DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3630

Title: ปัจจัยด้านทัศนคติและค่านิยมที่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อรถยนต์มาสด้า 2 ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The Influences of Attitude and Value on Purchase Intention of for Mazda 2 in Bangkok Areas
Authors: พงศธร สุรพัฒน์
Keywords: ทัศนคติ
ค่านิยม
ความตั้งใจซื้อ
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาถึงปัจจัยที่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อรถยนต์มาสด้า 2 ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยมีกลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือ ผู้บริโภคที่ซื้อรถยนต์มาสด้า 2 ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 200 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือแบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อถือได้เท่ากับ 0.684 และมีการตรวจสอบความเที่ยงตรงของเนื้อหาจากผู้ทรงคุณวุฒิ สถิติที่ใช้ในวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณ ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงมีอายุระหว่าง 26 - 30 ปี สถานภาพโสด มีการ ศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนระหว่าง 25,001 – 35,000 บาท ส่วนผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ตัวแปรด้านของทัศนคติและด้านค่านิยมมีผลต่อการตั้งใจซื้อรถยนต์มาสด้า 2 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ p < 0.05 เมื่อพิจารณารายด้านพบว่าด้านปัจจัยของทัศนคติด้านพฤติกรรมมีผลต่อการตั้งใจซื้อรถยนต์มาสด้า 2 มากเป็นอันดับแรก และด้านความรู้ความเข้าใจในลำดับสุดท้าย ในส่วนค่านิยมทางด้านจิตใจของผู้บริโภคมีผลต่อการตั้งใจซื้อรถยนต์มาสด้า 2 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านพบว่าค่านิยมทางด้านจิตใจผลต่อการตั้งใจซื้อรถยนต์มาสด้า 2 มากเป็นอันดับแรก และทางด้านสังคมในลำดับสุดท้าย
This research aims to identify the influencesing of attitude and value on purchase intention for Mazda 2 in Bangkok areas. A sample size of 200 respondents in Bangkok areas was selected using multi-stage sampling. A questionnaire survey was used to collect data with the reliability test result of 0.684. Content validity was reviewed by experts. The statistical methods were categorized into descriptive statistics such as frequency, percentage, average and standard deviation, and multiple regression analysis. The majority of respondents were single males aged between 31 - 40 years, held bachelor’s degrees, worked for private companies with average monthly income of between 15,001 – 25,000 baht. The results of hypothesis testing revealed that all values and attitude variables had a significant Influencing consumer purchase intention for Mazda 2 automobile at p < 0.05. From all attitude variables, affective variable ranked the highest, while cognition the lowest. From all values variables, social values had the highest score and psychological values the lowest.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: รถยนต์
มาสด้า
มาสด้า -- การตัดสินใจ
รถยนต์ -- การจัดซื้อ
ความตั้งใจ
Advisor(s): คมสัน ตันสกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3630
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pongsatorn_sura.pdf4.8 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback