DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3674

Title: แผนธุรกิจเฮียชัยรัตน์ ชาบู เดลิเวอรี่
Other Titles: Business plan for Heitchairat shabu delivery
Authors: ภัทรภร อ้นมณี
Keywords: ชาบู
เดลิเวอรี่
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: แผนธุรกิจนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเตรียมความพร้อมในด้านต่าง ๆ ในการดำเนินธุรกิจ และเพื่อลดความเสี่ยงที่อาจจะขึ้นได้ในการทำธุรกิจชาบู เดลิเวอรี่ ในการจัดทำแผนธุรกิจนี้ ได้ทำการวิเคราะห์ จุดแข็ง จุดอ่อน โอกาสและอุปสรรค การวิเคราะห์ การจัดทำโมเดลทางธุรกิจและการวิจัยตลาดโดยเป็นการวิจัยแบบสำรวจ มีการเก็บรวบรวมแบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่างที่พักอาศัยอยู่ในหมู่บ้านเมืองเอก จำนวน 150 ชุด ผลการวิเคราะห์ จุดแข็ง จุดอ่อน โอกาสและอุปสรรค พบว่า จุดแข็งของเฮียชัยรัตน์ ชาบู เดลิเวอรี่ คือ ทำเลที่ตั้งใกล้แหล่งชุมชน อาหารมีคุณภาพ สด ใหม่ทุกวัน มีบริการจัดส่งอาหารให้ลูกค้าถึงหน้าหอ หรือหน้าบ้าน บริการจัดส่งชุดเมนูอาหารตามที่เลือก พร้อมน้ำซุป น้ำจิ้ม เตาไฟฟ้า และหม้อต้ม ทำให้ลูกค้าสะดวกในการรับประทาน รสชาติของน้ำซุปมีความกลมกล่อม ไม่ใส่ผงชูรส ในขณะที่จุดอ่อน คือ ไม่มีบริการหน้าร้านให้ลูกค้าได้นั่งรับประทาน ผู้ประกอบการไม่ได้จำหน่ายเนื้อวัว และอาหารทะเล รวมถึงผักต่าง ๆ ทำให้ต้องซื้อวัตถุดิบจากร้านใกล้เคียงภายในตลาดสี่มุมเมือง เป็นธุรกิจใหม่ ยังไม่เป็นที่รู้จักมากนัก มีพนักงานจำนวนไม่มาก โอกาส คือ อาหาร คือ หนึ่งในปัจจัยสี่ที่มีความจำเป็นในการดำรงชีวิต ด้วยวิถีการดำเนินชีวิตของคนในปัจจุบันมีความเร่งรีบสูง ไม่มีเวลาประกอบอาหาร รักความสะดวกสบาย สภาวะเศรษฐกิจในปัจจุบันที่มีความผันผวน ส่งผลกระทบให้กับร้านอาหารหลายร้าน ทำให้ต้องปิดตัวลง ทำให้คู่แข่งลดน้อยลง ปัจจุบันคนไทยรักสุขภาพกันมากขึ้น และอุปสรรค์ คือ ธุรกิจร้านอาหาร ถือว่าเป็นธุรกิจที่มีสินค้าทดแทนอยู่เป็นจำนวนมาก โดยเฉพาะในหมู่บ้านเมืองเอก สภาวะเศรษฐกิจในปัจจุบันที่ตกต่ำ ทำให้ผู้บริโภคใช้จ่ายลดน้อยลง และลดค่าใช้จ่ายที่ไม่จำเป็นออกไป เป็นธุรกิจที่ได้รับความนิยมค่อนข้างสูง จึงทำให้มีธุรกิจประเภทชาบูเกิดขึ้นมากมาย และผู้บริโภคมีทางเลือกในการรับประทานชาบูเป็นจำนวนมาก เช่น ชาบูชิ MK ชาบูนางใน หรือคุมะ เป็นต้น สำหรับผลการวิจัยตลาด พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ไม่เคยสั่งชาบู เดลิเวอรี่มารับประทาน และหากเลือกรับประทานมีเหตุผลในการรับประทาน คือ จราจรติดขัด มากที่สุด กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่จะสั่งชาบู เดลิเวอรี่มารับประทาน เมื่ออยากรับประทาน และจะรับประทานในช่วงเวลา 18:01 - 21:00 น. เลือกชำระเงินโดยการเก็บเงินปลายทาง เมื่อรับประทานจะทานด้วยกัน 3 - 4 คน และกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ได้รับข่าวสารเกี่ยวกับชาบู เดลิเวอรี่ผ่านโฆษณาบนสื่อ Social ต่าง ๆ สำหรับปัจจัยทางการตลาดในการเลือกรับประทานชาบู เดลิเวอรี่ พบว่า ภาพรวมในแต่ละด้านมีค่าเฉลี่ยโดยรวมอยู่ในระดับมาก โดยในด้านสถานที่และเวลาให้บริการมีค่าเฉลี่ยมากที่สุด รองลงมา คือ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านบุคลากร ด้านทางกายภาพ ด้านราคา ด้านกระบวนการให้บริการ และด้านการส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ จากผลการวิเคราะห์ กลยุทธ์ทางธุรกิจของ เฮียชัยรัตน์ ชาบู เดลิเวอรี่ คือ กลยุทธ์ด้านการบริหารจัดการองค์กรและทรัพยากรบุคคล กลยุทธ์ทางการตลาด กลยุทธ์การผลิตและการจัดซื้อ และกลยุทธ์ทางการเงินและการลงทุน โดยโครงการนี้ใช้เงินลงทุน 165,000 บาท มีผลตอบแทนโครงการ (IRR) เท่ากับ 250 % มูลค่าปัจจุบันสุทธิของโครงการ (NPV) เท่ากับ 1,182,781.69 และระยะเวลาคืนทุน 0.383 ปี
The objectives of this business plan were to ensure the preparation of “Shabu Delivery” business and to reduce any risks which might occur in the business. The business plan included the SWOT analysis (analysis of strengths, weaknesses, opportunity, and threats) as well as market research. The instrument was a set of questionnaires distributed to 150 samples living in Mueang Ake Village, Pathum Thani Province. The results of the SWOT analysis revealed that the strengths of Mr. Chai’s “Shabu Delivery” included its business location close to a community, daily fresh quality food, door-to-door delivery, menu sets upon customers’ choice with delicious soup with no MSG added and sauces, and free rental electric pots which contributed to convenience for customers. Its weaknesses were: the business location provided no tables for customers; the business owner did not sell beef, seafood, and vegetables, so he needed to buy ingredients from nearby stores in Si Mum Mueang Market; and the business was a new face with a few staff. Its opportunities were: the necessity of food as one of the four basic needs; the rush of everyday life where people had no enough time for cooking, preferring convenience; economic fluctuation influencing on the termination of restaurants leading to a reduction in competitors; and the popularity of health trend in Thailand. Its threats were: threats of substitutes which were plentiful in restaurant business, especially in Mueang Ake Village; economic depression leading to a reduction in expenses, especially on unnecessary stuffs; the popularity of Shabu leading to an increase in Shabu businesses in Thailand; and high availability of Shabu restaurants: Shabu Shi, Shabu Nagnai, Kuma, etc. The market research result showed that most of the samples never had Shabu delivered. The major reason why they might have it delivered was they wanted to avoid traffic congestion. The period most of the samples chose to order it was 6.01-8.00 p.m. The payment method most of the samples chose was payment on delivery. Most of them preferred to have Shabu with a party of 3-4 people and learned information of Shabu Delivery via online social media. In terms of marketing mix, each aspect displayed means at high levels. Place and time displayed the highest mean, followed by product, people (employees), physical environment, price, process (of the service), and promotion, respectively. In terms of its strategies including organizational and human resources management strategies, marketing strategies, production and purchasing strategies, THB 165,000 was invested in this business project with a 250% investment real return (IRR). The net present value (NPV) was 1,182.781.69 with a payback period of 0.383 years.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
อาหารญี่ปุ่น
อาหาร -- การขนส่ง
บริการจัดส่งสินค้า
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3674
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pattarapon_aonm.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback