DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Independent Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/351

Title: การร่วม trade promotion ของร้านตัวแทนจำหน่าย กับบริษัท ลี้ กิจเจริญแสง จำกัด
Other Titles: Trade promotion of dealer shops with Lee Kijchareonseng Company Limited
Authors: เบญจวรรณ มาพันธ์ศรี
Keywords: บริษัท ลี้ กิจเจริญแสง
หลอดไฟ
การส่งเสริมการขาย
การจัดการตลาด
Issue Date: 2555
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาปัจจัยร้านตัวแทนจำหน่ายในการร่วม Trade Promotion กับบริษัท ลี้ กิจเจริญแสง จำกัด มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการให้ผลประโยชน์ทางการค้ากับการร่วม Trade Promotion กับ บริษัท ลี้ กิจเจริญแสง จำกัด เพื่อศึกษาการวางกลยุทธ์ทางการตลาดกับการร่วม Trade Promotion กับ บริษัท ลี้ กิจเจริญแสง จำกัด และเพื่อศึกษาถึงความถึงพอใจในการเข้าร่วม Trade Promotion กับ บริษัท ลี้ กิจเจริญแสง จำกัด กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ ประชากรที่เป็น ตัวแทนจำหน่ายของบริษัท ลี้ กิจเจริญแสง จำกัด จำนวน 200 คน ซึ่งผู้ศึกษาได้ทำการศึกษาตัวแปรอิสระ คือ Trade Promotion อันได้แก่ (Trade Allowance, Off-Invoice, Allowance, Display/Advertising Allowance, Trade Rebate, Count and Recount Allowance, Buy-Back Allowance, Free Goods, Dating) และกลยุทธ์ทงการตลาด อันประกอบด้วย (Pull Strategy และ Push Strategy) ผู้วิจัยได้ดำเนินการพร้อมทีมงานของผู้วิจัย หลังจากตรวจสอบข้อมูล ความถูกต้องจึงได้ดำเนินการประมวลผล ผลการศึกษาพบว่า ประชากรกลุ่มตัวอย่างจำนวน 200 คน ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุ 41-50 ปี มีระดับการศึกษาต่ำกว่าปริญญาตรี ส่วนใหญ่มีตำแหน่งผู้จัดการ มีรูปแบบธุรกิจในการจดทะเบียนการค้าเป็นห้างหุ้นส่วน มีระดับมูลค่าการสั่งซื้อผลิตภัณฑ์ จำนวน 20,001-40,000 บาท/เดือน ส่วนใหญ่มีประสบการร์การเป็นตัวแทนจำหน่ายกับบริษัท ลี้ กิจเจริญแสง จำกัด 5-10 ปี และส่วนใหญ่ใช้ช่องทางการสั่งซื้อผลิตภัณฑ์จากบริษัท ลี้ กิจเจริญแสงจำกัด ของตัวแทนจำหน่ายโดยพนักงานขาย กลยุทธ์ทงการตลาดของตัวแทนจำหน่าย กลยุทธ์ผลัก(Push Strategy) ซึ่งมีความพอใจอยู่ในระดับมาก ข้อที่สูงสุดคือ ร้านตัวแทนจำหน่ายมีการเพิ่มปริมาณสินค้าคงคลัง กลยุทธ์ดึง (Pull Strategy) ซึ่งมีความพอใจอยู่ในระดับมาก ข้อที่สูงสุดคือ ร้านตัวแทนจำหน่ายมีการสะสมของรางวัล Trade Promotion อยู่ในระดับมากที่สุด ข้อที่สูงสุดคือการให้คืนเป็นเงินสด (Cash Refund) รองลงมาส่วนยอมให้จากการซื้อ (Buying Allowances), ส่วนยอมให้เพื่อสต๊อกสินค้าในปริมาณเดิม (Buy-Back Allowances), ส่วนลดการค้า (Functional Discounts or Trade Discounts), ส่วนลดปริมาณ (Quantity Discounts), ส่วนลดตามฤดูกาล (Seasonal Discounts) ส่วนยอมให้จากใบกำกับสินค้า (Off-Invoice-Allowances) และส่วนลดเงินสด (Cash Discounts) ตามลำดับ ความพึงพอใจในการร่วม Trade Promotion อยู่ในระดับมาก ด้านที่สูงสุดคือ ด้านราคา/ด้านการบริการ รองลงมาด้านผลิตภัณฑ์ ด้านการจัดจำหน่าย และด้านส่งเสริมการตลาด และผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า การให้ผลประโยชน์ทางการค้าต่อร้านค้าตัวแทนจำหน่าย (Dealer) ไม่มีความสัมพันธ์ในการร่วม Trade Promotion กับ บริษัท ลี้ กิจเจริญแสง จำกัด แต่การวางกลยุทธ์การตลาดต่อร้านค้าตัวแทนจำหน่าย (Dealer) มีความสัมพันธ์ในการร่วม Trade Promotion กับบริษัท ลี้ กิจเจริญแสง จำกัด This research aimed to study factors driving the dealer shops to participate trade promotion with Lee Kijchareonseng Company Limited in order to study the commercial benefits in participating trade promotion with Lee Kijchareonseng Company Limited , to study the marketing strategy in participating trade promotion with Lee Kijchareonseng Company Limited, as well as to study the satisfactory in in participating trade promotion with Lee Kijchareonseng Company Limited. Samples used in this research consisted of 200 persons from the dealer shops of Lee Kijchareonseng Company Limited. The independent variables ware trading promotion consisting of Trade Allowance, Off-Invoice, Allowance, Display/Advertising Allowance, Trade Rebate, Count and Recount Allowance, Buy-Back Allowance, Free Goods, Dating and marketing strategy consisting of pull strategy and push strategy. The aitjpr carroed tjos researcj tpgetjer wotj the tea,/ After the data was verified, the result was then processed, and it appeared that: Most of the sample populations of 200 persons were male at the age of 41-50 years with the educational level lower than Bachelor’s Degree. Most of them were holding a position of manager. The business form was registered as Partnership Limited with the purchase value of 20,001-40,000 Baht/Month. Most of them had been the dealer of Lee Kijchareonseng Company Limited for 5-10 years, and products were ordered from Lee Kijchareonseng Company Limited through sale persons. Push Strategy was applied by the dealer with the satisfactory in a high level. The most satisfactory was that the Dealer increased of inventory amount. Satisfactory toward the Pull Strategy was also in a high level with the most satisfactory foe the Redeem Rewards for trade promotion. The one with highest satisfactory was Cash Refund, followed by Buying Allowance, Buy-Back Allowances, Functional Discounts or Trade Discounts, Quantity Discounts, Seasonal Discounts, Off-Invoice-Allowances and Cash Discounts, respectively. The satisfactory in participating trade promotion was in a high level. The most satisfactory was on price/service, followed by product, distribution, and marketing promotion. The hypothesis test revealed that to give commercial benefits to the dealer has no relation with the trade promotion participation with Lee Kijchareonseng Company Limited, but the marketing strategy applied to the dealers is related to the trade promotion participation with Lee Kijchareonseng Company Limited.
Description: การศึกษาเฉพาะบุคคล (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2553
Subjects: บริษัทลี้ กิจเจริญแสง--การศึกษาเฉพาะกรณี
หลอดไฟฟ้า--การตลาด--การศึกษาเฉพาะกรณี
การจัดการตลาด--การศึกษาเฉพาะกรณี
การส่งเสริมการขาย--การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): ประภัสสร วรรณสถิตย์
URI: http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/351
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Benjawan_mapa.pdf4.77 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback