี้ยังพบว่า ปัจจัยองค์ประกอบของแหล่งท่องเที่ยว ได้แก่ ด้านความดึงดูดใจ ด้านการเข้าถึงแหล่งท่องเที่ยว ด้านสิ่งอำนวยความสะดวก และด้านองค์ประกอบของการบริการ ส่งผลต่อแรงจูงใจในการท่องเที่ยวพิพิธภัณฑ์ชาวบางกอก ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05
The objectives of the study are 1) Thai tourist’s motivation of visiting the Bangkok folk museum 2) the personal factors that affect the Thai tourist’s motivation of visiting the Bangkok folk museum and 3) the components of tourist attractions affect the Thai tourist’s motivation of visiting the Bangkok folk museum. Data were collected from 400 Thai tourist in Bangkok area through a closed-ended questionnaire survey. In addition, data were statistically analyzed using percentage, mean and standard deviation. Inferential statistics methods on independent sample t-test, one-way ANOVA and multiple regression analysis were used to test hypotheses in the study. This research found that most of respondents are male, graduated with bachelor’s degree, and most of them working in the private company with a monthly income between 15,001-30,000 baht. The results of hypothesis testing showed that the personal factors did not affect the Thai tourist’s motivation of visiting the Bangkok folk different. In addition, the components of tourist attractions in term of attractions, accessibility, amenities and ancillary service affect the Thai tourist’s motivation of visiting the Bangkok folk museum at significant level of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.) -- สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Advisor(s): ดวงธิดา นันทาภิรัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3925
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
monthorn_tang.pdf4.96 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback